• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Keuzewijzer Autobelastingen

12 april 2021 door Anne-Marie Noordenbos

subsidie elektrische auto

Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën biedt de Keuzewijzer Autobelastingen aan. Deze Keuzewijzer is een ambtelijk traject zonder politieke sturing om voor de formatie de beleidsopgaven en mogelijke beleidsopties op het terrein van de Autobelastingen te schetsen.

Het stelsel van Autobelastingen is in de loop van de jaren erg complex geworden en heeft kenmerken van een lappendeken gekregen. Complexiteitsverhogend zijn het grote aantal bijzondere regelingen (vrijstellingen en kortingen die de belastinggrondslag versmallen) en de bpm bij in- en export van tweedehands auto’s. Bij de parallelimport blijft de bepaling van de bpmhoogte kwetsbaar voor fraude en bewerkelijk voor de belastingdienst. Daarnaast leidt de ontwikkeling van de CO2-uitstoot van brandstofauto’s (autonome vergroening) tot discussies over de manier waarop hier bij de bpm rekening mee moet worden gehouden.

Beleidsopties voor stabiele grondslagen

  • Betalen naar gebruik
  • Verhoging mrb
  • Taakstellende aanpak bijzondere regelingen
  • Grondslag bpm omzetten naar catalogusprijs

Beleidsopties vereenvoudiging van het stelsel

  • Op termijn bpm integreren in mrb
  • De bpm teruggaafregeling bij export kan worden vereenvoudigd

Beleidsopgave klimaat, schone lucht en stikstof

Alleen bij volledig emissievrije nieuwverkopen in 2030 is een transitie mogelijk naar een klimaatneutraal wagenpark in 2050 (conform de doelstellingen van Parijs). Het versnellen van de transitie is echter niet voldoende. Om het reductiedoel te kunnen halen is het daarnaast essentieel dat de emissies van het resterende conventionele wagenpark worden teruggedrongen. Vanwege de lange levensduur van auto’s zal het wagenpark immers nog lange tijd worden gedomineerd door auto’s met een verbrandingsmotor.  Deze dubbele uitdaging vraagt om een en/en benadering waarbij zowel wordt ingezet op het na 2025 continueren en mogelijk intensiveren van de (fiscale) stimulering van nulemissieauto’s als op het sterker beprijzen van de CO2-emissies van het resterende fossiele wagenpark. In de komende kabinetsperiode zal het vraagstuk van de invulling van de stimulering in de periode 2026-2030 gaan spelen.

  • Verhoging bpm
  • Betalen naar gebruik
  • Verhogen fijnstoftoeslag en invoeren stikstoftoeslag in de mrb

Beleidsopgave bereikbaarheid en verkeersdrukte

De inrichting van de autobelastingen kan bijdragen aan het aanpakken van de verkeersdrukte. Vanwege grenzen aan nieuwe aanleg is er behoefte aan een verbreding van het instrumentarium waarbij nadrukkelijker wordt gestuurd op het gebruik van de auto.

  • Betalen naar gebruik.
  • Verhoging van de brandstofaccijns.
  • Afschaffen of versoberen van de onbelaste woon-werk vergoeding.
  • Vrijgesteld mobiliteitsbudget

Bron: Keuzewijzer Autobelastingen, 9 april 2021, Ministerie van Financien

Filed Under: Autobelastingen, Autobelastingen 2014, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Geen uitbreiding versoepeling urencriterium
Volgende artikel
Vooraankondiging arresten Hoge Raad 16 april 2021

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

woon werkverkeer

‘Huidige opzet autobelasting niet toekomstbestendig’

Voer een kilometerheffing in om de maatschappelijke kosten van  auto’s te blijven dekken is het pleidooi in een artikel op economenplatform ESB.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×