• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Regeling openbaarmaking vergrijpboeten beroepsbeoefenaren

7 januari 2020 door Annemiek Zwaan

Vergrijpboete adviseur

Financiën heeft een besluit gepubliceerd waarin regels zijn opgenomen betreffende beschikkingen en besluiten tot openbaarmaking van wegens opzettelijk medeplegen aan een beroepsbeoefenaar opgelegde vergrijpboeten.

In de toelichting bij het besluit wordt aangegeven dat de maatregel terughoudend wordt toegepast omdat openbaarmaking ingrijpende gevolgen voor de betreffende overtreder kan hebben. Terughoudendheid is op haar plaats omdat openbaarmaking een uitzondering is op de wettelijke geheimhoudingsplicht die op de inspecteur rust. Openbaarmaking is alleen bedoeld voor ernstige gevallen van belastingontduiking en toeslagfraude waarbij aan een overtreder een vergrijpboete is opgelegd. Er moet sprake zijn van (voorwaardelijk) opzet van de overtreder.

Belangenafweging

In de ministeriële regeling wordt aangegeven aan de hand van welke meer concrete factoren de belangafweging plaatsvindt. Allereerst dient de inspecteur het persoonlijke belang van de overtreder bij geheimhouding af te wegen tegen het publieke belang bij openbaarmaking. De volgende factoren moeten in ieder geval in aanmerking worden genomen:

  1. de hoogte van de boete, hierbij gaat het vooral om het toepasselijke boetepercentage omdat in dat percentage de ernst van de overtreding betekenisvoller tot uitdrukking komt;
  2. onherroepelijk vaststaande bestuurlijke boeten als bedoeld in artikel 67r lid 1 AWR, onderscheidenlijk artikel 42a lid 1 AWIR, (recidive). Er geldt in beginsel geen termijn voor hoe ver in het verleden wordt teruggekeken;
  3. de kans op recidive;
  4. het samenhangen van het beboetbare feit met andere, niet-fiscale overtredingen of misdrijven, onderscheidenlijk overtredingen of misdrijven in de zin van andere wetgeving dan die op het gebied van toeslagen. Voorwaarde is dat die andere overtredingen of misdrijven moeten samenhangen met de overtreding. Bijvoorbeeld valsheid in geschrifte of witwassen;
  5. de onderworpenheid aan tuchtrecht. Dit kan pleiten tegen openbaarmaking;
  6. de rechtspersoonlijkheid van de overtreder;
  7. het tijdsverloop sinds het begaan van de overtreding. Tijdsverloop kan relevant zijn voor beantwoording van de vraag of het publiek nog voldoende belang heeft bij openbaarmaking van een boeteschikking inzake een overtreding die in het (verre) verleden is begaan;
  8. de persoonlijke omstandigheden. Bij persoonlijke omstandigheden kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een ziekte die het voor de overtreder onmogelijk maakt om nog langer beroeps- of bedrijfsmatig te adviseren op het gebied van belastingen of toeslagen.

De inspecteur dient aan de hand van de factoren inzichtelijk te maken waarom hij openbaarmaking op basis van de gegevens die hij heeft proportioneel vindt. De inspecteur moet daarom een schriftelijk voornemen tot openbaarmaking aan de overtreder sturen voor de eventuele beschikking tot openbaarmaking. Hierdoor kan de overtreder een goed gemotiveerde zienswijze indienen. Die zienswijze kan tevens lacunes in het relevante complex van feiten en omstandigheden opvullen. Daardoor kan de inspecteur vervolgens op basis van zoveel mogelijk relevante feiten en omstandigheden de voorgeschreven belangenafweging maken.

Meer informatie: Ministerie van Financiën, 18 december 2019, nr. 2019-0000191772 (gepubliceerd 30 december 2019) (Stcrt. 2019, 68169)

Filed Under: Adviseur, Fiscaal nieuws, Formeel belastingrecht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Fictief loon voor dga met alleen onkostenvergoeding
Volgende artikel
ANBI moet wel donaties besteden

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

adviseur meldpunt

Standpunt kwijtscheldingswinstvrijstelling

De Kennisgroep winstbepaling heeft een standpunt ingenomen over de kwijtscheldingswinstvrijstelling.

medische hulpmiddelen en btw

Kabinet werkt aan eenvoudiger zorgkostenaftrek

Staatssecretaris Van Oostenbruggen geeft antwoord op Kamervragen over het artikel 'Chronisch zieken worden opgejaagd door vooringenomen controles van de Belastingdienst'.

transfer pricing

A-G: verlengde navorderingstermijn geldt niet bij factoring fees

A G Wattel: geen verlengde navorderingstermijn bij voldoende aanknopingspunten in Nederlandse administratie

afpakken crimineel vermogen

Internetconsultatie implementatie Confiscatierichtlijn

Het ministerie van Justitie en Veiligheid is een internetconsultatie gestart over de implementatie van de Confiscatierichtlijn. Met dit wetsvoorstel worden de mogelijkheden om crimineel vermogen af te pakken verruimd.

schuld aansprakelijkheid beestuurder

HR: Regeling bestuurdersaansprakelijkheid niet strijdig met evenredigheidsbeginsel

Regeling bestuurdersaansprakelijheid niet strijdig met evenredigheidsbeginsel; geen wettelijke ruimte voor belangenafweging bij één bestuurder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Belastingcontrole met steekproeven vs Tax Monitoring

PE-Pitstop Actualiteiten Formeel Belastingrecht

Opleidingen

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

AGENDA

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Webinar Belastingplan 2026

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben je een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat je op deze link hebt geklikt is jouw inschrijving bevestigd. Indien je binnen 15 minuten geen e-mail in jouw inbox aantreft, controleer dan alstublieft jouw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×