• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Auto met kilometerstand van 510 km kan nieuw zijn

19 augustus 2022 door Remco Latour

Betalen naar Gebruik

Voor de heffing van BPM kan een auto met 510 km op de teller toch als nieuw kwalificeren als de koper niets stelt over het gebruik van de auto.

Hof Arnhem-Leeuwarden moest uitspraak doen of een ingevoerde Ferrari kwalificeerde als nieuw voor de BPM. Deze personenauto was voor het eerst geregistreerd in Italië. Op 19 september 2016 was het Italiaanse kenteken uitgeschreven. Een man bood op 21 april 2017 de Ferrari ter registratie aan de Dienst Wegverkeer (RDW). De man toonde deze auto op 2 mei 2017 aan de Domeinen Roerende Zaken (DRZ). De DRZ constateerde dat de personenauto geen zichtbare schade had. Ook was de kilometerstand slechts 510 km. Volgens de DRZ was de auto daarmee zo goed als nieuw. Op 4 mei 2017 vond de tenaamstelling in het kentekenregister plaats. In zijn aangifte BPM ging de man ervan uit dat de Ferrari een gebruikte auto was, zodat hij een afschrijving toepaste. Volgens de inspecteur was dat onterecht, maar Rechtbank Noord-Nederland oordeelde dat sprake was van een gebruikte auto. Zie NTFR 2021/1299.

Gebruik op buitenlandse weg niet aannemelijk gemaakt

Het hof komt tot een ander oordeel dan de rechtbank. Het hof definieert een gebruikte auto als een auto die in het buitenland geregistreerd is geweest met het oog op toelating op de weg. Deze auto moet bovendien ook daadwerkelijk in het buitenland op de weg in gebruik zijn geweest. Als een auto na zijn vervaardiging niet of nauwelijks op de weg is gebruikt, is sprake van een nieuwe auto voor de BPM. Daarbij moet men kijken naar de staat van de auto op het moment waarop het belastbaar feit plaatsvindt. Het hof merkt op dat de man niets stelt over het gebruik van de Ferrari. Daarmee maakt hij niet aannemelijk dat de auto daadwerkelijk in het buitenland op de weg is gebruikt. De kilometerstand van 510 km is op zichzelf onvoldoende.

Geen strijd met Unierecht

Verder meent het hof dat de Belastingdienst hier geen verboden onderscheid heeft gemaakt tussen binnenlandse en buitenlandse auto’s. Het Unierecht staat het maken van onderscheid tussen nieuwe en gebruikte auto’s toe. Of een auto al dan niet exclusief of kostbaar is, is niet van belang. Het hof oordeelt daarom dat de inspecteur de Ferrari terecht als nieuw heeft aangemerkt.

Verdrag: art. 110 VWEU

Wet: art. 9 en 10 BPM

Bron: Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 2 augustus 2022 (gepubliceerd 19 augustus 2022), ECLI:NL:GHARL:2022:6853, 21/00558

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder meer: wetswijzigingen op het gebied van de bijtelling, de aftopping van de bijtelling van elektrische auto’s, de invoering van een aparte dieseltoeslag, en de recente jurisprudentie inzake de boetes voor een onjuiste rittenregistratie en het gebruik van de ANPR-(nummerplaat)registratie door de Belastingdienst.

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Bijsluiter naheffingsaanslag btw
Volgende artikel
ING weert stichtingen en verenigingen: te druk met witwasonderzoek

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×