• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Gereconstrueerde rittenregistratie kan toch voldoende zijn

8 november 2022 door Remco Latour

rittenregistratie

Het accepteren van een achteraf opgestelde rittenregistratie is ongebruikelijk, maar komt wel voor. Dit blijkt uit een zaak voor Rechtbank Noord-Nederland.

De Belastingdienst had op het fiscale loon van een dga een correctie toegepast van € 17.125 vanwege het privégebruik van de auto van de zaak. De inspecteur accepteerde namelijk niet de rittenregistratie die de dga had gereconstrueerd. Deze reconstructie was nodig omdat de koffer waarin de dga de oorspronkelijke rittenregistratie had bewaard, was gestolen. Het geschil belandt voor Rechtbank Noord-Nederland. Deze rechtbank wijst erop dat men niet wettelijk verplicht is om het privégebruik van hooguit 500 privékilometers te bewijzen met een oorspronkelijk bijgehouden rittenregistratie. Andere middelen zijn ook toegestaan. Verder benadrukt de rechtbank dat de dga niet het exacte aantal privékilometers hoeft te bewijzen. Hij mag volstaan met het overtuigend aantonen dat het gaat om hoogstens 500 privékilometers op jaarbasis.

Bevindingen van de Belastingdienst kloppen niet

Volgens de rechtbank is dat gelukt. De fiscus stelt dat diverse kilometeropgaves niet kloppen, maar de rechtbank constateert dat deze afwijkingen niet bestaan of verwaarloosbaar zijn. De rechtbank merkt ook op dat de dga eerder te veel in zijn nadeel dan in zijn voordeel heeft afgerond. Nadat de fundamenten van de conclusies van de Belastingdienst zijn weggeslagen, beoordeelt de rechtbank of de gereconstrueerde rittenregistratie deugt. Daarbij merkt de rechtbank op dat de gereconstrueerde rittenregistratie wat opzet en inrichting betreft (vrijwel) helemaal voldoet aan de voorwaarden voor een ‘echte’ rittenregistratie. De routes die de dga heeft gereden zijn gebruikelijke routes. Daarnaast heeft de dga in privé nog enkele andere motovoertuigen waarmee hij privéritten kan maken. Vanwege deze omstandigheden keurt de rechtbank de gereconstrueerde rittenregistratie goed. Vervolgens draait de rechtbank de correcties van de inspecteur terug.

Wet: art. 3.20 en 3.81 Wet IB 2001 en art. 13bis Wet LB

Regeling: art. 9 Uitv reg IB 2001

Bron: Rechtbank Noord-Nederland 12 oktober 2022 (gepubliceerd 4 november 2022), ECLI:NL:RBNNE:2022:4000, LEE 22/433, 22/434 en 22/435

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Besluit met versoepeling begrip derden gepubliceerd
Volgende artikel
EHvJ: geen verboden staatssteun Fiat

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×