• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Grenzen aan beroep op Unierecht bij naheffingsaanslag MRB

20 januari 2021 door Remco Latour

wetgevingsonderhandelingen EU

Stel een Nederlander maakt in Nederland een rit met een auto van een persoon uit een andere lidstaat. De auto heeft een kenteken uit de staat van de eigenaar. Ook in dat geval kan de Nederlander een beroep doen op het Europees recht. Dat is echter nog geen garantie voor het winnen van een beroepsprocedure.

Een Nederlandse man had in november 2016 op de Nederlandse weg gereden met een auto met een Duits kenteken. Hij had deze auto geleend van een andere man die in Duitsland woonde. Deze Duitse eigenaar betaalde in zijn eigen land wegenbelasting. De Nederlandse man kreeg een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting (MRB) inclusief boete opgelegd. Toen hij daartegen in beroep ging, verminderde de rechtbank de boete. Maar de naheffingsaanslag zelf bleef in stand.

Geen schending Unierecht

De man ging in hoger beroep om meer succes te behalen. Daarbij deed hij een beroep op het Europees recht. Hof Den Bosch oordeelt dat deze situatie geen zuivere nationale situatie is. Toetsing van het Unierecht is dus in beginsel mogelijk. Maar het hof ziet in de naheffing geen verboden vorm van discriminatie. Voor het naheffen bij het weggebruik met een auto met een niet-geregistreerd kenteken bestaat een objectieve rechtvaardiging. Het hof oordeelt bovendien dat de rechtbank niet onbevoegd uitleg heeft gegeven over het Unierecht. De rechtbank was evenmin verplicht om prejudiciële vragen te stellen.

Verdedigingsbeginsel

Daarnaast stelt de man dat het verdedigingsbeginsel is geschonden. Op 8 maart 2017 heeft hij namelijk gehoord van het voornemen van de fiscus om te gaan naheffen. De man had vervolgens tot 23 maart 2017 om te reageren. In tegenstelling tot de man vindt het hof de reactietijd niet te kort. Het verdedigingsbeginsel is dus niet geschonden. Het hof verklaart het beroep van de man ongegrond.

Wet: art. 7, derde lid, 9, 13, tweede lid en 34, eerste en tweede lid Wet MRB 1994

Verdrag: art. 267 VWEU

Bron: Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch 31 december 2020 (gepubliceerd 15 januari 2021), ECLI:NL:GHSHE:2020:4055, 19/00275

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Invoering btw e-commerce per 1 juli 2021
Volgende artikel
De verliesverrekening in de Vpb per 1 januari 2022

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×