• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Nieuwe auto kan wel wat transportschade hebben

16 oktober 2020 door Remco Latour

A-G: transportschade telt niet als gebruik voor BPM

De Hoge Raad oordeelt dat een auto met een beetje transportschade maar met een lage kilometerstand voor de BPM kwalificeert als een nieuwe auto.

Deze zaak betreft de heffing van BPM voor een in 2016 in het Nederlandse kentekenregister geregistreerde auto die eerder vanuit Oostenrijk werd getransporteerd naar Nederland. Op het moment van registratie bedroeg de kilometerstand minder dan 22 kilometer. De auto is op 29 juli 2016 in Oostenrijk voor het eerst toegelaten tot de openbare weg. Tijdens het bedoelde transport naar Nederland heeft de auto schade opgelopen. Hof Arnhem-Leeuwarden heeft beslist dat sprake is van een nieuwe auto. De transportschade brengt volgens het hof niet mee dat sprake is van een gebruikte auto. Een afschrijving is niet aan de orde. Van schending van art. 110 van het VWEU is geen sprake, aldus het hof.

Kilometerstand zegt meer

In cassatie heeft belanghebbende evenmin succes. De Hoge Raad stelt dat de personenauto die na de vervaardiging ervan niet of nauwelijks op de weg is gebruikt, als nieuw telt. Het werkelijke gebruik valt op te maken uit het aantal gereden kilometers van de auto. De aanwezigheid van transportschade is op zich geen bewijs dat die personenauto daadwerkelijk op de weg is gebruikt. De Hoge Raad verwerpt daarom de cassatieklachten.

Verdrag: art. 110 VWEU

Wet: art. 10 Wet BPM 1992

Bron: Hoge Raad 16 oktober 2020, ECLI:NL:HR:2020:1640, 19/03875

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Ook langer steun voor Caribisch Nederland
Volgende artikel
Onderzoek naar tegenbewijsregeling box-3 spaarders

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

woon werkverkeer

‘Huidige opzet autobelasting niet toekomstbestendig’

Voer een kilometerheffing in om de maatschappelijke kosten van  auto’s te blijven dekken is het pleidooi in een artikel op economenplatform ESB.

kilometervergoeding

Hoge Raad ziet instapvergoeding niet als no cure no pay, WHpkv niet van toepassing

Betalen van een instapvergoeding van € 750 per auto betekent dat het bedrijfsmodel van een gemachtigde niet kwalificeert als no cure no pay, waardoor de WHpkv niet van toepassing is bij proceskostenvergoeding.

autobelastingen

Beantwoording nadere vragen over goedkeurend beleidsbesluit bpm

Staatssecretaris Heijnen beantwoordt nadere vragen over het goedkeurend beleidsbesluit over de bpm. Hij licht toe waarom is gekozen voor een goedkeurend beleidsbesluit met terugwerkende kracht voor bpm op emissievrije personenauto’s en motorrijwielen, en verklaart de uitwerking en legitimatie daarvan.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus Familiestichting en family governance

Stoomcursus Tax accounting

Masterclass in de Eigenwoningregeling

Certified ESG Management

PE-Pitstop Optimaliseren bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Verdiepingscursus Internationale estate planning

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×