• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Subsidie Elektrische Personenauto Particulieren weer open

10 januari 2023 door Remco Latour

subsidie elektrische auto

Particulieren die een nieuwe of gebruikte elektrische personenauto willen aanschaffen, kunnen vanaf vandaag weer subsidie daarvoor aanvragen.

Als men voldoet aan de voorwaarden kan men voor de aanschaf of private lease van een nieuwe elektrische auto € 2.950 subsidie aanvragen. Voor een gebruikte auto is de subsidie € 2.000. Op de Autolijst SEPP staan merken en modellen elektrische personenauto’s die mogelijk in aanmerking komen voor de subsidie. De lijst is samengesteld met informatie van importeurs en dealers. RVO controleert onder andere de geregistreerde catalogusprijs van de auto via het kentekenregister van de RDW. Zo bepaalt RVO of de auto voldoet aan de voorwaarden van de subsidieregeling. Om in aanmerking te komen voor de subsidie gelden de volgende voorwaarden:

  • Men is een particulier.
  • Men heeft een geldig woonadres in Nederland.
  • In de looptijd van SEPP kan men één keer subsidie krijgen als aan de voorwaarden wordt voldaan.

Eisen overeenkomst

Ten aanzien van de koopovereenkomst gelden de volgende voorwaarden:

  • Men heeft een schriftelijke koopovereenkomst van de aankoop van de elektrische personenauto. Het autobedrijf waar de auto is gekocht, heeft de RDW-erkenning ‘Bedrijfsvoorraad’.
  • De koopovereenkomst staat op naam van de subsidieaanvrager.
  • De koopovereenkomst is gesloten op of na 1 januari 2023.

Voorwaarden aan auto

De voorwaarden ten aanzien van de auto zijn:

  • Het gaat om een nieuwe elektrische auto of in geval van een gebruikte auto is de auto als elektrische personenauto geproduceerd. Hij mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto.
  • De elektrische personenauto staat op of na 1 januari 2023 op naam van de subsidieaanvrager in het kentekenregister. Hij stond eerder ook niet op naam van een persoon met hetzelfde woonadres.
  • De 100% elektrische personenauto heeft een actieradius van minimaal 120 kilometer (WLTP gemeten).
  • De oorspronkelijke nieuwprijs (catalogusprijs) van de elektrische personenauto was op de datum van 1e toelating minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000. Deze prijs is inclusief btw, bpm en opties die de fabrikant of importeur aanbracht voor het kenteken is afgegeven. Controleer de catalogusprijs van de gebruikte auto via de RDW-kentekencheck op de site van RDW. 
  • Zodra de auto is geleverd, zet de subsidieaanvrager die op naam in het kentekenregister. De auto hoeft nog niet geleverd te zijn als men subsidie aanvraagt. 
  • De gekochte gebruikte elektrische personenauto staat minimaal drie jaar op naam. Dit is gerekend vanaf de datum waarop de auto op naam kwam in het kentekenregister. We controleren regelmatig bij de RDW of de elektrische auto nog op naam staat in het kentekenregister. Verkoopt men de auto eerder dan de afgesproken drie jaar? Dan moet men dit melden bij RVO en betaalt men (mogelijk) een deel van de subsidie terug.

Bron: RVO 10 januari 2023

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Adres van advocaat kan eerder uit KvK-register blijven
Volgende artikel
Vooraankondiging arresten Hoge Raad 13 januari 2023

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Rectificatie Regeling Eindejaarsregeling 2022

Rectificatie Regeling Eindejaarsregeling 2022

De staatssecretaris van Financiën heeft een Rectificatie Regeling gepubliceerd van de Eindejaarsregeling 2022.

auto bpm

Onderzoek naar mogelijkheden om kilometers te registreren

In het coalitieakkoord is een systeem aangekondigd van Betalen naar Gebruik (BnG) voor alle personen- en bestelauto’s. Het kabinet heeft laten onderzoeken hoe de registratie van kilometers het beste kan plaatsvinden.

auto bpm

Vernietiging BPM-aanslag door discriminatieverbod

Mr. Heleen Elbert geeft voor Taxence een commentaar op het arrest waarin de Hoge Raad een naheffingsaanslag BPM heeft vernietigd vanwege een schending van het verdedigingsbeginsel.

BPM; auto

Rittenregistratie moet adressen begin- en eindpunt bevatten

Als een rittenregistratie de adressen van de bestemmingen en vertrekpunten niet noemt, voldoet zij niet aan de wettelijke eisen. Dat kan ertoe leiden dat de bijtelling vanwege privégebruik van de auto van de zaak ten onrechte achterwege is gebleven.

laadpaal bij woning

Handreiking laadpaal bij woning werknemer

De voordelen van een laadpaal bij de woning van de werknemer zijn verwerkt in de bijtelling, als de werkgever een auto ter beschikking heeft gesteld.  Voor een werknemer met een eigen auto mag de werkgever maximaal € 0,21 (bedrag 2023) per zakelijke kilometer onbelast vergoeden. Dit is inclusief de kosten voor de laadpaal.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus mobiliteit

Online cursus mobiliteit

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×