• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Tijdsevenredige BPM-heffing niet voor iedereen

16 december 2019 door Remco Latour

BPM; auto

Onder bepaalde omstandigheden vindt bij inschrijving van een auto met een buitenlands kenteken in Nederland een tijdsevenredige heffing van BPM plaats. De Hoge Raad oordeelt dat de Belastingdienst niet is verplicht om deze manier van BPM berekenen altijd te hanteren. Dit beperkt de mogelijkheden voor het opeisen van Irimierente.

Het komt in de praktijk voor dat een fiscale autoriteit binnen de EU feitelijk belasting heft terwijl dat volgens het Unierecht niet is toegestaan. In dat geval kan de desbetreffende belastingdienst niet volstaan met de terugbetaling van de geheven belasting. De belastingplichtige heeft ook recht op een rentevergoeding, de zogeheten Irimierente. Zie ook ‘Fiscus moet Irimierente vergoeden na herinvoer auto’ en ‘Wacht met beroep tegen Irimierente tot de beschikking’. In Nederland hebben de Irimiezaken nogal eens betrekking op de BPM.

B.V. eist Irimierente op

Onlangs had een Nederlandse B.V Irimierente gevorderd in een zaak voor de Hoge Raad. Deze B.V. had op 8 januari 2014 een auto uit België op haar naam geregistreerd in het Nederlandse kentekenregister. Op 23 juni 2014 kwam deze tenaamstelling te vervallen omdat de B.V. de auto naar Duitsland overbracht. Vervolgens kreeg de B.V. een groot deel van de bij registratie geheven BPM terug. Maar zij wilde ook een vergoeding van Irimierente. De B.V. verwees daarvoor naar de situatie waarin een Nederlands(e) persoon of lichaam van een persoon/lichaam uit een andere lidstaat de beschikking krijgt van een auto die in die andere lidstaat is ingeschreven in het kentekenregister. Als deze terbeschikkingstelling hooguit vier jaar duurt, moet een tijdsevenredige heffing plaatsvinden. Dit gebeurt door op voorhand BPM te verrekenen. De B.V. stelt dat in haar geval ook op voorhand zo’n verrekening had moeten plaatsvinden.

Geen voorgeschreven maatregel

De Hoge Raad verwerpt het standpunt van de B.V. Het Unierecht verbiedt alleen dat lidstaten producten uit andere lidstaten hoger belasten dan nationale producten. De lidstaten hoeven dit doel niet uitsluitend te realiseren met een tijdsevenredige heffing. Dat de Belastingdienst de tijdsevenredige methode niet in alle gevallen toepast, betekent nog niet dat binnenlandse en buitenlandse producten ongelijk worden behandeld. De Hoge Raad constateert dat de BPM-heffing bij invoer niet in strijd was met het Unierecht. Daardoor heeft de B.V. geen recht op een vergoeding van Irimierente.

Wet: art. 14a en 14b Wet BPM 1992 en art. 30ha, eerste lid AWR

Bron: Hoge Raad 13 december 2019, ECLI:NL:HR:2019:1951, 18/04153

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Vooraankondiging arresten Hoge Raad 20 december 2019
Volgende artikel
Fiscus opnieuw om belastingrente op vingers getikt

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×