• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Belastingplan
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Tools en andere downloads

Vernietiging BPM-aanslag door discriminatieverbod

11 januari 2023 door Remco Latour

auto bpm

Mr. Heleen Elbert geeft voor Taxence een commentaar op het arrest waarin de Hoge Raad een naheffingsaanslag BPM heeft vernietigd vanwege een schending van het verdedigingsbeginsel.

De Hoge Raad oordeelt in dit arrest en dat schending van het Unierechtelijke verdedigingsbeginsel vernietiging van de naheffingsaanslag BPM tot gevolg heeft. [Red Taxence: zie ‘Schending verdedigingsbeginsel: vernietiging aanslag BPM’ voor meer informatie over dit arrest] Dit terwijl het hof in hoger beroep oordeelde dat deze schending zonder gevolgen zou moeten blijven en de staatssecretaris zelfs van mening was dat het Unierecht in deze situatie niet van toepassing is. Aan de staatssecretaris kan worden toegegeven dat de BPM in principe een nationale belastingheffing betreft. Zelfs al gaat het om uit een ander EU land geïmporteerde auto’s.

Strijd met discriminatieverbod

Het Unierecht komt wel aan de orde zodra er sprake is van strijd met het discriminatieverbod van art. 110 VWEU. Wanneer de inspecteur een naheffingsaanslag BPM oplegt zonder belanghebbende te hebben gehoord, loopt hij echter wel degelijk tegen dit discriminatieverbod aan wanneer deze naheffingsaanslag na bezwaar wordt verminderd. Een verlaging van de naheffingsaanslag leidt dus tot toepassing van het Unierechtelijke verdedigingsbeginsel. Dit beginsel stelt dat belanghebbende voorafgaand aan het opleggen van de naheffingsaanslag moet worden gehoord. Doet de inspecteur dat niet en verlaagt hij later de naheffingsaanslag, dan kan dit dus leiden tot vernietiging van de naheffingsaanslag BPM. Door het niet horen van belanghebbende voorafgaand aan het opleggen van de naheffingsaanslag, is belanghebbende de kans ontnomen om argumenten aan te dragen die hadden kunnen leiden tot een lagere naheffingsaanslag. Het risico daarvan komt voor rekening van de inspecteur, aldus de Hoge Raad.

Verdrag: art. 110 VWEU

Wet: art. 10, zevende en achtste lid BPM

Bron: Hoge Raad 23 december 2022, ECLI:NL:HR:2022:1917, 20/02604

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Geen aansprakelijkheid voor per saldo voordelig advies
Volgende artikel
Vermelding in Basisregistratie Kadaster niet altijd leidend

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

oldtimer vrachtwagen

KGS toepassing oldtimervrijstelling MRB vrachtauto’s en autobussen

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of de oldtimervrijstelling wordt verleend voor vrachtauto’s en autobussen als er geen nieuwe verklaring voor niet-bedrijfsmatig gebruik van het betreffende voertuig is ingediend.

taalgebruik

IMSV: snelle rechtbank kan traag hof niet altijd compenseren

De Hoge Raad maakt duidelijk dat een vertraging in het hoger beroep alleen onder voorwaarden is te compenseren met een snelle afhandeling elders.

vrachtwagenheffing

Internetconsultatie wijziging Wet Vrachtwagenheffing

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een internetconsultatie gestart over een wijziging van de Wet vrachtwagenheffing.

voor lager bpm moet schade aan auto aangetoond worden

Extra BPM-correctie voor verhuurverleden mag

De Hoge Raad keurt goed dat men een extra correctie toepast op de BPM-grondslag als de desbetreffende auto een exrental is.

MRB auto

KGS over mogelijke discriminatie BPM bij gebruik afschrijvingstabel per 1 juli 2023

De Kennisgroep auto heeft een standpunt gepubliceerd over het gebruik van de nieuwe afschrijvingstabel van artikel 8 van de Uitvoeringsregeling BPM 1992 per 1 juli 2023. Dit standpunt gaat over de vraag of deze tabel in strijd is met artikel 110 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de Zaak

Online cursus Auto van de Zaak

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×