• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

Verschil in preregistratie, toch historisch BPM-tarief

25 februari 2022 door Remco Latour

Dat de ene auto gepreregistreerd is en de andere niet, is geen onderscheidend kenmerk voor de BPM-heffing. Dat betekent dat zo’n verschil geen reden is om de toepassing van het historisch BPM-tarief te ontzeggen voor de registratie van een buitenlandse auto.

Op 26 januari 2018 had een bv vanwege de registratie van drie personenauto’s van het merk Mercedes-Benz op aangifte in totaal € 23.235 (€ 7.745 per auto) aan BPM voldaan. Daarbij ging de bv uit van het tarief voor het jaar 2017. De Belastingdienst vond dat de bv het tarief van 2018 had moeten toepassen. De reden was dat de auto’s in Duitsland nieuw geproduceerd en vervolgens in Nederland geïmporteerd waren. Twee van de drie auto’s waren op 9 februari 2017 voor het eerst in Nederland toegelaten. De datum van eerste toelating in Nederland voor de derde auto was 15 februari 2018. De fiscus legde de bv daarom naheffingsaanslagen BPM op. Maar de bv tekent beroep aan tegen deze naheffingsaanslagen. Zij doet daarbij een beroep op het EVRM. Grofweg gezegd verbiedt dit verdrag voornamelijk EU-landen om producten uit andere EU-landen zwaarder te belasten dan gelijksoortige nationale producten.

Datum tenaamstelling wel onderscheidend kenmerk

Hof Den Bosch haalt uit de rechtspraak (zie NTFR 2020/1812) dat voor de vraag of sprake is van gelijksoortige auto’s de datum van inschrijving in het kentekenregister zonder tenaamstelling (preregistratie) geen onderscheidend kenmerk is. De datum van tenaamstelling daarentegen is wel een onderscheidend kenmerk. Voor de beantwoording van de vraag of de BPM over een nieuwe auto uit een andere lidstaat verboden discriminatie vormt, moet men nagaan of Nederlandse auto’s die in de handel zijn bij registratie tegen een lager bedrag worden belast. Het hof constateert dat in Nederland nieuwe auto’s in de handel zijn die in de eerste twee maanden van 2018 voor het eerst zijn toegelaten in Nederland. De desbetreffende auto’s zijn vergelijkbaar met de auto’s die de bv liet registreren. Omdat de Nederlandse auto’s naar het historisch tarief van 2017 zijn belast, mag de bv dit historische tarief eveneens toepassen.

Verdrag: art. 110 VWEU

Wet: art. 16 a, eerste lid BPM

Bron: Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch, 22 december 2021 (gepubliceerd 24 februari 2022), ECLI:NL:GHSHE:2021:4326, BKDH-21/00242 tot en met BKDH-21/00244

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Subsidieregeling evenementen opent 28 februari 2022
Volgende artikel
TVL en NOW stoppen per 1 april 2022

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Waarde uit marktonderzoek ook bruikbaar voor BPM-grondslag

Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat in gevallen waarin de BPM afhankelijk is van de handelsinkoopwaarde, de waarde uit een marktonderzoek bruikbaar kan zijn.

Herleidingsmethode voor BPM niet toegestaan

Hof Den Bosch verwerpt de zogeheten herleidingsmethode voor de berekening van de BPM.

BPM-vrijstelling voor beperkt bevoegde 50%-aandeelhouder

Als de statuten de vertegenwoordigingsbevoegdheid van een 50%-aandeelhouder beperken, is onder nadere voorwaarden de bpm vrijstelling voor buitenlandse auto’s te benutten.

Fijnstoftoeslag MRB verschuldigd als uitstootmeting mist

Ook al ontbreekt de meting van de fijnstofuitstoot van een dieselauto, dan kan toch de fijnstoftoeslag in de MRB verschuldigd zijn.

Rijd door na het laden van elektrische auto

Als een elektrische auto eenmaal is opgeladen aan een laadpaal, moet de bestuurder de auto verwijderen van het parkeervak bij het laadpunt.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×