• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Belastingplan
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Tools en andere downloads

Bewustzijn creëren

7 augustus 2023 door Richard Beune

WOZ

“Het overmaken van de proceskosten aan de belanghebbende maakt een belanghebbende naar verwachting meer bewust van de bezwaar- en beroepsprocedures die een no-cure-no-pay-bedrijf in naam van een belanghebbende voert”

Deze zinsnede uit het verslag van een schriftelijk overleg inzake plan van aanpak no-cure-no-pay-problematiek BPM en WOZ zette mij aan het denken. Is de staatssecretaris van Financiën werkelijk van mening dat als je een vergoeding overmaakt aan de belanghebbende hij/zij dan wel twee keer nadenkt voordat een procedure wordt gestart? De vergoeding die belanghebbende dan ontvangt, is toch de resultante van een gewonnen procedure over de vaststelling van BPM of WOZ! Het kwaad is dan toch al geschied!

Blijkbaar is er een probleem dat veel belanghebbenden zich laten bijstaan bij bezwaar en beroep tegen beschikkingen inzake BPM en WOZ. Blijkbaar worden veel van die procedures gewonnen. Dat kan natuurlijk op inhoudelijke gronden zijn. Het plan van aanpak van no-cure-no-pay-problematiek lijkt op iets anders te duiden. De vragen en antwoorden in het verslag bevestigen mijn vermoeden.

Dwangsom

Het gaat er om dat de behandeling van de bezwaren en beroepen tegen beschikkingen BPM en WOZ zo lang duren dat belanghebbenden recht hebben op een dwangsom van artikel 4: 17 Awb en een immateriële schadevergoeding wegens de lange duur van de behandeling van het bezwaar/beroep. Anders gezegd: omdat de overheid niet in staat is om tijdig en adequaat te reageren op bezwaren van belanghebbenden en (democratisch) is besloten om forfaitaire vergoedingen vast te stellen, rijzen de vergoedingen uit de pan. Daartegen moet iets gedaan worden.

Als we nou eerst er voor zorgen dat maatregelen worden getroffen om te komen tot een betere waardebepaling inzake BPM en WOZ, is er voor een belanghebbende ook geen reden meer om bezwaar te maken. In het plan van aanpak is daar wel degelijk oog voor. Het gaat er echter om dat dat probleem wordt opgepakt. Daarvoor moet een oplossing voor worden gevonden.

Het uitbetalen van vergoedingen aan een belanghebbende lost dat probleem niet op. Leeft op het ministerie van Financiën nou echt het idee dat als de vergoeding wordt overgemaakt aan de belanghebbende no-cure-no-pay zal worden uitgeroeid? Belanghebbende maakt de ontvangen vergoeding niets uit. Hij/zij is niets verschuldigd aan de gemachtigde behoudens de ontvangen vergoeding. Uiteraard zal er meer bewustzijn worden gecreëerd als de vergoeding aan belanghebbende wordt overgemaakt.

Echter op dat moment realiseert belanghebbende zich ook dat het hem/haar niets kost en dat op deze wijze een nieuwe poging kan worden ondernomen om een volgende WOZ/BPM-beschikking aan te vechten. Dat zal belanghebbende zeker overwegen als hij/zij een gegrond verklaard bezwaar/beroep heeft gekregen.

Prikkel voor de overheid

Laten we ons realiseren dat de overheid zelf het probleem heeft veroorzaakt. Te lang over bezwaren/beroep doen, wordt gesanctioneerd. Onjuiste beschikkingen uitvaardigen ook. Dat laatste was in het verleden de aanleiding om schadevergoedingen middels forfaitaire bedragen te gaan uitkeren in plaats van de (integrale) redelijke kosten. Daarmee is de prikkel voor de overheid om goed na te denken voordat een beschikking wordt uitgevaardigd weggenomen. De belanghebbende zat toen met de gebakken peren: gelijk krijgen en dan niet alle kosten vergoed krijgen. Dat is een ideale voedingsbodem voor no-cure-no-pay.

En nu is dat een probleem. Laten we hopen dat het plan van aanpak no-cure-no-pay-problematiek zal leiden tot een beter inzicht van de overheid over haar handelen. Als bij de overheid meer bewustzijn wordt gecreëerd, door dat plan, vind ik dat winst.

Richard Beune is advocaat/belastingkundige bij BeuneFaber

Filed Under: Blogs

Reageer
Vorige artikel
Opinie | Operatie 'opschonen'
Volgende artikel
Opinie | Ambivalente gedachten over latente verliezen …

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Prinsjesdagstress

Blog | Prinsjesdagstress!

Iedere maand schrijft mr. dr. Chris Dijkstra over zaken die hem opvallen binnen de fiscaliteit. Voor een belastingadviseur is op iedere Prinsjesdag het tijdstip 15.15 uur een belangrijk moment. Dan komen namelijk de stukken van het Belastingplan van dat jaar beschikbaar. Feitelijk staan ze al klaar op de website van de Rijksoverheid, maar een ambtenaar... lees verder

Blog | Prinsjesdag 2023 en mobiliteit

Is er nog wat te melden over de mobiliteit is de vraag die je je misschien hebt gesteld na het lezen van de Prinsjesdagstukken. Nou, gelukkig wel volgens mr. Heleen Elbert.

Blog | Steward-ownership vanaf 1 januari 2024 fiscaal aantrekkelijker voor gevestigde bedrijven

Vanaf volgend jaar kan een vennootschap aandelen in een onderneming onbelast aan een ANBI schenken. Dat maakt de weg vrij voor meer ondernemers die hun bedrijf steward-owned willen maken. Voor ondernemers die hun bedrijf – net als de oprichters van onder andere Bosch, Patagonia en Zeiss – in beheer van een stichting willen nalaten, wordt... lees verder

Blog | Prinsjesdag 2023: werken aan vertrouwen?

Dit jaar hebben we op Prinsjesdag te maken met een demissionair kabinet. Dat zorgt ervoor dat alleen de onderwerpen die niet controversieel zijn verklaard aan de orde mogen komen. Veel van de fiscale onderwerpen zijn echter buiten die lijst gevallen en staan dus gewoon op de agenda om op gepakt te worden. Het is niet... lees verder

Blog | Een demissionair kabinet maar geen controversiële fiscale wetsvoorstellen

Het kabinet Rutte IV bevindt zich in een demissionaire staat, maar het meest opvallende vind ik daaraan dat er – op een enkele uitzondering na – geen enkele fiscaal wetsvoorstel controversieel wordt verklaard. We weten allemaal dat na de verkiezingen op 22 november 2023, de Tweede Kamer een enorme verandering zal ondergaan. Nu al is... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×