• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Blog | De bodem!

12 september 2023 door Ron Meijer RB

Ron Meijer

Ron Meijer RB schrijft met enige regelmaat over zijn fiscale wereld. Een wereld waarin automatisering en proactief belastingadvies centraal staan. Dit keer neemt hij u mee naar de bodem, het fundament van ons spreekwoordelijke huis: onze praktijk.

Als we een huis (laten) bouwen, wordt er ook gestart met het fundament, de basis. Pijlers waarop we gaan wonen, om in dit geval onze praktijk op (uit) te bouwen. Het  fundament zijn wijzelf. Wij bepalen hoe we in de wedstrijd staan, hoe we onze klanten bejegenen, hoe we communiceren. Wie wij als adviseur zijn. Wedstrijd hoor ik u denken? Welnu laat ik er eerlijk over zijn, we bevinden ons weldegelijk in een vechtmarkt. Kantoren verdwijnen of worden overgenomen. De kosten rijzen de pan uit, de marges staan onder druk en de aangifte zal op termijn verdwijnen. Kommer en kwel?

Echt contact maken met de klant

Natuurlijk niet. Collega’s die dit roepen, die moeten wat mij betreft eens in de spiegel kijken en zich afvragen of ze wel een adviseur zijn. Niet voor de klanten van zijn of haar kantoor maar van hem of haar zelf. Betaalt u de gestegen kosten uit eigen portemonnee of hebt u uw prijzen verhoogd? Ik lees met regelmaat teksten als: ‘de softwarehuizen plukken ons kaal, de uitgeverijen vragen absurd hoge prijzen’. Maar is dit wel zo? Jazeker, de kosten zijn gestegen maar de producten ook. Tegenwoordig kun je bij softwarehuizen en uitgeverijen software huren. Software die iets kan. Wat dat is? Proactief belastingadvies verstrekken. Ondernemen. Niet wachten tot de telefoon gaat, de mail met een vraag binnenkomt, maar de software die ons in staat stelt ‘echt’ mee te denken. Zeg eens eerlijk hoeveel abonnementen hebt u op dit soort software lopen? Vast en zeker meer dan een. Wat levert u dit op? Bent u misschien bang de boot te missen? Waarom dan? Al jaren geleden heb ik gekozen voor Sdu. Ja ik weet het, de uitgeverij van dit tijdschrift, maar ik meen het oprecht als ik zeg dat ik met deze software omzet kan schrijven die ik voorheen niet had. Ik krijg signalen en doe er iets mee. Daar zit wat mij betreft de clou! Ik wacht niet af, ik heb elke week een aantal momenten in mijn agenda ingeruimd voor klantencontact waarbij ik het liefst de telefoon pak. Vele collega’s zeggen dan: ‘hoe doe je dit, Ron?’. Welnu ik werk in mijn agenda met blokken waarbij ik mijzelf dwing een klant te informeren over een fiscale actualiteit. Hiervoor lees ik wekelijks onder andere NTFR. Op mijn iPad arceer ik belangrijke teksten en sla deze op in de betreffende relatiekaart en maak een taak aan. Tijdens het bellen val ik niet direct met de fiscale deur in huis en maak ik allereerst contact met mijn klant. Omdat ik alle klantencontacten vastleg en ik dit in mijn scherm heb, weet ik zeker dat ik de persoonlijke, voor mijn klant belangrijke zaken die ik tijdens het vorige gesprek heb gehoord, niet kan vergeten. Zo maak je echt contact en is de klant geen euroteken.

Mijn boodschap is: blijf in contact met uw klant en laat uzelf zien. Waarom zou de klant voor u kiezen en niet de collega? Jaren geleden ben ik begonnen met contentmarketing. Schrijven vind ik tof, maar het zorgt er ook voor dat ik opval. Als uw klant een fiscale vraag heeft en hij of zij gaat zoeken dan is de kans groot dat Google een artikel van een proactieve collega laat zien. Een antwoord wat fiscaal misschien niet direct toepasbaar is op de casus, maar toch. De wig in de relatie is geslagen. Uw klant zal niet direct overstappen, maar het is wel struikelpunt. Mijn tip is om het niet zover te laten komen en uw agenda erbij te pakken. Maak van uw klant een ambassadeur. U bespaart hiermee op de advertentiekosten en hebt tevreden klanten voor het leven die zo blij met u zijn dat ze u aanbevelen. Plan een wekelijks terugkerende taak in waarbij u uzelf dwingt een klant te bellen. Ga het gesprek aan, blijf de belastingadviseur die meer is dan diegene die jaarlijks het moetertje opstelt.

Ron Meijer RB is werkzaam bij Blauwe Vrijdag.

Filed Under: Blogs

Reageer
Vorige artikel
Opinie | Gordiaanse knoop: excessief lenen in samenhang met box 3
Volgende artikel
Opinie | Hoe gebruikmaken van een tariefvoordeel opeens een vastgoedconstructie is geworden

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

registratieplicht buitenlandse anbi

Opinie | Registratieplicht voor buitenlandse anbi’s in strijd met het vrije kapitaalverkeer? NIVEA!

Is de registratieplicht voor buitenlandse anbi’s in strijd met het vrije kapitaalverkeer? Op 18 april 2025 concludeerde A-G Pauwels tot het stellen van prejudiciële vragen aan het HvJ. Prof. mr. Harm van den Broek is van mening dat deze registratieplicht de facto een verboden discriminatie vormt. In zijn Opinie pleit hij voor een hybride anbi-regime zónder registratieplicht voor buitenlandse anbi’s. 

Opinie | 52% pseudo-eindheffing op ‘fossiele’ auto’s: waar kan ik mij afmelden?

Het demissionaire kabinet zegt een pseudo-eindheffing van 52% te willen invoeren op ‘fossiele’ auto’s. Ton Mertens vraagt zich af wat een pseudo-eindheffing eigenlijk precies is, hoe deze er in dit geval uit komt te zien en wie zich nog voor deze heffing kan afmelden. Hij plaatst deze in een trend van willekeurige en onsamenhangende werkgeversheffingen... lees verder

Opinie | Misbruik van de deelnemingsvrijstelling

Nederland heeft zoals alle EU-lidstaten de plicht om misbruik van Unierecht te bestrijden. Dat geldt ook voor misbruik van de deelnemingsvrijstelling, voor zover die dient ter implementatie van de Moeder-dochterrichtlijn. Op grond van artikel 6 ATAD moet misbruik van de deelnemingsvrijstelling ook in overige gevallen (dus buiten richtlijngevallen) worden bestreden. Dit roept de vraag op... lees verder

Opinie | Ransomware-betalingen aftrekbaar?

In een steeds verder digitaliserende wereld wordt cybersecurity belangrijker. Dennis Post gaat in zijn Opinie in op de vraag of en onder welke voorwaarden ransomware-betalingen als aftrekbaar kunnen worden beschouwd.

Opinie | De vermogensaanwasbelasting: toch niet zo rendabel als gedacht?

Met de astronomische start van de zomer op 21 juni en het bijbehorende zomerreces (4 juli tot 1 september) in zicht maakt de Tweede Kamer haast met de inventarisatie van onderwerpen die zij niet wil behandelen tot er een nieuw kabinet is. Deze lijsten van controversiële onderwerpen zijn door de verschillende vaste commissies in de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Online cursus Internationale aspecten van Nederlandse belastingwetgeving

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Webinar Belastingplan 2026

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×