• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

De auto en Prinsjesdag: toch nog wat nieuws

13 februari 2017 door Heleen Elbert

Toegegeven, de meeste fiscale regelingen rondom de auto van de zaak zijn al bekend gemaakt in het wetsvoorstel Wet uitwerking Autobrief II. Toch heeft Prinsjesdag nog wat nieuws in petto, en dan in het bijzonder voor de bezitter van een elektrische auto. De energiebelasting voor laadpalen (benodigd voor het opladen van de elektrische en plug-in hybride auto’s) gaat namelijk omlaag. Dit is bekendgemaakt in het wetsvoorstel Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting. De achterliggende reden is uiteraard het bevorderen van de overgang naar elektrisch rijden.

De overige aanpassingen per 1 januari 2017 zijn afkomstig uit de eerdergenoemde Autobrief II.

 

Bijtelling

De bijtelling voor de auto van de zaak wordt qua tarief vereenvoudigd: per 1 januari houden we nog drie tarieven over. Het gaat dan om een 4% tarief voor elektrische auto’s (nulemissie auto’s), een standaardtarief van 22% voor de overige auto’s tot en met 14 jaar oud. Het huidige 35% tarief voor auto’s van 15 jaar en ouder blijft bestaan. Qua wagenparkbeheer kan enige planning rondom de bijtelling aardige voordelen opleveren. Overweegt u een elektrische auto, dan maakt het qua bijtelling niet uit of u deze in 2016 of 2017 aanschaft. Een auto met een lage uitstoot, kunt u echter beter nog in 2016 aanschaffen. U houdt dan nog gedurende de overgangsperiode recht op de huidige lagere bijtelling van 15% of 21%. Hebt u een iets minder milieuvriendelijke smaak, dan is het aan te bevelen tot 2017 te wachten. Voor een auto met een datum eerste toelating in 2017 geldt namelijk een bijtellingstarief dat 3% lager is dan het huidige maximumtarief. De verlaging van het maximumtarief (en dan vooral de beperking tot nieuwe auto’s) zal naar alle waarschijnlijkheid onderdeel worden van proefprocedures. Houdt dit onderwerp dus extra goed in de gaten wanneer uw auto voorlopige nog onder het hogere 25% tarief blijft vallen.

 

MRB

Op het gebied van de motorrijtuigenbelasting is er goed nieuws: deze tarieven gaan per 1 januari met 2% omlaag. Houders van een elektrische auto zijn nog tot en met 2020 vrijgesteld van MRB, en de houders van een plug-in hybride blijven gedurende die periode nog recht houden op het halftarief. Nadeel voor de houders van een plug-in hybride is dat de kilocorrectie van 125 kg per 1 januari vervalt. Dit kan (afhankelijk van het gewicht van de auto) per 1 januari leiden tot een hoger MRB-tarief.

 

BPM

De elektrische auto blijft tot en met 2020 BPM vrij. Voor plug-in hybrides komt een aparte BPM tabel. Bij een CO2-uitstoot van 30 gram/km of meer leidt dit tot BPM heffing. Voor alle andere personenauto’s gaat het basis BPM-bedrag per 1 januari omhoog van 175 euro naar 350 euro. Ook wordt per 1 januari de aanzet gegeven tot een afbouw van de BPM. Dit heeft als gevolg dat de BPM tarieven per 1 januari worden verlaagd.

 

Kortom, er is autonieuws, maar het meeste nieuws was al bekend. De automobilist heeft hierdoor wat extra tijd gekregen om na te denken over de gevolgen voor zijn of haar portemonnee.

Filed Under: Auto, Blogs

Reageer
Vorige artikel
Naar een nieuwe regeling voor de personenvennootschappen
Volgende artikel
Nieuw verdrag met Duitsland: Het wordt nu echt serieus!

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

NTFR Opinie

Opinie | Beroepseed voor belastingadviseurs?

Op 14 december 2022 publiceerden de leden van de Tweede Kamer Van der Lee (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) de ‘Initiatiefnota Aanpak van Nederland als belastingparadijs’. Het doel van de initiatiefnota is om de aanpak van belastingontwijking verder te brengen en ervoor te zorgen dat Nederland niet langer spil is in het internationale web van belastingontwijking.... lees verder

Belastingvoordeel speelt grote rol bij keuze elektrisch rijden

Belastingvoordeel speelt een grote rol bij de keuze voor elektrisch rijden. Dit blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Elektrisch Vervoer (EV) en berijdersonderzoek meldt RVO.

NTFR Opinie Frederik Boulogne

Opinie | ‘Daar in de Pijler Twee veilige haven…’

Op 22 december 2022 is de definitieve tekst gepubliceerd van de richtlijn tot waarborging van een mondiaal minimumniveau van belastingheffing voor groepen van multinationale ondernemingen en omvangrijke binnenlandse groepen in de Europese Unie, kort gezegd: de Pijler Twee-richtlijn. In deze bijdrage bespreekt dr. Frederik Boulogne de veiligehavenregeling, zoals voorgesteld door het OECD/G20 Inclusive Framework, die... lees verder

NTFR Opinie Tax Talks

Opinie | Fiscale armoede

Het kabinet kan gemakkelijk iets doen tegen wat hij ‘opmerkelijke belastingconstructies’ noemt, namelijk drie fiscale onevenwichtigheden opruimen (herstel globaal evenwicht, afschaffing BOR, aanpassing box 3). Maar dat gaat niet gebeuren, omdat het kabinet niet wil dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, zo leidt prof. mr. dr. Philippe Albert uit diverse documenten af in... lees verder

NTFR Opinie Niek Schipper

Opinie | Een duurzame band van persoonlijke aard

De NTFR Opinie van mr. dr. Niek Schipper heeft als titel ‘Een duurzame band van persoonlijke aard’, over het fiscale woonplaatsbegrip, vluchtelingen en de 30%-regeling voor ingekomen werknemers. De verzuchting die aanleiding gaf tot deze Opinie is de recente berichtgeving van de Belastingdienst ten aanzien van vluchtelingen uit Oekraïne, meer specifiek over het bepalen van... lees verder

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×