• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Duurzaamheid
  • Tools en andere downloads

Geheimhoudingsverplichting tast eerlijke rechtsstrijd aan!

3 september 2018 door Jasper van Ginneken

De Belastingdienst doet nogal eens een beroep op artikel 67 Algemene wet inzake rijksbelastingen. Hiermee heeft de Belastingdienst een sterk middel in handen om niet volledig openheid van zaken te geven. De wet kent een bevoegdheid aan de minister toe om een ontheffing van die geheimhoudingsplicht te verlenen. Dergelijke verzoeken worden in de regel afgewezen. Vervolgens is er geen inhoudelijke toets op de geheimhouding mogelijk. De geheimhoudingsplicht is daarmee een bedreiging voor de eerlijke rechtsstrijd.

De geheimhoudingsplicht is volgens de parlementaire geschiedenis bedoeld om (1) de privacy van de belastingplichtige te beschermen en (2) om het voor de Belastingdienst mogelijk te maken niet het volledige systeem van heffen en controleren openbaar te maken. Ik kan  mij nog wel vinden in die gronden om tot een bepaalde geheimhouding te komen. De bepaling van artikel 67 Awr zou in beginsel een flagrante schending van artikel 6 EVRM in zich hebben, als er geen mogelijkheid zou bestaan om af te wijken van de geheimhoudingsplicht. Dit heeft te wetgever voorkomen door ervoor te kiezen om de minister een bevoegdheid toe te kennen om een ontheffing van die geheimhouding te verlenen.

 

Zo’n ontheffing kan worden gegeven op een daartoe strekkend verzoek. Wanneer een belanghebbende, die in conflict met de Belastingdienst verkeert, zo’n verzoek om ontheffing zal doen, wordt dit in de regel afgewezen. De minister heft de geheimhouding niet op en de belanghebbende blijft geconfronteerd met een achterstand in de rechtsstrijd.

 

Naar vaste jurisprudentie van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, moeten partijen met gelijke kans hun zaak aan de rechter kunnen presenteren. Wanneer een procespartij gemotiveerd kan bepleiten dat de (proces)kansen door een beroep op de geheimhoudingsplicht niet gelijkwaardig zijn, is er naar mijn mening sprake van een schending van artikel 6 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden.

 

Ik ben mij ervan bewust dat in de fase van bezwaar en beroep alle van belang zijnde stukken in het geding moeten worden gebracht door de Belastingdienst. Dat laat onverlet dat een medewerker van de Belastingdienst, in het geval hij als getuige moet verschijnen, zich meer dan eens op zijn geheimhoudingsplicht zal beroepen, maar ook bij het opvragen van uitworpredenen, wordt meer dan eens een beroep op de geheimhoudingsplicht gedaan. Dat brengt met zich mee dat partijen niet met gelijke kansen hun zaak voor kunnen houden aan de rechtbank.

 

Wordt dan een ontheffing van die geheimhouding gevraagd, kan daartegen niet inhoudelijk bezwaar worden gemaakt of beroep aangetekend. Naar mijn mening maakt het voorstaande in samenhang met het recht op een onafhankelijke rechter, dat ook inhoudelijk getoetst moet kunnen worden, of de minister in redelijkheid tot het weigeren van zo’n ontheffing heeft kunnen komen. Nu die mogelijkheid op dit moment niet bestaat, is die uitsluiting een wassen neus. Artikel 67 Algemene wet inzake rijksbelastingen, kent dus geen toegang tot de onafhankelijke rechter.

 

Ook moet een rechter kunnen toetsen of  de geheimhouding terecht wordt tegengeworpen aan de belanghebbende. Ik roep de wetgever op om toetsing van het ontlenen van ontheffing, aan het oordeel van de rechter te kunnen onderwerpen. Het in stand houden van de huidige regels, is wat mij betreft een schending van artikel 6 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden.

Filed Under: Blogs

Reageer
Vorige artikel
Goed nieuws voor vastgoedfamiliebedrijven
Volgende artikel
Bedrijfsopvolging anno 2018: ‘jongleren’ met aandelen!

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

NTFR Opinie

Opinie | Naar één feitelijke instantie in WOZ-zaken…?

WOZ-beschikkingen leveren ieder jaar een groot aantal bezwaar- en beroepsprocedures op, die voor een deel worden gevoerd door zogenoemde no-cure-no pay-bureaus. Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) heeft in opdracht van de minister voor Rechtsbescherming onderzoek gedaan naar de werkwijze en het verdienmodel van no-cure-no-pay-bedrijven in de WOZ en de BPM. In december 2020 is... lees verder

NTFR Opinie

Opinie | Belastingherziening: kalm aan en rap een beetje!

De roep om een herziening van de Wet IB 2001 en de Wet Vpb 1969 is niet nieuw. Een integrale herbezinning moet zorgvuldig plaatsvinden en dat vergt tijd. Maar een aantal knelpunten kan volgens dr. Harrie Bresser worden weggenomen, niet middels de gebruikelijke reflex de wetgeving nog complexer te maken, maar door deze juist te... lees verder

NTFR Opinie

Opinie | De fiscale rommelzolder van Financiën

Wat is er zo moeilijk aan vereenvoudigen? Kennelijk is dat heel ingewikkeld. Al zolang mr. Arend Jan van Lint werkzaam is in de fiscaliteit – inmiddels een kleine veertig jaar – hoort hij de roep om de belastingheffing te vereenvoudigen. In deze Opinie gaat hij in op de wijze waarop het kabinet invulling geeft aan... lees verder

NDFR Opinie Hans Gribnau

Opinie | Duurzame fiscale governance: horizontaal toezicht als knooppunt

Fiscale governance is hot. Publieke en private governance maken steeds vaker onderdeel uit van duurzame ontwikkeling. Fiscaal gezien vormt horizontaal toezicht een flexibel knooppunt: we zien expliciet een wisselwerking tussen de governance van de deelnemende belastingplichtigen en de Belastingdienst.

ntfr oPINIE

Opinie | Slechte rechtsbescherming bij informatieverzoeken: naar een snelle rechterlijke toets!

Mr. Angelique Perdaems geeft aan dat digitalisering vaak tot discussie met de Belastingdienst over de rechtmatigheid van een informatieverzoek leidt. De aangekondigde evaluatie van de informatiebeschikking biedt mogelijkheden om de rechtsbescherming van belastingplichtigen op dat vlak te verbeteren. Het zou mooi zijn als de wetgever verder kijkt dan de huidige wetgeving door het bieden van... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×