• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Mandatory disclosure-richtlijn: kom nu in actie!

3 september 2018 door Peer Calje

Op 3 mei 2018 heeft de Raad van de Europese Unie overeenstemming bereikt over wijzigingen in de EU-richtlijn 2011/16/EU met als gevolg dat op korte termijn adviseurs (‘intermediaries’) en belastingplichtigen verplicht worden bepaalde grensoverschrijdende belastingbesparende constructies te melden.

Op hoofdlijnen komt de richtlijn op het volgende neer. Grensoverschrijdende (fiscale) constructies die voldoen aan één of meer kenmerken (of ‘hallmarks’) zoals gedefinieerd in de richtlijn moeten worden gemeld binnen 30 dagen nadat deze zijn geïmplementeerd of beschikbaar zijn voor implementatie.

Groep meldingsplichtigen is ruim

De meldplicht geldt niet alleen de adviseur (of ‘intermediairy’) die de structuur adviseert, maar ook de personen of trusts die betrokken zijn bij de implementatie. De groep van meldingsplichtigen is echter nog ruimer want ook personen die (middellijk of onmiddellijk) behulpzaam zijn bij de structuur kunnen meldingsplichtig zijn. De richtlijn voorziet in een regeling dat effectief slechts één adviseur hoeft te melden. Zoals eerder gemeld kunnen ook belastingplichtigen een meldingsplicht hebben. In twee omstandigheden kan namelijk de meldingsplicht van de adviseur verschuiven van de adviseur naar de belastingplichtigen. Dat is als de adviseur buiten de EU is gevestigd of als de adviseur aanspraak kan maken op een wettelijk verschoningsrecht zoals advocaten-belastingadviseurs.  De aanpassingen die de staatssecretaris heeft aangekondigd van  het verschoningsrecht zullen bepalen of voor Nederlandse advocaten-belastingadviseurs dit daadwerkelijk een verschuiving van de meldplicht betekent.

Strafvordering

De richtlijn verplicht de lidstaten afdoende sanctiemaatregelen te nemen zodat de geadresseerden van de regeling voldoen aan hun verplichtingen. Het ligt voor de hand dat de strafbaarstellingen in artikel 11 Wib die thans al gelden voor inlichtingenverplichtingen uit richtlijn 2011/16/EU ook van toepassing worden op de meldplicht. Het gevolg is dat een bestuurlijke boete kan worden opgelegd of een strafvervolging opgestart. Deze sanctionering kan zijn gericht tegen de meldingsplichtigen maar ook tegen de degenen die als medeplichtige, medepleger of feitelijk leidinggevende betrokken zijn geweest bij het niet nakomen van de meldingsverplichting. Kortom, zowel het kantoor als de betrokken medewerker kunnen in de sanctionering worden betrokken. Het van toepassing verklaren van een strafrechtelijk sanctiearsenaal betekent ook dat de ingrijpende strafrechtelijke opsporingsbevoegdheden kunnen worden ingezet zodra een verdenking kan worden geformuleerd. Denk hierbij aan doorzoekingen, het opnemen van (vertrouwelijke) communicatie etc. Anderzijds geldt ook dat inkering achteraf ook mogelijk is als blijkt dat niet tijdig is gemeld.

Tijd voor actie

Met deze vooruitzichten is het imperatief dat adviseurs werk maken van deze verplichtingen en hun organisatie daarop voorbereiden. Zowel moet er bewustheid zijn ten aanzien van de omvang van de meldplicht en moet goed vastgelegd worden als er niet hoeft te worden gemeld omdat bijvoorbeeld een andere adviseur de melding verricht. Tot slot bepaalt de richtlijn dat deze uiterlijk op 31 december 2019 moet worden geïmplementeerd. De meldplicht gaat in op 1 juli 2020 met de eerste rapportagedatum op 31 augustus 2020. Echter, vanaf de publicatie van de richtlijn moeten meldingsplichten bijhouden welke adviezen gepubliceerd moeten worden. Kortom, de betrokkenen moeten nu actie ondernemen.

Dinsdag 13 november 2018 verzorgt mr. Peer Caljé de PE-Pitstop Fiscaal strafrecht. > Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Blogs, Internationaal & Europees recht

Reageer
Vorige artikel
Hoe ver gaat het wegdenken van de fiscale eenheid?
Volgende artikel
Nieuw feit en de uitworp, standpuntbepaling of deelonderzoek?

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

minimumbelasting

Standpunt correctie acute belastinglast uit pre-Pijler 2-verslagjaar

De Kennisgroep Pijler 2 heeft een standpunt gepubliceerd over de verwerking van een belastingbate in verband met een aanpassing van de acute belastinglast over het verslagjaar 2021, zijnde een verslagjaar dat ligt voor de inwerkingtreding van de Wet minimumbelasting 2024.

malta

Werkelijke leiding Nederlandse adviseurs doorslaggevend voor vestigingsplaats

Hof 's-Hertogenbosch oordeelt dat een vennootschap in Nederland belastingplichtig blijft als Nederlandse adviseurs kernbeslissingen nemen, ondanks formele zetelverplaatsing naar Malta. De statutaire bestuurder op Malta trad slechts uitvoerend op.

europa grenzen

Opinie | Het vrijheidsdividend: over defensie, belasting en vijandschap

In hun NTFR Opinie onderzoeken mr. drs. C.M. (Carl) Dijkstra en mr. dr. S. (Sam) van der Vlugt waarom het voorstel voor een ‘vrijheidsbijdrage’ meer is dan een fiscale curiositeit.

dividend

Standpunt kwalificatie Israëlische Ltd.

De Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen heeft de vraag beantwoord met welke Nederlandse rechtsvorm een Israëlische Chevra Ba'am (Engelstalige benaming: Limited Company) vergelijkbaar is.

meldingsplicht grensoverschrijdende constructies

Nota nav verslag DAC9 naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel DAC9 gaat in op vragen van de fracties van BBB en Visseren-Hamakers over de implementatie van de EU-richtlijn gegevensuitwisseling minimumbelasting.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

AGENDA

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×