Ons (uitgebreide) verdragennetwerk en onze heffingswetten hebben de afgelopen jaren ingrijpende veranderingen doorgemaakt (o.a. door EU-jurisprudentie, ATAD-richtlijnen, het MLI). Men zou verwachten dat dit alles zijn weerslag heeft gekregen in het Besluit. Niets is volgens dr. Frederik Boulogne echter minder waar: het Besluit is gedateerd, weinig consistent en hangt van allerlei – vaak op hun beurt weer verouderde – beleidsregels aan elkaar. De hoogste tijd voor een grote beurt!
Reader Interactions
Gerelateerde berichten
Opinie | Pleidooi voor een beroepsoverstijgende Belastingacademie
De belastingadviespraktijk heeft baat bij een goed functionerende Belastingdienst, terwijl de Belastingdienst belang heeft bij een competente belastingadviespraktijk. Daarom pleit prof. mr. dr. P.G.H. (Philippe) Albert voor een beroepsoverstijgende Belastingacademie. Bovendien zal de mogelijkheid van een postdoctorale opleiding aan de Belastingacademie de aantrekkelijkheid vergroten van een studie fiscale economie en fiscaal recht.
Blog | Beroepsgeheim onder omstandigheden ook voor belastingadviseur?
Uit twee recente conclusies van een AG bij het HvJ EG1 kun je volgens mr. Richard Beune afleiden dat onder omstandigheden aan belastingadviseurs een verschoningsrecht toekomt van hetgeen aan hen is toevertrouwd. Waar AG Emilou nog verwijst naar specifieke situaties in bepaalde nationale stelsels lijkt de conclusie van AG Kokott veel stelliger. Onomwonden stelt Kokott... lees verder
Opinie | Geen rechtvaardiging voor afwijkende cassatieprocedure in Caribische belastingzaken
De landen binnen het Koninkrijk zijn autonoom en soeverein ter zake van de belastingheffing. Een gevolg hiervan is dat sinds 10 oktober 2010 het Caribische deel van het Koninkrijk vier fiscale jurisdicties kent, namelijk die van Aruba, Curaçao, Sint Maarten en van Caribisch Nederland (BES-eilanden). Zowel op het terrein van het materiële als het formele... lees verder
Opinie | Naar tariefuniformering in de btw
Hoewel het hoofdlijnenakkoord in fiscaal opzicht weinig voorstelt, is er een voorstel dat de publiciteit ruimschoots heeft gehaald en de aandacht heeft getrokken, te weten de verhoging van het btw-tarief op culturele uitgaven, waaronder kranten en musea, van 9% naar 21%. In deze NTFR Opinie onderbouwt prof. dr. Peter Kavelaars waarom de invoering van een... lees verder
Opinie | De menselijke maat in het (fiscale) bestuursrecht: Wet versterking waarborgfunctie Awb
In deze NTFR Opinie gaat prof. mr. Gerard Meussen in op de menselijke maat in het conceptwetsvoorstel Wet versterking waarborgfunctie Awb. De afgelopen jaren is het vertrouwen in het optreden van de overheid onder druk komen te staan. Daarbij is de vraag gesteld of het bestuursrecht thans voldoende waarborgen biedt om een dergelijke affaire in... lees verder
Geef een reactie