• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Tonnageregeling 2020: vlagvereiste strenger

27 september 2019 door theo ostermann Leave a Comment

De tonnageregeling moet het verhuizen van zeescheepvaartondernemingen naar fiscaal aantrekkelijke jurisdicties buiten de EU tegengaan. Essentie van de tonnageregeling is dat de scheepvaartondernemer niet over de werkelijke winst uit de exploitatie van zeeschepen belasting is verschuldigd, maar over een (forfaitaire) grondslag berekend op basis van het vervoerde tonnage. Voor scheepvaartondernemers resulteert het tonnageregime vaak in een forse belastingbesparing. De tonnageregeling is daarom een fiscale steunregeling waarvoor goedkeuring van de EU nodig is.

Zo’n 10 jaar geleden is de regeling uitgebreid met een extra begunstiging van zeer grote schepen, van scheepsmanagementwerkzaamheden en van serviceschepen. Deze uitbreiding vereist nu verlenging met wederom goedkeuring. De Europese Commissie wil deze goedkeuring verlenen mits de tonnageregeling op enkele onderdelen wordt aangescherpt. Daarmee wil de EU vooral bereiken dat meer schepen onder EU/EER-vlag komen te varen.

 

Voorgestelde wijzigingen

1.       Maximering winst uit schepen die in tijd- of reischarter worden gehouden;

Voor het incharteren van schepen gaat gelden dat het tonnage dat niet onder EU/EER vlag vaart, niet meer dan 75% van het totale tonnage beloopt. Een schip in mede-eigendom telt voor het tonnage slechts naar rato van het eigendom mee. Uitzondering op dit laatste is een schip in mede-eigendom, waarvoor het volledige technisch en bemanningsbeheer wordt verricht. Als dat het geval is, mag dit tonnage voor 100% worden meegeteld, ook als het schip in mede-eigendom wordt gehouden.

 

2.       Aanscherping vlagvereiste

In de huidige regeling is enkel voor het schip in mede-eigendom noodzakelijk dat dit schip een vlag van de EU/EER voert. En ook daarop zijn nog enkele uitzonderingen. Dit leidt er toe dat er rederijen zijn die de tonnageregeling gebruiken zonder één schip onder EU/EER vlag. Nu  wordt vereist dat voor nieuw aan de vloot toe te voegen schepen altijd moet worden getoetst of ten minste één schip in de vloot de EU/EER vlag voert. Daarnaast gaat het vlagvereiste ook gelden voor scheepsmanagementwerkzaamheden, waar dit voorheen niet gold.

 

3.       Begrenzing winst behaald met andere werkzaamheden dan vervoer van zaken/personen in het internationale verkeer.

Niet-vervoerswerkzaamheden kunnen ook onder de gunstige tonnageregeling vallen. Denk aan het in eigen beheer laden en lossen van een eigen of gecharterd schip, of het aanbieden van allerlei vertier op een cruiseschip (dit is naar mijn mening een beetje vergezocht vanwege het beperkte financiële belang). Als de winst op deze andersoortige activiteiten meer dan 50% van de totale winst zou belopen, is het meerdere gewoon belast.

 

Gevolgen scheepvaartondernemers

Dat er vanuit de EU meer druk komt om schepen onder EU/EER vlag te brengen valt begrip voor op te brengen. Volgens het kabinet is de impact van de voorgestelde wijzigingen voor de praktijk beperkt. Dat laatste is nog maar de vraag. Zeker het aanscherpen van het vlagvereiste  zal voor een aantal scheepsmanagementbedrijven kunnen betekenen dat zij geen gebruik meer kunnen maken van de tonnageregeling, indien zij uitsluitend voor schepen optreden zonder EU/EER vlag. De geldende uitzonderingen dienen echter nauwgezet te worden beoordeeld op toepasbaarheid.

 

Theo Ostermann is belastingadviseur bij Grant Thornton, vestiging Rotterdam.

Vorige artikel
EU-hof: deal Starbucks met Nederlandse fiscus geen illegale staatssteun
Volgende artikel
Eigen overzicht is geen bewijs toerekening bronbelasting

Filed Under: Blogs, Internationaal & Europees recht

Reader Interactions

Recente berichten

Opinie | Fiscale grensverkenning door de fiscus

Fiscale grensverkenning: het in de praktijk uitproberen of een bepaald standpunt nog binnen de wet of de jurisprudentie valt, waardoor de grenzen daarvan mogelijk kunnen worden opgerekt. Het fenomeen stamt al uit de tijd waarin de fiscale grenzen werden gesteld. Relatief nieuw is het verschijnsel dat de rechter aan de grensverkenner eisen stelt: hij mag... lees verder

Belastingverdrag Rusland

Nog geen formele opzegging belastingverdrag door Rusland

Nederland heeft geen formele kennisgeving van de beëindiging van het belastingverdrag tussen Nederland en Rusland ontvangen schrijft staatssecretaris Vijlbrief in antwoord op Kamervragen.

Belastingontwijking

Europese Rekenkamer: uitwisseling fiscale gegevens kan veel beter

De kwaliteit en uitwisseling van fiscale gegevens tussen landen laat nog veel te wensen over.

UBO-register privacy

‘Centraal aandeelhoudersregister en UBO-register vullen elkaar aan’

Het centraal aandeelhoudersregister (CAHR) en het UBO-register kunnen uitstekend naast elkaar bestaan. Tot deze conclusie komen professor Niek Zaman (voormalig notaris Loyens & Loeff) en onderzoeker Hannah Erdman van de Universiteit Leiden.

Nederland sluit belastingverdrag met Chili

Nederland heeft met Chili een belastingverdrag gesloten. In het verdrag is een uitgebreide antimisbruikbepaling opgenomen die voorkomt dat het verdrag wordt gebruikt om belastingheffing te ontwijken.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

AGENDA

Online course UBO Register & Client Privacy

Online workshop transfer pricing in het mkb

Online course international tax developments

Online cursus Meldplicht grensoverschrijdende constructies

Online cursus UBO-register in de praktijk

Recent nieuws

Giftenaftrek vervalt door kwitantiefraude

Hoe stimuleer je thuiswerken?

Geld lenen aan eigen uitvinders-bv is al snel onzakelijk

Tweede Kamer wil steun voor meer startende ondernemers

Belastingverdrag Rusland

Nog geen formele opzegging belastingverdrag door Rusland

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×