• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Converteer papieren administratie naar digitale vorm

25 mei 2021 door Remco Latour

De Belastingdienst heeft op het Forum Fiscaal dienstverleners vragen en antwoorden gepubliceerd over de bewaartermijn voor administratieplichtigen. Onder andere de conversie van papieren administratiestukken naar een digitale vorm komt aan bod.

Administratie bewaren

Bepaalde (rechts)personen vallen onder de verplichting om een administratie te voeren. Deze administratie dient inzicht te geven in de toestand van hun vermogen, hun bedrijf enzovoorts. Administratieplichtigen moeten zelfs de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers binnen de administratie zo bewaren, dat op ieder moment inzicht valt te verkrijgen in hun fiscale positie. De wet wijst de volgende (rechts)personen aan als administratieplichtigen:

  • lichamen;
  • natuurlijke personen die ondernemer en/of werkgever zijn; en
  • natuurlijke personen die resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) genieten.

Bewaartermijn

In principe moeten administratieplichtigen de gegevensdragers waarop hun administratie staat zeven jaar bewaren. Het is echter mogelijk dat zij sommige gegevens nog langer moeten bewaren op grond van andere wettelijke bepalingen. Bijvoorbeeld als een btw-ondernemer een onroerende zaak verkrijgt op grond van een btw-belaste levering. In dat geval moet de ondernemer immers rekening houden met een herzieningstermijn van tien jaar. Om een eventuele herziening correct af te handelen, moet hij de relevante gegevens kunnen inzien. Onlangs heeft de Belastingdienst diverse vragen en antwoorden met betrekking tot de bewaartermijn gepubliceerd.

Afrekensysteem

Tot de administratieve gegevens die een ondernemer minimaal zeven jaar moet bewaren, behoren ook de afrekensysteemgegevens. Wie een mechanisch afrekensysteem hanteert, moet alle gegevens bewaren die hij via dat systeem vastlegt. Men kan niet volstaan met het bewaren van de afslagbonnen en afrekensysteemrollen. De administratieplichtige zal ook detailgegevens moeten bewaren. Daarbij valt te denken aan bestelbonnen of een kladkasboek. Gebruikt de ondernemer een digitaal afrekensysteem? Dan moeten alle digitale detailgegevens uit de afrekensystemen bewaard blijven. Omdat de ondernemer detailgegevens moet bewaren, kan hij evenmin volstaan met alleen het bewaren van de Auditfile Financieel.

Conversie van documenten

Administratieplichtigen kunnen en mogen papieren documenten uit hun administratie digitaliseren. Zij mogen ook digitale gegevens in een ander bestandsformaat omzetten of op een ander opslagmedium zetten. De Belastingdienst spreekt in zulke gevallen van een conversie. Wie delen van zijn administratie converteert, moet waarborgen dat deze conversie juist en volledig gebeurt. Voor wat betreft dit waarborgen geldt de vrije bewijslaar. Ook moeten de geconverteerde gegevens gedurende de hele bezwaartermijn beschikbaar en te controleren zijn. In principe mag een administratieplichtige alle documenten converteren. De Belastingdienst stelt dat voor de balans, de staat van baten en lasten en bepaalde Douanedocumenten uitzonderingen op deze regel gelden. Bovendien zijn sommige echtheidskenmerken niet te converteren.

Bewaren digitale gegevens

De fiscus wijst erop dat gegevens uit elektronische communicatiemiddelen en digitale facturen eveneens onder de bewaarplicht vallen. Een hoofdregel is dat administratieplichtigen facturen bewaren in de vorm waarin zij zijn verstuurd. Als maar één vorm van een factuur is uitgereikt, merkt de inspecteur deze factuur automatisch als originele factuur aan. Soms verstrekt een bedrijf facturen tegelijk in verschillende vormen. Daarbij is niet direct duidelijk welke factuur in die situatie het origineel is. In zo’n situatie is het verstandig om, tussen leverancier en afnemer af te spreken welke factuur het origineel is. De partijen kunnen bijvoorbeeld kiezen om een pdf als origineel aan te merken, omdat de pdf leesbaar is en alle verplichte factuurelementen zal bevatten.

Bewaarplicht versus privacyregels

De Belastingdienst stelt dat het rechtmatig is om persoonsgegevens te bewaren als dat noodzakelijk is om een wettelijke verplichting te vervullen. De fiscale bewaarplicht is ook zo’n wettelijke verplichting. Het bewaren van niet-fiscaal relevante persoonsgegevens valt onder de privacyregelgeving.

Wet: art. 52 AWR

Beschikking: art. 13, tweede lid Uitv.besch. OB

Bron: Forum Fiscaal dienstverleners 20 mei 2021, Vragen en antwoorden bewaarplicht

Filed Under: Formeel belastingrecht, Nieuws, Verdieping, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Vooraankondiging arresten Hoge Raad 28 mei 2021
Volgende artikel
Vergoeding voor financiële schade door pensioennabetaling

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

luxemburg

Informatiebeschikking over Luxemburgse bankrekeningen terecht

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de inspecteur de informatiebeschikking terecht heeft opgelegd voor de jaren 2008-2014. Voor de jaren 2015-2018 vervalt de beschikking omdat inmiddels aanslagen zijn opgelegd. De man moet alsnog binnen zes weken de gevraagde informatie over Luxemburgse bankrekeningen verstrekken.

Hof moet ontvankelijkheid hoger beroep aftrek zorgkosten partner opnieuw beoordelen

De Hoge Raad oordeelt dat het hof het hoger beroep van een vrouw ten onrechte heeft afgewezen wegens het ontbreken van een volmacht. Het hof moet opnieuw onderzoeken of de vrouw zelf hoger beroep mocht instellen tegen de aanslag van haar ex-echtgenoot.

contant geld

Negatieve kas en contante stortingen rechtvaardigen navordering en boeten

Het Hof ’s-Hertogenbosch bevestigt dat de inspecteur terecht navorderingsaanslagen en vergrijpboeten heeft opgelegd aan een ondernemer met negatieve kasstanden en contante stortingen zonder bekende herkomst over 2011 en 2012. De man deed niet de vereiste aangiften en de bewijslast mag worden omgekeerd. Wel ontvangt hij 4.000 euro immateriële schadevergoeding wegens overschrijding van de redelijke termijn.

schuld aansprakelijkheid beestuurder

Internetconsultatie evaluatierapport Wet homologatie onderhands akkoord

Het ministerie van Justitie en Veiligheid is een internetconsultatie gestart over het evalutatierapport Wet homologatie onderhands akkoord.

voorlopige aanslag 2021

Standpunt interne compensatie tussen IB en PVV bij ambtshalve vermindering belastingaanslag

De Kennisgroep formeel recht heeft de vraag beantwoord of interne compensatie tussen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen mogelijk is in het kader van het nemen van een beslissing op een verzoek om ambtshalve vermindering van een belastingaanslag.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×