• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Prinsjesdag: vooral de Belastingdienst krijgt het makkelijker

18 september 2019 door marloes lammers

Marloes Lammers

De Belastingdienst hanteert al jaren de slogan: leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel. Waar ik altijd het idee had dat de Belastingdienst streefde naar gemak voor de burger, lijken de belastingplannen voor 2020 een andere weg in te slaan, namelijk naar die van het gemak voor de Belastingdienst.

Burgers of professionals die niet dezelfde weg bewandelen als de Belastingdienst worden meedogenloos aangepakt (de openbaarmaking van vergrijpboeten of de inperking van de inkeerregeling). Maar ook als de weg van de Belastingdienst te veel hobbels bevat, dan wordt die in de huidige belastingplannen geëgaliseerd (maatregelen spontane aangiften of keuzeregeling communicatie).  

 

Openbaarmaking vergrijpboeten medeplegende beroepsbeoefenaren

Alle reacties op de consultatieversies ten spijt, treffen we in het wetsvoorstel overige fiscale maatregelen een – zij het in aangepaste vorm – voorstel aan om vergrijpboeten opgelegd aan beroepsbeoefenaren (belastingadviseurs, accountants, notarissen en advocaten) openbaar te maken. De aangepaste vorm is met name terug te vinden in de beperking van de openbaar te maken vergrijpboeten: alleen de vergrijpboete die wordt opgelegd aan de medeplegende beroepsbeoefenaar komt hiervoor in aanmerking. Het zou dan – in ieder geval tot nu toe – gaan om een handjevol vergrijpboeten. Wat ik me afvraag is of het doel dat het kabinet hiermee voor ogen heeft, wel kan worden bereikt. Benadrukt wordt namelijk nogmaals dat het enige doel van deze maatregel is om het publiek voor te lichten over beroepsbeoefenaren die belastingontduiking of toeslagfraude medeplegen. De realisatie van dat doel lijkt mij praktisch onmogelijk. De openbaarmaking kan pas plaatsvinden nadat (i) de opgelegde boete onherroepelijk vaststaat en (ii) het besluit tot openbaarmaking onherroepelijk vaststaat. Met een beetje mazzel zijn alle rechtsmiddelen in 6 jaar doorlopen en vindt de publicatie daarna plaats. Als voorlichting echt het doel is, dan lijkt me dat toch mosterd na de maaltijd.

 

De hetze tegen de medeplegende beroepsbeoefenaar is ontstaan door de Panama Papers. Volgens het kabinet leidt de gang van zaken zoals die in Panama was tot belastingontduiking. Het is de vraag of de soep wel zo heet wordt gegeten. De Panama Papers zijn inmiddels al drie jaar geleden gepubliceerd en echte uitkomsten heeft het, bij mijn weten, nog steeds niet opgeleverd. Wellicht verwart het kabinet hier belastingontduiking (illegaal) met belastingontwijking (legaal, maar mogelijk niet wenselijk).

 

Inperking inkeerregeling

Artikel 67n AWR bevat de regeling tot vrijwillige verbetering van eerder ingediende aangiften, ook wel bekend als de inkeerregeling. Het kabinet richt zijn pijlen, in de hetze naar aanleiding van de Panama Papers, ook op deze regeling. De inkeerregeling wordt voor spijtoptanten die alsnog box 2-inkomen (aanmerkelijk belang) willen aangeven, geschrapt. Maar daar blijft het niet toe beperkt. Ook ten aanzien van inkeer in box 3 (sparen en beleggen) wordt, tussen de regels door, een belangrijke beperking aangebracht. Het kabinet wil af van het onderscheid tussen inkomen dat in Nederland is opgekomen en inkomen dat in het buitenland is opgekomen. Vermoedelijk wederom om de hobbels op de weg van de inspecteur af te vlakken. De afgelopen maanden hebben we immers de nodige jurisprudentie gezien waarbij werd vastgesteld dat inkomen in Nederland was opgekomen waardoor geen navordering meer kon plaatsvinden.

 

Maatregelen spontane aangifte

Volstrekt nieuw zijn ook de maatregelen omtrent de spontane aangifte. De Belastingdienst loopt er tegenaan dat als iemand niet is uitgenodigd tot het doen van aangifte en uit zichzelf een aangifte indient, geen gebruik kan worden gemaakt van diverse correctie en sanctie instrumenten (omkering bewijslast, navordering wegens kwade trouw of vergrijpboete primitieve aanslag). De weg voor de inspecteur wordt hier geplaveid door aan artikel 9 AWR een nieuw lid (lid 4) toe te voegen, waarin – kort gezegd – het spontaan indienen van een aangifte wordt aangemerkt als het op uitnodiging doen van aangifte. Hoewel in de toelichting nog wordt aangehaald dat het daarbij uitmaakt of gebruik wordt gemaakt van een door de Belastingdienst goedgekeurd biljet, is dat in mijn ogen een wassen neus. Direct daarop volgt namelijk dat als de spontane aangifte op een andere manier wordt gedaan, dat wordt aangemerkt als een verzoek tot uitreiking van een aangiftebiljet. Vervolgens blijft het stil, maar als we een en een bij elkaar optellen, weten we allemaal dat in dat geval de hoofdregel in werking treedt en de inspecteur gebruik kan maken van alle correctie en sanctie instrumenten. Dubbel gehecht houdt beter, zullen we maar zeggen.

 

Nieuw hierbij is ook dat als de spontane aangifte kort voor het verstrijken van de termijn voor het vaststellen van de (navorderings)aanslag door de Belastingdienst wordt ontvangen, die termijn met 6 maanden wordt opgerekt om de inspecteur de tijd te geven de gegevens te verwerken in een formele (navorderings)aanslag.

 

Keuzeregeling communicatie Belastingdienst

Een laatste punt dat aandacht behoeft, is de keuzeregeling voor de communicatie met de Belastingdienst. De burger moet een keuze gaan maken of hij op papier of digitaal met de Belastingdienst communiceert. Om dit uit te kunnen voeren, is al bepaald dat als de burger de berichtenbox niet heeft geactiveerd of zich heeft aangemeld voor de maatwerklijst ‘papier’, hij vanaf de inwerkingtreding alleen papieren post krijgt van de Belastingdienst. De burger die zijn berichtenbox heeft geactiveerd, krijgt in eerste instantie alles nog op de oude manier ofwel zowel per post als digitaal. De burger zal vervolgens moeten kiezen op welke manier hij in de toekomst zijn post wil ontvangen. Maakt de burger die keuze niet uit zichzelf, dan wordt het een opgedrongen keuze vanuit de Belastingdienst. Is de burger het vervolgens niet met die keuze eens, dan is hij aan zet om binnen een redelijke termijn contact te leggen met de Belastingdienst en zijn keuze alsnog kenbaar te maken.

 

Mr. Marloes Lammers is advocaat-belastingkundige bij Jaeger advocaten-belastingkundigen te Amsterdam.

Filed Under: Belastingplan, Blogs, Formeel belastingrecht

Reageer
Vorige artikel
De gemiste wetsvoorstellen van Prinsjesdag voor de IB
Volgende artikel
Geen navordering door eigenzinnig optreden inspecteur

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

NTFR Opinie

Opinie | Aandelenoptieregeling voor start-ups en scale-ups: fiscale stimulans of ambtelijk struikelblok?

In deze NTFR Opinie bespreken mr N.I. Groenland en mr D.P.E. de Kruijff de voorgestelde aandelenoptieregeling voor startups en scale-ups die per 2027 in werking moet treden. Zij gaan in op de fiscale voordelen van de regeling zoals het uitstellen van belastingheffing tot het moment van verkoop en de heffingsgrondslagversmalling, maar signaleren ook belangrijke knelpunten... lees verder

verhuld vermogen

Vergrijpboetes van 60% voor niet-aangegeven Zwitserse banktegoeden blijven in stand ondanks familieomstandigheden

Een vrouw die jarenlang buitenlandse banktegoeden verzweeg in haar aangiften, krijgt vergrijpboetes van 60%. Haar beroep op familiedruk en inkeer leidt niet tot vernietiging van de boetes.

Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heeft een wetsvoorstel aangenomen om witwassen aan te pakken. De Wet plan van aanpak witwassen gaat concreet om een verbod op transacties vanaf € 3.000 in contanten. Het verbod moet gaan gelden voor beroeps- of bedrijfsmatige handelaren in goederen.

NDFR Opinie

Opinie | Schenkingen en erfenissen zijn inkomen

Erfenissen en schenkingen zijn economisch inkomen en moeten dus in de inkomstenbelasting worden belast. De Successiewet kan daarmee worden afgeschaft schrijft prof. dr. P. Kavelaars in de NTFR Opinie. Lees de hele NTFR/NDFR Opinie gratis via NDFR NDFR-pakket op maat Snel betrouwbare fiscale duiding vinden die ook nog betaalbaar is? Dat kan met NDFR op... lees verder

AI voor fiscalisten: bulldozeren of precisiewerk?

De beloftes over AI zijn groot, maar de vraagtekens ook. Wat betekent AI nou concreet voor de fiscale praktijk? 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Belastingcontrole met steekproeven vs Tax Monitoring

PE-Pitstop Actualiteiten Formeel Belastingrecht

Opleidingen

Online cursus Eindejaarstips

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×