• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Uitgelicht: Belastingplan 2021

Begrip internationaal verkeer verschilt per verdrag

16 september 2020 door Remco Latour Leave a Comment

Als een werknemer actief is in het internationaal verkeer, kan dat bepalend zijn voor de vraag welke land mag heffen over zijn loon. De definitie van ‘internationaal verkeer’ kan per verdrag verschillen, maar daar moet de werknemer zich bij neerleggen.

Een man woonde in Nederland en was sinds 20 april 2015 werkzaam als piloot voor een Limited (Ltd.). Zijn standplaats was in het Verenigd Koninkrijk (VK). In 2015 werkte de man 136 dagen. Op 81 dagen ging het om internationale vluchten. Op de resterende 55 dagen was de piloot werkzaam in het VK. De loonstroken van de piloot vermelden naast het salarisbedrag ook bedragen in verband met diverse ‘allowances’. De man en de inspecteur verschillen van mening over het antwoord op de vraag of:

  • Nederland mag heffen over het loon voor de 55 “bijzondere” dagen; en
  • de ‘allowances’ tot het fiscale loon behoren.

Begrip internationaal verkeer

Op grond van het belastingverdrag met het VK heft alleen het woonland over loon van bemanningsleden van internationaal luchtverkeer. De man meent echter dat op de bijzondere dagen geen sprake was van internationaal verkeer. Volgens hem zou daardoor alleen het VK mogen heffen over het loon over die dagen. Rechtbank Noord-Holland haalt de tekst van het belastingverdrag erbij. Dit verdrag omschrijft het begrip ‘internationaal verkeer’ als alle vervoer met een schip of luchtvaartuig dat een onderneming van een verdragsluitende staat exploiteert. Wanneer de onderneming het schip of luchtvaartuig uitsluitend exploiteert tussen plaatsen in de andere verdragsstaat is geen sprake van internationaal verkeer. In deze zaak is de onderneming gevestigd in het VK en exploiteert zij het vliegtuig niet alleen tussen plaatsen in Nederland. Dus is sprake van internationaal verkeer. Dat sommige belastingverdragen een andere, voor de piloot gunstigere definitie van internationaal verkeer hanteren, is niet relevant.

Belaste vergoeding

Verder meent de rechtbank dat de piloot moet bewijzen dat de ‘allowances’ die hij van zijn werkgever ontvangt onbelaste vergoedingen zijn. De man slaagt daar niet in Daarom oordeelt de de rechtbank dat de ‘allowances’ tot het fiscaal loon van de piloot behoren.

Verdrag: art. 3, eerste lid, onderdeel h en 14 Verdrag NL-VK

Wet: art. 31a Wet LB 1964

Bron: Rechtbank Noord-Holland 28 augustus 2020 (gepubliceerd 7 september 2020), ECLI:NL:RBNHO:2020:6624, AWB 19/5275

Vorige artikel
Brief verlenging betalingsuitstel, aanvragen vóór 1 oktober
Volgende artikel
Fiscale moties en toezeggingen

Filed Under: Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

Oxfam: coronacrisis vergroot ongelijkheid

Het vermogen van de 1000 rijkste mensen ter wereld is in slechts negen maanden alweer net zo groot als voor de coronapandemie. Maar

Belastingverdragen

Richtsnoeren OESO over gevolgen coronacrisis voor toepassing belastingverdragen geactualiseerd

De OESO heeft het bijgewerkte rapport met de richtlijnen voor de toepassing van de belastingverdragen in relatie met de coronacrisis gepubliceerd.

Europees Parlement wil hardere aanpak belastingparadijzen

Europa moet harder optreden tegen belastingparadijzen vindt het Europees Parlement. Het systeem met de zogenaamde zwarte lijst moet strenger.

Meld grensoverschrijdende constructies op tijd

Op 1 januari 2021 is de meldingsplicht grensoverschrijdende constructies gestart. Deze meldingsplicht vloeit voort uit de implementatie van de Europese richtlijn Mandatory Disclosure Rules (MDR/DAC6).

Google sluisde miljarden door via Nederland

Google sluisde in acht jaar tijd € 128 miljard via een Nederlands dochterbedrijf naar belastingparadijs Bermuda.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

AGENDA

Online course UBO Register & Client Privacy

Online course International Tax Developments

Online course international tax developments

Online cursus Meldplicht grensoverschrijdende constructies

Online workshop transfer pricing in het mkb

Recent nieuws

NSW

Verkoopafspraken wijzen op voorraadkarakter

zwitserse bankrekening

Rekeninghouder die buiten groepsverzoek valt, kan inkeren

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 29 januari 2021

aansprakelijkheid schulden; BV of vof

Gemeenten uiten kritiek op herstelaanpak toeslagenaffaire

Oxfam: coronacrisis vergroot ongelijkheid

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×