• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

40% van kerkelijke instellingen verzaakt publicatieplicht ANBI

12 juni 2017 door Jelle Berghuis Leave a Comment

Uit cijfers die de staatssecretaris van Financiën heeft gedeeld omtrent de per 1 januari 2016 ingestelde publicatieplicht van kerkelijke instellingen met een ANBI-status, blijkt dat deze veelvuldig wordt verzuimd.

Van de circa 9.600 kerkelijke instellingen met een ANBI-status (peildatum 1 mei 2017) heeft de Belastingdienst er 1.532 gecontroleerd op hun publicatieplicht. Daarbij zijn 632 omissies vastgesteld die tijdig zijn hersteld, of waarvoor de periode voor herstel nog niet is overschreden. Tot op heden heeft het toezicht op de publicatieplicht van kerkelijke instellingen nog niet tot intrekkingen van de ANBI-status geleid.

 

Een ANBI moet op een internetsite de volgende gegevens publiceren:

  • de naam van de instelling
    Is de instelling bij het publiek bekend onder een andere naam dan die in de statuten staat? Publiceer dan beide namen.
  • het RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer)/fiscaal nummer
  • het post- of bezoekadres van de instelling
  • een duidelijke beschrijving van de doelstelling van de ANBI
  • de hoofdlijnen van het beleidsplan
  • de functie van de bestuurders
    Hiermee bedoelen wij de functies van de bestuurders die in de statuten staan, bijvoorbeeld ‘voorzitter’, ‘penningmeester’ en ‘secretaris’.
  • de namen van de bestuurders
  • het beloningsbeleid
    Publiceer zowel het beloningsbeleid voor het bestuur zoals dat in de statuten staat, als voor de directie van de instelling. Publiceer ook het beloningsbeleid voor het personeel. Voor deze laatste groep kunt u volstaan met een verwijzing naar de CAO of salarisregeling voor het personeel, als dat van toepassing is. Lees meer over de beloning voor bestuurders.
  • een actueel verslag van de uitgeoefende activiteiten
  • een financiële verantwoording

 

Een ANBI kan de vereiste gegevens op een eigen internetsite publiceren, of op een gemeenschappelijke internetsite van bijvoorbeeld een brancheorganisatie.

Meer informatie: Ministerie van Financiën, 31 mei 2017

Vorige artikel
Geen arbeidskorting over beëindigingsvergoeding
Volgende artikel
Afgetreden bestuurder aansprakelijk voor belastingschulden

Filed Under: Financiële planning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

Belastingrechter mag premiebetaling fiscaal beoordelen

De Hoge Raad bevestigt dat een betaalde lijfrentepremie niet aftrekbaar is als de polishouder het betaalde bedrag leent van zijn eigen bv. De belastingrechter mag daarom een premiebetaling beoordelen op fiscale aanvaardbaarheid. De rechter treedt daarmee niet buiten de rechtsstrijd.

Nieuwe informatie openbaar over ZVP Belastingdienst

Staatssecretaris Vijlbrief heeft in reactie op een WOB-verzoek stukken (gedeeltelijk) openbaar gemaakt over het dienstonderdeel Zeer Vermogende Personen (ZVP) van de Belastingdienst.

Nieuwe en geactualiseerde vraag- en antwoordbesluiten CAP

Het Centraal Aanspreekpunt Pensioenen van de Belastingdienst heeft een aantal vraag- en antwoordbesluiten gepubliceerd.

Oudedagsreserve telt maar één keer voor ondernemingsvermogen

‘Overgangsrecht levensloopregeling houdt voldoende rekening met belangen deelnemers’

Volgens staatssecretaris Vijlbrief is bij de vormgeving van het overgangsrecht bij het afschaffen van de levensloopregeling voldoende rekening gehouden met de belangen van de deelnemers. Dit antwoordt Vijlbrief op Kamervragen.

Rechtbank keurt box 3-heffing sinds 2017 goed

Rechtbank Noord-Holland heeft in vier zaken een uitspraak gedaan over het systeem van de vermogensrendementsheffing in box 3 sinds 2017.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

AGENDA

Online cursus fiscaal agrarische actualiteiten

Online cursus fiscaal agrarische actualiteiten

Masterclass bedrijfsopvolging

PE-Pitstop fonds voor gemene rekening

Online cursus De commanditaire vennootschap en bedrijfsopvolging

Recent nieuws

Rechter mag niet te snel van dienstbaarheid uitgaan

Harde schijf met data 30.000 mensen ontvreemd uit belastingkantoor

Vergrijpboete adviseur

Fout door vertrouwen op praktische werkwijze fiscus: avas

Initiatieven om digitale bedrijven te belasten

Geen aanpassing compensatieregeling transitievergoeding kleine werkgevers

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×