• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Anbi 2015: validatiestelsel filantropie, website-vereisten en liquidatiebepaling

27 januari 2015 door Sigrid Hemels

Aan het begin van het nieuwe jaar kijkt Taxence met een aantal specialisten naar wat 2015 op fiscaal gebied zal brengen. Sigrid Hemels laat als tweede in deze serie haar licht schijnen op de ontwikkelingen op het gebied van de algemeen nut beogende instelling (anbi). Sigrid Hemels is hoogleraar Belastingrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en fiscalist bij Allen & Overy LLP, Amsterdam.

Anders dan de afgelopen jaren is er per 1 januari geen nieuwe wetgeving voor algemeen nut beogende instellingen (hierna: anbi’s)  ingegaan. Dat betekent echter niet dat het in 2015 rustig zal zijn op het anbi-front. Het afgelopen jaar hebben we veel jurisprudentie gezien, bijvoorbeeld op het gebied van religieus/levensbeschouwelijk geïnspireerde instellingen, kindervakantiestichtingen en culturele festivals en het is niet te verwachten dat deze jurisprudentiestroom komend jaar zal opdrogen. De overwegingen in het Scientology arrest van 12 december 2014 (zie ook Verder onderzoek nodig naar anbi-status Scientology Kerk) over commerciële activiteiten zullen ook hun schaduw werpen op geschillen over anbi’s in bijvoorbeeld de culturele sector. Bovendien zal in 2015 de vormgeving van het validatiestelsel filantropie duidelijk worden. Vervolgens moet worden besloten of en hoe dit stelsel aan de anbi-status wordt gekoppeld en welke extra administratieve lasten dit met zich brengt.

 

Administratieve verplichtingen

Het afgelopen jaar hebben verschillende kleinere anbi’s de handdoek in de ring gegooid vanwege het toenemend aantal administratieve verplichtingen dat ze op zich af zagen komen, in het bijzonder de plicht om bepaalde informatie op een website te publiceren. Ik vrees dat deze trend zich in 2015 zal voortzetten. Deze verplichtingen zijn weliswaar primair ingegeven door de vertrouwenscrisis bij het publiek ten aanzien van grotere anbi’s, maar lijken vooral kleinere anbi’s te treffen. Adviseurs van anbi’s raad ik overigens aan om af en toe te controleren of de website van hun cliënten nog wel aan de anbi-vereisten voldoet. Vooral van het vereiste om voor 1 juli de jaarstukken van het voorafgaande boekjaar te publiceren, lijken nog niet alle anbi-bestuurders zich voldoende bewust. Het is niet onwaarschijnlijk dat in 2015 het aantal intrekkingen van de anbi-status wegens het niet op orde zijn van de website zal toenemen.

 

Liquidatiebepaling

Een controle-advies heb ik eveneens ten aanzien van de liquidatiebepaling in de statuten van anbi’s. De vereiste formulering van de liquidatiebepaling is op 22 juni 2012 gewijzigd. Bij de eerste statutenwijziging na die datum moet de liquidatiebepaling in overeenstemming worden gebracht met de nieuwe formulering, die is opgenomen in artikel 1a, eerste lid, onderdeel h AWR. De belangrijkste wijziging is dat waar het voorheen voldoende was dat het liquidatiesaldo ten behoeve van het algemeen nut werd besteed, de statuten nu moeten bepalen dat het aan een andere anbi met een soortgelijke doelstelling moet worden uitgekeerd. De toenmalige staatssecretaris vreesde namelijk dat anders culturele instellingen hun met de multiplier verkregen giften bij liquidatie aan een andersoortig doel zouden besteden. Een nogal hypothetisch gevaar, maar de wijziging heeft grote reële gevolgen. Naar nu blijkt, vergeten veel bestuurders en notarissen om bij een statutenwijziging de liquidatiebepaling mee te nemen. Gevolg is het verlies van de anbi-status. Dit probleem is kennelijk zodanig dat de Belastingdienst zich genoodzaakt voelde de KNB te vragen dit onder de aandacht van haar leden te brengen (zie Notamail 2014/250). Voor bij anbi’s betrokken fiscalisten is het ook van belang om in de gaten te houden of bij een statutenwijziging de liquidatiebepaling wel is meegenomen. Om later gedoe te voorkomen kan ook worden overwogen de liquidatiebepaling nu vast te wijzigen, zodat dit op een later moment in ieder geval niet meer kan worden vergeten.
Vanwege alle publicatie-eisen hebben diverse anbi’s hun activiteiten inmiddels overgedragen aan een grotere anbi. Sommige private vermogensfondsen die geen gebruik maken van de giftenaftrek hebben om privacyredenen zelfs verzocht om intrekking van de anbi-status. Dat laatste bevrijdt overigens niet van alle verplichtingen. Vanaf 2015 moeten in Nederland gevestigde voormalige anbi’s namelijk voor het eerst op straffe van een boete informatie aanleveren. Dit is geregeld in het nieuwe artikel 10eUitvoeringsbesluit Successiewet 1956. De informatieverplichting geldt met terugwerkende kracht tot 1 januari 2013. De informatie over 2013 moet tussen 1 februari en 1 mei 2015 worden verstrekt en de informatie over 2014 voor 1 september 2015. Alleen liquidatie of verhuizing naar het buitenland leidt –voor de toekomst – tot het afschudden van alle administratieve verplichtingen. Verplaatsing van anbi’s naar het buitenland zou daarom een kleine trend kunnen worden in 2015.

 

Kortom: ook in 2015 zal het anbi-domein niet saai worden.

 

Eerder verscheen in deze serie

> Formeel belastingrecht 2015: Digitalisatie, harmonisatie en identiteit tipgever – Igor Thijssen

Filed Under: Estate Planning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Belegging in goud; verzilver de btw-vrijstelling
Volgende artikel
Fiscus moet bijdrage btw-compensatiefonds kenbaar maken

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

contant geld

Vernieuwing Wet op de consignatie van gelden

Minister Heinen informeert de Tweede Kamer over het voornemen om Wet op de consignatie van gelden (Wcg) te vernieuwen.

Onderzoek legitieme portie in het erfrecht

40% van de Nederlanders is in alle gevallen vóór het behoud van de legitieme portie. Staatssecretaris Rutte stuurt de Tweede Kamer het rapport 'Draagvlak voor de legitieme portie' van het Wetenschappelijk Onderzoek – en Datacentrum (WODC).

NOW concernregeling

Derde nota van wijziging wetsvoorstel Belastingplan 2026

Staatssecretaris Heijnen stuurt de Tweede Kamer de derde nota van wijziging bij het wetsvoorstel Belastingplan 2026.

gift aan stichting

Standpunt periodieke gift waarbij slechts een termijn is uitgevoerd

De Kennisgroep inkomstenbelasting niet-winst heeft de vraag beantwoord of het tussentijds niet nakomen van de verplichtingen op grond van de schenkingsovereenkomst tussen de belastingplichtige en een ANBI of vereniging gevolgen heeft voor de genoten periodieke giftenaftrek over al voldane termijnen.

Tax Talks

Bedrijfsopvolgingsregeling vanaf 2026 ingrijpend aangepast

De bedrijfsopvolgingsregeling ondergaat per 1 januari 2026 ingrijpende wijzigingen. De bezitseis verlengt voor oudere ondernemers, herstructureringen worden versoepeld, maar de BOR wordt beperkt tot gewone aandelen van minimaal 5 procent—mits goedgekeurd door Brussel. Voor fiscale professionals en ondernemers zijn rechtzetting van planning en administratieve voorbereiding nu essentieel.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

PE-Pitstop Optimaliseren bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Verdiepingscursus Internationale estate planning

Verdiepingscursus Erven en schenken

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×