• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Auto was ter beschikking gesteld aan zieke dga

23 februari 2017 door Giniraynha Poulina

De auto van de zaak wordt geacht voor privédoeleinden ter beschikking te zijn gesteld. Er volgt dan ook een bijtelling privégebruik, tenzij de auto op jaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden wordt gebruikt. Andere redenen voor het achterwege laten van de bijtelling worden niet geaccepteerd.

De Hoge Raad heeft dit wederom duidelijk gemaakt aan een B.V. die in de jaren 2008 tot en met 2011 een Toyota Landcruiser aan haar directeur-grootaandeelhouder (dga) ter beschikking had gesteld. De B.V. had volgens de inspecteur ten onrechte geen bijtelling voor privégebruik van de auto toegepast. Hof Den Haag was het met de inspecteur eens dat de auto in die jaren aan de dga ter beschikking was gesteld. Toch vond het hof dat geen grond was voor een bijtelling, omdat de dga de auto niet voor privédoeleinden kon gebruiken. De sleutels van de auto werden namelijk na sluitingstijd in de sleutelkast van het bedrijf opgeborgen, de auto stond ’s avonds voor het bedrijf geparkeerd, de dga beschikte in privé over een andere auto en de inrichting van de auto en de ernstige ziekte van de dga maakte het onmogelijk om de auto te rijden. (Zie ook: Auto: (niet) ter beschikking en privé gebruikt?) Deze feiten en omstandigheden waren echter niet voldoende om de bijtelling privégebruik achterwege te laten, aldus de Hoge Raad. Het hof vond kennelijk alleen het privégebruik door de dga zelf in dit verband van belang. Het hof had moeten onderzoeken of de auto voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden was gebruikt. Nu dit niet was gebeurd, verwees de Hoge Raad de zaak naar Hof Amsterdam. De partijen kwamen ter zitting bij dit hof tot een compromis. De naheffingsaanslagen over 2008 en 2009 werden vernietigd, de naheffingsaanslag over 2010 werd verminderd en de naheffingsaanslag over 2011 bleef gehandhaafd.

 

Wet: Artikel 13bis, lid 1, laatste volzin en lid 2 (tekst 2008) respectievelijk lid 4 (tekst 2009-2011), Wet op de loonbelasting 1964.

Meer informatie: Hof Amsterdam, 9 februari 2017 (gepubliceerd op 20 februari 2017), ECLI:NL:GHAMS:2017:428

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Bijna 230.000 voorlopige aanslagen ongevraagd opgelegd
Volgende artikel
Geen afwaardering schuldig gebleven managementfee

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×