• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Auto was ter beschikking gesteld aan zieke dga

23 februari 2017 door Giniraynha Poulina

De auto van de zaak wordt geacht voor privédoeleinden ter beschikking te zijn gesteld. Er volgt dan ook een bijtelling privégebruik, tenzij de auto op jaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden wordt gebruikt. Andere redenen voor het achterwege laten van de bijtelling worden niet geaccepteerd.

De Hoge Raad heeft dit wederom duidelijk gemaakt aan een B.V. die in de jaren 2008 tot en met 2011 een Toyota Landcruiser aan haar directeur-grootaandeelhouder (dga) ter beschikking had gesteld. De B.V. had volgens de inspecteur ten onrechte geen bijtelling voor privégebruik van de auto toegepast. Hof Den Haag was het met de inspecteur eens dat de auto in die jaren aan de dga ter beschikking was gesteld. Toch vond het hof dat geen grond was voor een bijtelling, omdat de dga de auto niet voor privédoeleinden kon gebruiken. De sleutels van de auto werden namelijk na sluitingstijd in de sleutelkast van het bedrijf opgeborgen, de auto stond ’s avonds voor het bedrijf geparkeerd, de dga beschikte in privé over een andere auto en de inrichting van de auto en de ernstige ziekte van de dga maakte het onmogelijk om de auto te rijden. (Zie ook: Auto: (niet) ter beschikking en privé gebruikt?) Deze feiten en omstandigheden waren echter niet voldoende om de bijtelling privégebruik achterwege te laten, aldus de Hoge Raad. Het hof vond kennelijk alleen het privégebruik door de dga zelf in dit verband van belang. Het hof had moeten onderzoeken of de auto voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden was gebruikt. Nu dit niet was gebeurd, verwees de Hoge Raad de zaak naar Hof Amsterdam. De partijen kwamen ter zitting bij dit hof tot een compromis. De naheffingsaanslagen over 2008 en 2009 werden vernietigd, de naheffingsaanslag over 2010 werd verminderd en de naheffingsaanslag over 2011 bleef gehandhaafd.

 

Wet: Artikel 13bis, lid 1, laatste volzin en lid 2 (tekst 2008) respectievelijk lid 4 (tekst 2009-2011), Wet op de loonbelasting 1964.

Meer informatie: Hof Amsterdam, 9 februari 2017 (gepubliceerd op 20 februari 2017), ECLI:NL:GHAMS:2017:428

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Bijna 230.000 voorlopige aanslagen ongevraagd opgelegd
Volgende artikel
Geen afwaardering schuldig gebleven managementfee

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

laadkosten auto van de zaak

Schending eigendomsrecht bij verhoging bijtelling elektrische auto

Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat verdubbeling bijtelling elektrische auto's voor 2020 het eigendomsrecht schendt van mensen die in 2019 al onomkeerbare verplichtingen waren aangegaan.

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Internationale aspecten van Nederlandse belastingwetgeving

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Webinar Belastingplan 2026

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×