• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Brandstofverbruik per km verraadt privégebruik auto

9 april 2018 door Remco Latour

Is het brandstofverbruik per kilometer van een auto van de zaak volgens de rittenregistratie veel hoger dan volgens de fabrieksopgave het geval zou moeten zijn? Dan zal een oplettend inspecteur argwaan krijgen en is de kans groot dat hij de rittenregistratie verwerpt. Dit zal in beginsel weer leiden tot naheffing.

Deze situatie deed zich voor toen een B.V. een van haar dga’s een auto van de zaak ter beschikking stelde. Deze dga beschikte over een verklaring geen privégebruik auto.  Om dit aan te tonen had hij een rittenregistratie overlegd. De Belastingdienst had echter twijfels over de juistheid van de rittenregistratie. Volgens de rittenregistratie had de auto over twee periodes een brandstofverbruik van minstens 9 liter op de 100 kilometer (1 op 11,12). Volgens de fabrieksopgave zou het brandstofverbruik zo’n 5,3 per 100 kilometer (1 op 18,9) moeten zijn. De inspecteur vond het verschil tussen het opgegeven brandstofverbruik en het verbruik volgens de fabrieksopgave extreem hoog. Bovendien constateerde hij dat de kilometerstanden die de dga had opgegeven bij de tankbeurten niet aansloten op de kilometerstanden die de garage bij onderhoud en wisseling van banden noteerde. De dga gaf toe dat hij inderdaad bewust onjuiste kilometerstanden bij het tanken had opgegeven om te voorkomen dat het leasebedrag te hoog zou worden. De inspecteur verwierp daarom de rittenregistratie. Ook hief hij loonbelasting vanwege privégebruik van de auto van de zaak na bij de B.V. De B.V. ging in beroep, maar Rechtbank Noord-Holland is het met de fiscus eens dat de rittenregistratie onvoldoende betrouwbaar is. De Belastingdienst heeft volgens de rechter terecht nageheven.

 

Wet: art. 13bis, derde en zevende lid Wet LB 1964

Regeling: art. 3.13 Uitv.reg. LB 2011

Meer informatie: Rechtbank 29 maart 2018 (gepubliceerd 4 april 2018), ECLI:NL:RBNHO:2018:2474

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Beslagname administratie geen excuus ‘vergeten’ ab-dividend
Volgende artikel
Geen verlaagd btw-tarief voor verhuur trapkarren

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×