• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Columnist is geen burgemeester: terecht bijtelling voor auto

22 augustus 2014 door Marieke Jansen

Bij verwevenheid als columnist en privépersoon, kan niet iedere rit als zakelijk worden aangemerkt. Dit is alleen anders als de columnist met een aanwijsbaar vooropgesteld doel een column beoogd te schrijven en hiervoor een autorit aflegt.

Dit oordeelde Rechtbank Noord-Holland in een zaak die een journalist aanspande. In dienst van een dagblad schreef hij dagelijks een column over algemeen maatschappelijke onderwerpen. De werkgever stelde hem een auto ter beschikking, ten aanzien waarvan in 2006 en 2007 een ‘verklaring geen privégebruik auto’ werd afgegeven. Hierdoor vond er geen forfaitaire bijtelling voor privégebruik van de auto plaats, wat volgens de inspecteur onjuist was. Volgens de columnist waren al zijn autoritten zakelijk. Iedere dag, met iedere rit die hij maakte, was hij op zoek naar onderwerpen voor zijn columns. Elke rit kon tot een column leiden. Er was geen scheidslijn tussen zakelijk en privé, waardoor er naar zijn mening geen sprake was van privégebruik van de auto.

Verwijzend naar een arrest van de Hoge Raad stelt de rechtbank dat het begrip ‘zakelijk gebruik’ beperkt moet worden uitgelegd. Met name omdat de bijtellingsregeling een forfaitaire regeling is, met als doel zoveel mogelijk gelijke gevallen met een ter beschikking gestelde auto van de zaak te onderwerpen aan een eenvoudige uniforme regeling. Ook bij verwevenheid als columnist en privépersoon, kan niet iedere rit als zakelijk worden aangemerkt. Een rit die mogelijk materiaal oplevert voor een column, is in beginsel een privérit. De journalist kon niet aantonen dat hij met een aanwijsbaar vooropgesteld doel een column beoogde te schrijven en hiervoor een autorit aflegde. Hij probeerde het nog te redden met een beroep op het gelijkheidsbeginsel, maar dat was tevergeefs. De columnist was niet gelijk te stellen aan een voormalig burgemeester waarbij geen bijtelling plaats hoefde te vinden voor een ter beschikking gestelde auto. De inspecteur had de bijtelling voor privégebruik volgens de rechtbank terecht nageheven.

Wet: artikel 13bis Wet LB (tekst 2006)

Meer informatie: Rechtbank Noord-Holland, 14 juli 2014 (gepubliceerd 18 augustus 2014), ECLI:NL:RBNHO:2014:6642

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Behandelschema Belastingplan 2015
Volgende artikel
Parkeergegevens moeten worden afgestaan aan fiscus

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×