• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Columnist is geen burgemeester: terecht bijtelling voor auto

22 augustus 2014 door Marieke Jansen

Bij verwevenheid als columnist en privépersoon, kan niet iedere rit als zakelijk worden aangemerkt. Dit is alleen anders als de columnist met een aanwijsbaar vooropgesteld doel een column beoogd te schrijven en hiervoor een autorit aflegt.

Dit oordeelde Rechtbank Noord-Holland in een zaak die een journalist aanspande. In dienst van een dagblad schreef hij dagelijks een column over algemeen maatschappelijke onderwerpen. De werkgever stelde hem een auto ter beschikking, ten aanzien waarvan in 2006 en 2007 een ‘verklaring geen privégebruik auto’ werd afgegeven. Hierdoor vond er geen forfaitaire bijtelling voor privégebruik van de auto plaats, wat volgens de inspecteur onjuist was. Volgens de columnist waren al zijn autoritten zakelijk. Iedere dag, met iedere rit die hij maakte, was hij op zoek naar onderwerpen voor zijn columns. Elke rit kon tot een column leiden. Er was geen scheidslijn tussen zakelijk en privé, waardoor er naar zijn mening geen sprake was van privégebruik van de auto.

Verwijzend naar een arrest van de Hoge Raad stelt de rechtbank dat het begrip ‘zakelijk gebruik’ beperkt moet worden uitgelegd. Met name omdat de bijtellingsregeling een forfaitaire regeling is, met als doel zoveel mogelijk gelijke gevallen met een ter beschikking gestelde auto van de zaak te onderwerpen aan een eenvoudige uniforme regeling. Ook bij verwevenheid als columnist en privépersoon, kan niet iedere rit als zakelijk worden aangemerkt. Een rit die mogelijk materiaal oplevert voor een column, is in beginsel een privérit. De journalist kon niet aantonen dat hij met een aanwijsbaar vooropgesteld doel een column beoogde te schrijven en hiervoor een autorit aflegde. Hij probeerde het nog te redden met een beroep op het gelijkheidsbeginsel, maar dat was tevergeefs. De columnist was niet gelijk te stellen aan een voormalig burgemeester waarbij geen bijtelling plaats hoefde te vinden voor een ter beschikking gestelde auto. De inspecteur had de bijtelling voor privégebruik volgens de rechtbank terecht nageheven.

Wet: artikel 13bis Wet LB (tekst 2006)

Meer informatie: Rechtbank Noord-Holland, 14 juli 2014 (gepubliceerd 18 augustus 2014), ECLI:NL:RBNHO:2014:6642

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Behandelschema Belastingplan 2015
Volgende artikel
Parkeergegevens moeten worden afgestaan aan fiscus

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

kampeerauto

Bestelbus mag referentievoertuig zijn voor kampeerauto

De Belastingdienst mag een gesloten bestelbus gebruiken als een referentievoertuig bij de berekening van de BPM voor een kampeerauto.

BPM

Fiscus moet actief lager BPM-tarief gebruikte auto hanteren

Is de BPM op enig tijdstip na twee maanden vóór de eerste ingebruikname lager dan die volgens de normale regels? Dan moet de fiscus de gunstigere berekening toepassen.

ozb

Plan van aanpak no-cure-no-pay-problematiek WOZ en BPM

Staatssecretaris Van Rij stuurt het plan van aanpak van de no-cure-no-pay-problematiek in bezwaar- en beroepsprocedures, naar de Tweede Kamer.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

Tussenevaluatie fiscale regelingen emissieloze voertuigen en plug-in-hybrides

Staatssecretaris Van Rij stuurt de Tweede Kamer zijn bevindingen en reactie op het onderzoek 'Tussenevaluatie fiscale regelingen emissieloze voertuigen en plug-in-hybrides'. 

Belastingvoordeel speelt grote rol bij keuze elektrisch rijden

Belastingvoordeel speelt een grote rol bij de keuze voor elektrisch rijden. Dit blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Elektrisch Vervoer (EV) en berijdersonderzoek meldt RVO.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×