• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

CPB analyseert 4 varianten belastingheffing vermogen

18 maart 2015 door Jelle Berghuis

Er zijn diverse alternatieven voor de belastingheffing op financieel vermogen (box 3). Een heffing op het daadwerkelijk vermogensrendement heeft als voordeel dat de belasting meer geheven wordt naar draagkracht en meer stabiliserend werkt voor de economie. Nadeel is dat de opbrengst aanzienlijk minder stabiel en de uitvoering ingewikkelder is. Maar er zijn ook andere alternatieven, zo blijkt uit het Centraal Economisch Plan 2015 (CEP), dat vandaag door het Centraal Planbureau is gepubliceerd.

Mogelijke wijzigingen van de vermogensrendementsheffing of het forfaitair rendement leiden tot andere belastingopbrengsten. De effecten van vier verschillen de varianten zijn door het CPB onderzocht. Het gaat hierbij om

  • Een progressieve heffing met een tarief van 50% in plaats van 30% op vermogens vanaf 500.000 euro op het forfaitaire rendement van 4%;
  • Een forfaitair rendement gekoppeld aan de spaarrente van de laatste vijf jaren, zoals in het voorstel van de Commissie Van Dijkhuizen;
  • Een heffing op basis van het daadwerkelijke rendement met een tarief van 30% en onbeperkte verliescompensatie (vanaf 2003); en
  • Een forfaitair rendement per vermogenscomponent, gebaseerd op de langjarige rendementen tussen 1990 en 2012.

In alle varianten blijft de heffingsvrije grens op ongeveer 21.000 euro staan.

 

Resultaten

Een progressief tarief op het forfaitair rendement vanaf 500.000 euro levert ongeveer 20% extra inkomsten op.  Dat is veel minder dan de procentuele stijging van het tarief omdat de vele vermogens onder de 500.000 euro worden ontzien. De opbrengst blijft stabiel over de jaren.

 

Dat geldt niet voor een forfaitair rendement gekoppeld aan de spaarrente, zoals voorgesteld door de Commissie Van Dijkhuizen. Naarmate de rente lager wordt, komt de opbrengst lager uit, tot 37% in 2012.

 

Bij een heffing van 30% op het daadwerkelijke rendement blijven de opbrengsten tussen 2008 en 2012 ook achter bij de huidige opbrengst, omdat het daadwerkelijke rendement dan ongeveer 2% bedraagt. Dat wordt veroorzaakt door de lagere rente en de lagere koersen.

 

De gemiddelde rendementen sinds 2008 lijken vanuit een langetermijnperspectief erg laag te zijn. Gebruiken we de langjarige gemiddelden tussen 1990 en 2012 als forfaitaire rendementen op de verschillende vermogensbestanddelen, dan stijgen de belastinginkomsten met ongeveer 20%. De precieze jaarlijkse toename schommelt vanwege de jaarlijkse andere samenstelling van het vermogen.

 

Evenwicht

De box-3-opbrengst wordt volatieler met een belasting op feitelijke rendementen, meer in overeenstemming met het draagkrachtprincipe. De opbrengst beweegt namelijk mee met de spaarrente en vooral de aandelenkoersen. Dit is positief vanuit het oogpunt van automatische stabilisatie, maar ingewikkeld voor budgettaire sturing. Een verbreding van de grondslag kan wellicht de opbrengst helpen stabiliseren. Bij feitelijk rendement is de uitvoering ook complexer. Minder regressie in de belasting op rendement op vermogen kan ook langs een andere weg worden bereikt. Een variant met forfaitaire rendementen per vermogensbestanddeel op basis van langjarige gemiddelden laat zien dat op de lange termijn belastinginkomsten niet lager of volatieler zijn dan bij een belasting op het jaarlijkse rendement. Ook een progressief tarief op het forfaitair rendement voor grotere vermogens kan aan zo’n wens tegemoet komen. Bij eventuele aanpassingen van box 3 is het belangrijk om het evenwicht tussen verschillende belastingen in de gaten te houden om belastingarbitrage te beperken.

Meer informatie: Centraal Economisch Plan 2015 gepubliceerd

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws, Overige

Reageer
Vorige artikel
Wie terugkomt op etikettering, heeft bewijslast
Volgende artikel
Voortduren ondernemingsactiviteiten impliceert geen overname

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

eigenwoningschuld

Belastingen hervormen en economie versterken

D66 en CDA willen de belastingen hervormen. Het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek hoort daarbij. Dat staat in de plannen die dinsdag gepresenteerd zijn.

‘Overstap kantoorautomatisering Belastingdienst naar M365 enige uitvoerbare optie’

De overstap naar M365 van de Belastingdienst is volgens staatssecretaris Heijnen de enige uitvoerbare optie in de huidige situatie. Dit schrijft de staatssecretaris in antwoord op Kamervragen naar aanleiding van de Kamerbrief 'Overstap kantoorautomatisering naar M365'.

arresten Hoge Raad

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 5 december 2025

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 5 december 2025 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

geld verduisteren

Mantelzorger vrijgesproken van diefstal; strafvervolging door verjaring vervallen

Een vrouw is door de rechtbank Midden-Nederland vrijgesproken van diefstal van ruim 450.000 euro van haar oom en tante. De vrouw werd ook verdacht van verduistering van dit bedrag. De rechtbank komt tot het oordeel dat de vrouw daarvoor niet vervolgd kan worden, omdat het recht op vervolging voor deze verdenkingen is verjaard.

rechtspraak

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 28 november 2025

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 28 november 2025 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×