• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Dieseloldtimers niet onrechtmatig benadeeld

16 april 2015 door Remco Latour

Op 1 januari 2014 is de oldtimerregeling in de motorrijtuigenbelasting verscherpt. Daarbij is geen overgangsrecht getroffen voor oldtimers die op diesel rijden. Rechtbank Noord-Holland heeft geoordeeld dat de wetgever bij het verscherpen van de voorwaarden voor de oldtimervrijstelling zijn boekje niet te buiten is gegaan.

Niet iedereen legt zich neer bij de aanscherping van de voorwaarden voor de oldtimervrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (zie ook ‘Aanscherping regeling oldtimers geoorloofd’). Zo voerde de eigenaar van een dieselauto uit 1987 een proefprocedure waarin hij zich beriep op de Europese mensenrechten en het Unierecht. Maar Rechtbank Noord-Holland vond dat de wetgever was gebleven binnen zijn ruime beoordelingsvrijheid. Vóór de aanscherping had een kleine minderheid een voordeel ten opzichte van houders van andere motorrijtuigen. De wetgever mocht ervoor kiezen motorrijtuigen tussen de vijfentwintig en veertig jaar oud uit te sluiten van dit voordeel. De wetgever hoefde evenmin onderscheid te maken tussen hobbymatige houders zoals belanghebbende en anderen. Het hobbymatig gebruik pleitte zelfs tegen het standpunt dat de aanscherping leidde tot een individuele, buitensporige last. Hobby’s zijn immers geen eerste levensbehoeften. Bovendien leidde de verscherping van de vrijstellingsvoorwaarden voor de man tot een last van maar € 460 per kwartaal.

 

Tijdig aangekondigde wijziging

De rechter vond verder dat de wetgever niet was verplicht dezelfde overgangsregeling te treffen voor dieselauto’s als voor benzineauto’s, aangezien hier geen sprake is van gelijke gevallen. Van een verschil in behandeling tussen Nederlandse oldtimers en buitenlandse oldtimers was evenmin sprake. Ook was de aanscherping van de voorwaarden voor de vrijstelling tijdig aangekondigd. De rechtbank vond niet dat de man bij het ontvangen van een vrijstellingskennisgeving over 2014 erop mocht vertrouwen dat de regeling altijd zo zou blijven. Dat de inspecteur deze kennisgeving niet had ingetrokken, deed daar niets aan af. Zo’n kennisgeving is immers geen voor bezwaar vatbare beschikking.

 

Wet: artikel 72, eerste lid, onderdeel b Wet MRB 1994

Meer informatie: Rechtbank Noord-Holland, 13 april 2015, ECLI:NL:RBNHO:2015:3044

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Voer voorwaardelijk bewijsaanbod ook echt uit!
Volgende artikel
Inkomsten oldtimerbelasting binnen bandbreedte verwachting

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×