• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Uitgelicht: Belastingplan 2021

Dieseloldtimers niet onrechtmatig benadeeld

16 april 2015 door Remco Latour Leave a Comment

Op 1 januari 2014 is de oldtimerregeling in de motorrijtuigenbelasting verscherpt. Daarbij is geen overgangsrecht getroffen voor oldtimers die op diesel rijden. Rechtbank Noord-Holland heeft geoordeeld dat de wetgever bij het verscherpen van de voorwaarden voor de oldtimervrijstelling zijn boekje niet te buiten is gegaan.

Niet iedereen legt zich neer bij de aanscherping van de voorwaarden voor de oldtimervrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (zie ook ‘Aanscherping regeling oldtimers geoorloofd’). Zo voerde de eigenaar van een dieselauto uit 1987 een proefprocedure waarin hij zich beriep op de Europese mensenrechten en het Unierecht. Maar Rechtbank Noord-Holland vond dat de wetgever was gebleven binnen zijn ruime beoordelingsvrijheid. Vóór de aanscherping had een kleine minderheid een voordeel ten opzichte van houders van andere motorrijtuigen. De wetgever mocht ervoor kiezen motorrijtuigen tussen de vijfentwintig en veertig jaar oud uit te sluiten van dit voordeel. De wetgever hoefde evenmin onderscheid te maken tussen hobbymatige houders zoals belanghebbende en anderen. Het hobbymatig gebruik pleitte zelfs tegen het standpunt dat de aanscherping leidde tot een individuele, buitensporige last. Hobby’s zijn immers geen eerste levensbehoeften. Bovendien leidde de verscherping van de vrijstellingsvoorwaarden voor de man tot een last van maar € 460 per kwartaal.

 

Tijdig aangekondigde wijziging

De rechter vond verder dat de wetgever niet was verplicht dezelfde overgangsregeling te treffen voor dieselauto’s als voor benzineauto’s, aangezien hier geen sprake is van gelijke gevallen. Van een verschil in behandeling tussen Nederlandse oldtimers en buitenlandse oldtimers was evenmin sprake. Ook was de aanscherping van de voorwaarden voor de vrijstelling tijdig aangekondigd. De rechtbank vond niet dat de man bij het ontvangen van een vrijstellingskennisgeving over 2014 erop mocht vertrouwen dat de regeling altijd zo zou blijven. Dat de inspecteur deze kennisgeving niet had ingetrokken, deed daar niets aan af. Zo’n kennisgeving is immers geen voor bezwaar vatbare beschikking.

 

Wet: artikel 72, eerste lid, onderdeel b Wet MRB 1994

Meer informatie: Rechtbank Noord-Holland, 13 april 2015, ECLI:NL:RBNHO:2015:3044

Vorige artikel
Voer voorwaardelijk bewijsaanbod ook echt uit!
Volgende artikel
Inkomsten oldtimerbelasting binnen bandbreedte verwachting

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

Bij gering zakelijk gebruik auto geldt grens van 10%

Bij een privéverbruik van minder dan 500 kilometer is een auto voor een ondernemer verplicht ondernemingsvermogen voor de inkomstenbelasting.

Privegebruik auto van de zaak

‘Te weinig budget voor subsidieregeling vervanging bestelauto’s’

VNO-NCW is blij met een subsidieregeling voor de vervanging van bestelauto’s van ondernemers door emissieloze voertuigen, maar het voorgestelde budget daarvoor is onvoldoende.

Nieuwe rekenhulp voor btw en auto

De Belastingdienstdienst heeft een nieuwe rekenhulp gepubliceerd voor btw en auto.

Cameraplan 2021; motorrijtuigenbelasting

Cameraplan 2021 vastgesteld voor controle motorrijtuigenbelasting

Het cameraplan voor 2021 is vastgesteld voor het gebruik van Elektronische Camerabeelden (ECB)-camera’s boven de Nederlandse wegen en camera’s op, aan of in flitspalen langs de Nederlandse wegen.

BPM; auto

Belastingrechter accepteert imperfecte rittenregistratie

Als een ondernemer met een auto van de zaak een goede rittenregistratie bijhoudt, mag hij de toepassing van het autokostenforfait achterwege laten.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Geheimhoudingsplicht advocaten

Intern beraad Belastingdienst mag geheim blijven

verliesverrekening

Pas per element-benadering toe in oudere zaken

NSW

Wetsvoorstel Fiscale Verzamelwet 2022 ingediend

Terechte weigering nultarief van fraude onwetende ondernemer

Lage betalingskorting wekt verbazing

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×