• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Uitgelicht: Belastingplan 2021

Elektronische registratie notariële akten zorgt voor flinke kostenbesparingen

16 december 2020 door Anne-Marie Noordenbos Leave a Comment

De elektronische registratie van notariële akten zorgt voor flinke kostenbesparingen. Dit schrijft staatssecretaris Vijlbrief in een brief aan de Tweede Kamer.

In een evaluatie van de wet is onderzocht in hoeverre de doelstellingen van de wetswijziging zijn gerealiseerd. Daarnaast is onderzocht hoe de registratie van notariële akten en van onderhandse akten verder kan worden verbeterd. In de evaluatie staan aanbevelingen om de registratie verder te verbeteren.

Registratie notariële akten

Sinds de wetswijziging registreren alle notarissen de notariële akten langs elektronische weg, in een door de KNB beheerd elektronisch register. Het onderzoek laat zien dat met de Wet elektronische registratie notariële akten bij het notariaat een hogere kostenbesparing is gerealiseerd dan geraamd, namelijk € 12 miljoen tegen de geraamde € 4,9 miljoen per jaar. De bezuiniging voor de Belastingdienst is geraamd op € 6,4 miljoen per jaar. Met een bezuiniging van € 5 miljoen, namelijk € 4 miljoen voor wat betreft de registratie van notariële akten en € 1 miljoen voor wat betreft de onderhandse akten komt de totale bezuiniging lager uit dan geraamd. Niettemin is de bezuiniging bij de Belastingdienst in aanzienlijke mate gerealiseerd.

Registratie onderhandse akten

Onderhandse akten worden door de Belastingdienst geregistreerd. Dat gebeurt door het aanbieden van de originele akte bij de Belastingdienst in Rotterdam, door middel van overhandiging of per (aangetekende) post. De Belastingdienst registreert de akte handmatig en stuurt deze vervolgens terug naar de indiener. Vóór de wetswijziging per 1 januari 2013 ging het om circa 341.000 akten per jaar. Sinds per 1 januari 2013 alleen nog de onderhandse akten worden geregistreerd, waarvoor registratie een wettelijk vereiste is voor de geldigheid van de rechtshandeling, zijn dat er ongeveer 150.000 per jaar. Het onderzoek laat zien dat de wetswijziging de Belastingdienst een besparing van ongeveer € 1 miljoen per jaar oplevert.

Toezicht

Het kabinet gaat kijken of het toezicht op registratie door notarissen van notariële akten en de registratie van onderhandse akten bij de Belastingdienst blijven, of beter elders belegd kan worden. Op grond van nader onderzoek zal het kabinet beslissen op welke wijze digitalisering van het register van onderhandse akten zou kunnen worden gerealiseerd en bij welke partij dit het beste vorm zou kunnen worden gegeven.

Meer informatie: Ministerie van Financien, 15 december 2020

Vorige artikel
Belastingplan 2021 aangenomen door Eerste Kamer
Volgende artikel
Percentages S&O-afdrachtvermindering tijdelijk verhoogd

Filed Under: Estate Planning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

Onbekend zijn met buitenechtelijk kind geen fout van fiscus

Als enige tijd na het overlijden van een erflater blijkt dat hij een buitenechtelijk kind had, kan het zijn dat dit kind ook een erfgenaam is.

schuldigerkenning en box 3

Vrijstelling schenkbelasting tijdelijk verhoogd

Het bedrag om belastingvrij aan een ander te schenken gaat in 2021 tijdelijk met € 1.000 omhoog.

ovb bij appartement in kantoorgebouw

Ga bij BOF-toetsing na of vastgoed in bv ‘keuzevermogen’ is

Advocaat-generaal IJzerman concludeert dat in het geval van het erven van aanmerkelijkbelangaandelen in vastgoed-bv’s men diverse zaken moet controleren.

lening

Uitbreiding lening aan bv van zoon is geen schenking

Rechtbank Gelderland oordeelt dat de bv van een ouder een lening aan de vennootschap van een kind van die ouder kan uitbreiden zonder dat dit een schenking vormt.

Advocaten in de fout met koffers contant zwart geld: schorsing

Het Hof van Discipline heeft begin december twee Groningse advocaten vier weken geschorst.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

AGENDA

Stoomcursus Relatievermogensrecht

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus Actualiteiten implementatie UBO-registratie

PE-Pitstop De commanditaire vennootschap en bedrijfsopvolging

Online cursus opstellen, adviseren en doorbreken van huwelijkse voorwaarden

Recent nieuws

inkomenssteun kappers

7,6 miljard voor uitbreiding steunpakket ondernemers

Groepsbijdrage mag niet alleen in binnenland aftrekbaar zijn

steunmaatregelen ondernemer

Miljarden extra voor bedrijven

Natuurlijk persoon doet voor OVB niet mee met reorganisatie

Brochure met meest gestelde vragen over Brexit

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×