• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

‘Enorme impact uitspraak HvJ op regime fiscale eenheid VPB’

27 februari 2018 door Ruud de Smit

Volgens het Hof van Justitie van de EU is het Nederlandse regime van de fiscale eenheid in strijd met de EU-regels. Taxence vroeg Ruud de Smit, docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam om een reactie.

'De impact van dit arrest op de vennootschapsbelasting kan eigenlijk niet worden overschat. Daarvoor zijn meerdere redenen aan te geven.

Allereerst hebben ondernemingen die grensoverschrijdend actief zijn de mogelijkheid om zich – voor zover de aanslagen nog niet onherroepelijk zijn – zich te beroepen op de per-element benadering die uit dit arrest volgt. Dit ziet op de periode tot 25 oktober 2017. Volgens de staatssecretaris kan de budgettaire derving voor de schatkist oplopen tot € 400 miljoen. Het gaat dus ergens over.

Na 25 oktober 2017 slaat het effect van het arrest vooral om in een nadeel voor belastingplichtigen. Dan moet degene die nu een fiscale eenheid is aangegaan, zich gaan afvragen of de aangekondigde reparatiewetgeving op zijn situatie (negatief) van toepassing is. De meest in het oog springende bepalingen zijn dan, in mijn ogen, art. 10a, art. 13l en art. 20a Wet VPB 1969. Enerzijds moeten belastingplichtigen zich gaan afvragen of het ongunstige effect van de reparatiewetgeving kan worden afgewend of beperkt, bijvoorbeeld door een wijziging in de structuur. Anderzijds moet ook worden afgevraagd hoe de invloed van de reparatiewetgeving zal moeten worden verwerkt in de aangifte en de jaarrekening. Hier nekt zich toch wel dat de staatssecretaris heeft aangekondigd dat het wetsvoorstel voor de reparatiewetgeving pas in het tweede kwartaal zal worden ingediend. Bovendien is het de vraag wanneer het wetsvoorstel in wet is omgezet. Hopelijk wordt het wetsvoorstel met veel meer voortvarendheid in behandeling genomen dan de Wet aanpassing fiscale eenheid of de Wet compartimenteringsreserve, want anders blijft de onzekerheid veel te lang voortduren en neemt de administratieve rompslomp voor belastingplichtigen naarmate de tijd voortschrijdt navenant toe. Naast deze onzekerheid bestaat er ook nog een kans dat andere bepalingen dan de bepalingen die zijn genoemd in de brief over de reparatiewetgeving, zullen worden aangepast in het uiteindelijke wetsvoorstel. Ik denk bijvoorbeeld aan de houdsterverliesregeling. Mij lijkt overigens dat – mocht dat het geval zijn – hier redelijkerwijs geen terugwerkende kracht tot 25 oktober 2017 op van toepassing kan zijn nu de regeling in het eerdere wetsvoorstel niet is genoemd.  

 

Ten slotte kan niet onvermeld blijven dat de fiscale eenheid na dit arrest vermoedelijk geen lang leven meer beschoren is. Dat heeft de staatssecretaris al op verscheidene momenten laten weten. Dit betekent dat de fiscale eenheid zeer waarschijnlijk wordt vervangen door een group-relief achtige regeling waarbij ondernemingen louter winsten of verliezen tussen (binnenlandse) concernvennootschappen kunnen overhevelen. Voor (belastingvrije) reorganisaties moeten vanaf dan de fiscale fusiefaciliteiten van stal worden gehaald. Daarnaast dient te worden gerealiseerd dat de wijziging ook effect heeft op tal van andere fiscale regelingen. Denk aan de flexibiliteit die de fiscale eenheid nu nog geeft aan bijvoorbeeld de herinvesteringsreserve of de innovatiebox. Ook dat is dan ten einde. 

Kortom: voor zowel MKB-adviseurs als voor adviseurs van de multinationals is er werk aan de winkel.'        

Meer informatie: Hof van Justitie van de EU 22 februari 2018, nrs. C-398/16 en C-399/16

Filed Under: Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws, Vpb & Div.bel

Reageer
Vorige artikel
Hoge Raad: geen navordering nalatenschappen van vóór 1985
Volgende artikel
Geactualiseerd overzicht fiscale wetswijzigingen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Antwoorden op Kamervragen over het nieuwsbericht ‘Brussels approves Poland’s use of post-COVID funds for defence’

De Europese Commissie heeft Polen toestemming gegeven om coronaherstelfondsen in te zetten voor defensiegerelateerde projecten. Minister Heinen licht toe hoe dit zich verhoudt tot de oorspronkelijke doelen van het fonds en de Nederlandse situatie.

money, money laundering, seem, euro bills, currency, finance, dollar bill, banknote, euro notes, euro, lots, save up, paper money, 200 euro, money laundering, money laundering, money laundering, money laundering, money laundering

Kabinet presenteert gecoördineerde aanpak tegen corruptie

Het kabinet zet zich in om corruptie te voorkomen, bij de overheid en het bedrijfsleven en van groot tot klein.

30%-regeling

Standpunten Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH aanslag geactualiseerd 

De standpunten van de Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH uit de jaren 2022 – 2024 zijn geactualiseerd.

scholen en de kor; zonnepanelen

Afschrijvingsbeperking gebouwen geldt ook voor zonnepanelen woningcorporatie

De afschrijvingsbeperking voor gebouwen is terecht toegepast op de investering in zonnepanelen door een woningcorporatie. De zonnepanelen zijn volgens het hof onderdeel van of aanhorigheid bij de gebouwen en kwalificeren niet als zelfstandig bedrijfsmiddel.

privacy gegevens

Nota nav verslag Wijzigingswet UBO-registers

Minister Heinen geeft antwoord op vragen van de Eerste Kamer over de Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Opleidingen

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang

Nationaal Congres BelastingZaken 2025

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×