• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Evaluatie: lage tarief in de Vpb beperkt doeltreffend en niet doelmatig

18 december 2024 door Anne-Marie Noordenbos

ondernemer vrouw

Het CPB beoordeelt het lage tarief in de Vpb als beperkt doeltreffend en niet doelmatig. Dit schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen in een Kamerbrief over de evaluatie van het lage tarief in de vennootschapsbelasting. Ook verstuurt hij de invoeringstoets ‘Vennootschapsbelasting verlaging schijfgrens naar € 200.000 en verhoging opstaptarief naar 19%’ uitgevoerd door de Belastingdienst.

Uitgaande van het doel ‘ondersteuning van het mkb’ is het lage vpb-tarief beperkt doeltreffend, omdat het maar een deel van het mkb bereikt. Een deel van het mkb wordt niet bereikt via het lage vpb-tarief, zoals ondernemingen die (nog) geen winst maken (jaarlijks 25-45%) en mkb-ondernemers in de inkomstenbelasting. Indien ondersteuning van het mkb politiek wenselijk is, ligt het voor de hand om dat op andere manieren te doen.

Het lage vpb-tarief is niet doelmatig omdat circa 45-60% van het belastingvoordeel neerslaat bij bedrijven buiten de doelgroep. Alle vennootschappen met winst vallen onder het lage tarief. Van het totale belastingvoordeel slaat 40-55% neer bij de doelgroep: het mkb. Het resterende deel komt toe aan andersoortige ondernemingen, zoals beleggingsvennootschappen en zelfstandigen zonder personeel. Daarnaast kunnen ongewenste neveneffecten de ondoelmatigheid versterken. Het verlaagd vpb-tarief kan bedrijfsbeslissingen verstoren, denk aan het opsplitsen van vennootschappen en beïnvloeding van de rechtsvormkeuze.

Stimuleren ondernemerschap kan gerichter

Uit de kwantitatieve analyse blijkt dat het vooral de hoge inkomens en meer vermogenden zijn die vennootschappen bezitten en voordeel hebben van het verlaagde tarief. Het stimuleren van ondernemerschap via beleid kan veel gerichter, waarbij de precieze doelstelling bepaalt welk instrument het meest geschikt is. De conclusies van deze evaluatie pleiten voor het laten vervallen van het lage vpb-tarief, maar niet noodzakelijk voor een lastenverzwaring voor ondernemers. Met het verlaagde tarief is budgettair in 2024 een bedrag van € 3 miljard gemoeid, dat ook op andere manieren ingezet kan worden voor het bedrijfsleven. Voorbeelden zijn een verlaging van het algemene vpb-tarief of een lager box-2-tarief op winstuitkeringen.

Invoeringstoets

De recente wijzigingen in de Vpb worden op zichzelf gezien als kleine wijzigingen met weinig impact. De informatie hierover vindt de onderzoeksdoelgroep duidelijk. Echter, binnen het grotere geheel van wijzigingen in de regelgeving, heeft het wel degelijk impact op de beleving van het ondernemersklimaat. Regelgeving verandert in de perceptie van de geïnterviewden en de doelgroep continu, waardoor het voor ondernemers steeds moeilijker wordt om een langetermijnvisie te ontwikkelen. Dit heeft een negatieve impact op het vertrouwen in de overheid.

De verstrekte informatie vanuit de Belastingdienst is goed. Wel is het voor fiscaal dienstverleners soms een uitdaging om door de grote hoeveelheid van informatie en jurisprudentie, meningen en notities te navigeren. De Belastingdienst kan hier op inspelen door de beschikbare informatie sneller beschikbaar te stellen. Er is behoefte aan meer consistent en bestendig overheidsbeleid. Al zijn de wijzigingen in de Vpb klein ten aanzien van het grotere geheel, het draagt bij aan de beeldvorming dat wet- en regelgeving constant veranderen.

De uitkomsten van deze onderzoeken worden de komende tijd gewogen. In de eerste helft van 2025 volgt een kabinetsreactie.

Bron: Evaluatie van het lage tarief in de vennootschapsbelasting en de invoeringstoets ‘Vennootschapsbelasting verlaging schijfgrens naar € 200.000 en verhoging opstaptarief naar 19%’, Ministerie van Financiën, 17 december 2024

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws, Vpb & Div.bel

Reageer
Vorige artikel
Betaalverzuimboetes btw e-Commerce hervat per 1 januari 2025
Volgende artikel
Geen aftrek voorbelasting voor bij ander verantwoorde omzet

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

breukdelengemeenschap

Verzamelbesluit aanmerkelijk belang 2025

De staatssecretaris van Financiën heeft het Verzamelbesluit aanmerkelijk belang 2025 gepubliceerd. Dit besluit vervangt het besluit van 9 maart 2018, nr. 2018-27139.

preferente aandelen

Besluit over inkoop eigen aandelen geactualiseerd

De staatssecretaris van Financiën heeft een besluit gepubliceerd met een verduidelijking van de reikwijdte van artikel 10c van de Wet Vpb 1969 met betrekking tot derivaten.De staatssecretaris van Financiën heeft een besluit gepubliceerd met een verduidelijking van de reikwijdte van artikel 10c van de Wet Vpb 1969 met betrekking tot derivaten.

splitsing

Besluit over geruisloze omzetting gepubliceerd

De staatssecretaris van Financiën heeft een besluit gepubliceerd met de standaardvoorwaarden en het beleid voor de inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting voor een geruisloze omzetting op grond van artikel 3.65 Wet IB 2001.

Standpunt overheidstakenvrijstelling levering ander water dan drinkwater

De Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen heeft de vraag beantwoord of en in hoeverre de overheidstakenvrijstelling van artikel 8f, eerste lid, onderdeel b, van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 van toepassing is op (drink)wateractiviteiten van drinkwaterbedrijven.

wet excessief lenen

BOR-advieskosten niet aftrekbaar als zakelijke kosten

De advieskosten voor de toepassing van de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) zijn niet aftrekbaar. Volgens Rechtbank Gelderland zijn deze kosten gemaakt om de persoonlijke wens van de aandeelhouder te vervullen en vormen zij een verkapte winstuitdeling.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus afwaarderen & kwijtschelden van vorderingen

Online cursus Vennootschapsbelastingplicht stichtingen & verenigingen

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

AGENDA

Certified ESG Management

PE-Pitstop Optimaliseren bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Verdiepingscursus Internationale estate planning

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Gebruikelijk loon 2026

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×