• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Gebruik koerslijst en 72%-regel niet in strijd met Unierecht

24 augustus 2016 door Remco Latour

Bij de berekening van de BPM met betrekking tot een auto met meer dan normale schade mag men rekening houden met een waardevermindering. In beginsel wordt de vermindering berekend door het schadebedrag te vermenigvuldigen met 72%. Omdat de belastingplichtige een hoger schadebedrag aannemelijk kan proberen te maken, is de 72%-regel volgens Rechtbank Gelderland niet in strijd met het Unierecht.

Een bv die een Porsche had gekocht stelde tijdens haar beroep tegen een naheffingsaanslag BPM dat de eisen, die Bijlage I van de Uitvoeringsregeling BPM 1992 stelt aan taxatierapporten, botsen met het Europees recht. De rechtbank oordeelde dat deze eisen niet per definitie in strijd zijn met het Unierecht zolang zij het uitoefenen van de Europese rechten niet praktisch onmogelijk maken. Wie voor de waardering volgens een taxatierapport kiest, moet in beginsel de handelsinkoopwaarden van drie tot vijf referentievoertuigen opgeven. Maar als deze gegevens niet voorhanden zijn, mag men een koerslijst hanteren. Deze optie zorgt ervoor dat de eisen van het uitvoeringsbesluit het Unierecht niet schenden.

 

72%-regel

Daarnaast stelde de bv dat de 72%-regel in strijd was met het Unierecht. De rechtbank meende dat de 72%-regel geen beperking in de bewijslast is, maar een tegemoetkoming. De belastingplichtige kan namelijk eventueel een hoger percentage aannemelijk maken. In deze zaak slaagde de bv daar overigens ook in. Hoewel de rechter oordeelde dat de 72%-waardering niet botst met het Europees recht, verminderde hij de naheffingsaanslag.

 

Wet: artikel 10 Wet BPM 1992

Regeling: Bijlage I, onderdelen 3.2 en 3.5 Uitvoeringsregeling BPM 1992

Meer informatie: Rechtbank Gelderland, 9 augustus 2016, ECLI:NL:RBGEL:2016:4385

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Update bedrijfsopvolgingsfaciliteit in de Successiewet
Volgende artikel
Ongebruikelijke lening aan zoon was onzakelijk

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

woon werkverkeer

Fout Belastingdienst: miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro's te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies.

rittenregistratie

Bijtelling privégebruik auto terecht toegepast ondanks gereconstrueerde rittenregistratie

Een werknemer kan de bijtelling voor privégebruik auto niet vermijden met een achteraf opgestelde rittenregistratie. Ook een verbod op privégebruik door de werkgever doet daar niets aan.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Online cursus Familiestichting en family governance

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Verdiepingscursus Internationale estate planning

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang

Online cursus Btw en de verleggingsregeling

Stoomcursus Tax accounting

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×