• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

Geen alternatief voor afschaffing vrijstelling MRB oldtimers

17 april 2013 door Jelle Berghuis

In een Kamerbrief laat staatssecretaris Weekers weten dat de alternatieven voor volledige afschaffing van de vrijstelling voor de MRB voor oldtimers (budgettair) tekort schieten. Overleg met vertegenwoordigers van de oldtimerbranche heeft niet tot een overeenstemming geleid, waardoor de voorgenomen volledige afschaffing van de vrijstelling zoals aangekondigd zal worden uitgewerkt in het Belastingplan 2014.

Met vertegenwoordigers van de oldtimeralliantie, te weten de FEHAC, FOCWA, KNAC, ANWB, RAI en BOVAG is verschillende keren constructief ambtelijk overleg gevoerd en op 10 april heeft de staatssecretaris zelf een overleg belegd. Hoewel dit overleg door alle partijen als constructief is ervaren, bleek het niet mogelijk om gezamenlijk tot een oplossing te komen. De alternatieven die zowel het dagelijks gebruik van de oldtimer beogen te ontmoedigen, als de hobbymatige gebruikers tegemoet moeten komen ten opzichte van volledige afschaffing van de vrijstelling, waren voornamelijk budgettair niet haalbaar. De keerzijde daarvan is dat het stranden van het overleg tot gevolg heeft dat de voorgenomen volledige afschaffing van de vrijstelling, zoals aangekondigd in het Regeerakkoord, zal worden uitgewerkt in het Belastingplan 2014.

 

Bij volledige afschaffing van de vrijstelling zou de motorrijtuigenbelasting voor de gemiddelde oldtimer van 30 jaar en ouder neerkomen op de volgende bedragen (per jaar):

  • Ruim 135 000 benzineauto’s: € 300 (€ 550 inclusief provinciale opcenten)
  • Ruim 17 000 dieselauto’s: € 1.776 (€ 2396 inclusief provinciale opcenten)
  • Ruim 32 000 LPG-auto’s: € 1.460 (€ 1900 inclusief provinciale opcenten) 

In het Regeerakkoord is afschaffing van de vrijstelling in de MRB voor oldtimers opgenomen vanwege de milieu- en budgettaire effecten. Deze afschaffing levert € 153 miljoen structureel op.

Meer informatie: Afschaffing vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuw op belastingdienst.nl: Stichtingen en verenigingen
Volgende artikel
Mededeling over ontvankelijkverklaring mag niet ontbreken

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Kabinet voert betalen per kilometer in vanaf 2030

Het kabinet heeft een eerste uitwerking vastgesteld die moet uitmonden in betalen voor het gebruik van een auto in 2030. Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik.

woon-werkverkeer en btw

‘Rekeningrijden voor elke kilometer’

Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, ongeacht waar ze rijden en op welk tijdstip. Dat is het plan voor rekeningrijden van het kabinet, meldt De Telegraaf.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

‘Vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s’

Het kabinet wil vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s meldt De Telegraaf.

parkeerterrein

Privé parkeerterrein kan openbare weg zijn voor MRB

Als een privé parkeerterrein feitelijk door anderen is te gebruiken, telt het als onderdeel van de openbare weg. Een auto met een geschorst kenteken mag daar dus niet staan.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

Parkeerkorting voor elektrische auto’s

Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen, schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×