• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Belastingplan
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Geen verkapt dividend zonder winst of onttrekking

2 april 2026 door Sharog Susani

dividend

Rechtbank Gelderland oordeelt dat voor 2011 geen verkapte winstuitdeling in aanmerking kan worden genomen, omdat de vennootschap fiscaal geen winstreserve meer heeft. Voor 2012 ontbreekt een nieuwe onttrekking, zodat ook in dat jaar geen verkapte winstuitdeling kan worden vastgesteld.

Een man is indirect eigenaar van 50% van de aandelen in een holdingvennootschap die de moedermaatschappij vormt van een fiscale eenheid. In 2007 leent hij € 40 miljoen van de fiscale eenheid om een effectenportefeuille aan te kopen; eind 2008 leent hij nog eens € 20 miljoen bij. In 2009 sluit hij zeven nieuwe leningsovereenkomsten af voor in totaal ruim € 33 miljoen. De inspecteur legt over de jaren 2009 tot en met 2012 aanslagen IB/PVV op en neemt voor al deze jaren verkapte dividenduitkeringen in aanmerking vanwege de leningen en enkele rechtshandelingen van de vennootschap(pen). Voor 2009 en 2011 staat een onherroepelijke informatiebeschikking vast. In 2012 raken de vennootschappen in surseance van betaling en worden zij failliet verklaard; kort daarna wordt de man zelf failliet verklaard. In de beroepsprocedure treedt de curator op als procespartij.

Omkering bewijslast en schatting 2009 redelijk

De informatiebeschikking voor 2009 staat onherroepelijk vast. Rechtbank Gelderland oordeelt dat de man onvoldoende heeft gedaan om de gevraagde informatie alsnog te verstrekken. De verwijzing naar een kort geding tegen zijn voormalig adviseur — dat pas in september 2021 werd beslecht — sluit niet aan bij de tijdlijn van de informatiebeschikking uit december 2017. Omkering en verzwaring van de bewijslast is daarmee proportioneel. De schatting van € 50 miljoen aan verkapt dividend voor 2009 acht de rechtbank redelijk: uit de kredietverstrekking van eind 2008 bleek al dat de man in privé geen rente en aflossingen kon voldoen, terwijl de fiscale eenheid beschikte over een winstreserve van bijna € 90 miljoen. De bezwaren tegen de (voorlopige) aanslagen IB/PVV 2010 zijn terecht niet-ontvankelijk verklaard wegens overschrijding van de bezwaartermijn.

Geen verkapt dividend in 2011 en 2012

Voor 2011 oordeelt de rechtbank dat de schatting van het belastbaar inkomen uit aanmerkelijk belang — ruim €81 miljoen — te hoog is. Voor een verkapte winstuitdeling is vereist dat de onttrekking plaatsvindt uit winst, winstreserves of te verwachten winst. De fiscale eenheid heeft in 2011 verlies geleden. Rekening houdend met de verkapte winstuitdelingen die al in 2009 en 2010 zijn belast (in totaal ruim €95 miljoen), resteert fiscaal geen positieve winstreserve. Van te verwachten winst is evenmin sprake: het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden had in de strafzaak al vastgesteld dat het faillissement vanaf oktober 2010 voorzienbaar was. Het inkomen uit aanmerkelijk belang wordt verminderd tot nihil. De box 3-schulden aan de fiscale eenheid blijven terecht buiten aanmerking, omdat zij fiscaal als verkapt dividend zijn aangemerkt. Voor 2012 is de schuld niet verder opgelopen en heeft geen nieuwe onttrekking plaatsgevonden, waardoor ook dat jaar geen verkapte winstuitdeling kan worden vastgesteld.

Wet: art. 4.12; 5.2 Wet IB 2001 en art. 47; 52a; 27e AWR

Bron: Rechtbank Gelderland, 11-03-2026, ECLI:NL:RBGEL:2026:2052, AWB 22/3974, 22/3980, 22/4014, 22/4015 en 23/4204 | NDFR

GenIA-L jurisprundentieonderzoek

Vind en analyseer relevante rechtspraak in minuten. Een uitspraak van vandaag is vanaf morgen te vinden in GenIA-L! 

Probeer GenIA-L

Filed Under: Fiscaal nieuws, IB-ondernemer, Inkomstenbelasting, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Geen giftenaftrek voor waardeloze converteerbare obligatie
Volgende artikel
Eventuele aanpassingen Wet betaalbare huur gericht op betaalbaar houden middenhuurwoningen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Prejudiciële vragen over begrip nieuwe jurisprudentie

Hof Arnhem-Leeuwarden vraagt de Hoge Raad om duidelijkheid over wanneer sprake is van nieuwe jurisprudentie bij een verzoek om ambtshalve vermindering. Centraal staat of het Brandweermanarrest uit 2022 nieuwe jurisprudentie vormt ten opzichte van het Smeerkuilarrest uit 1983.

Levensloopuitkering terecht belast als loon in 2021

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat een uitkering uit een levensloopregeling terecht in 2021 tot het belastbaar inkomen uit werk en woning is gerekend. Omdat de aanspraak niet vóór 1 november 2021 als loon in aanmerking is genomen, geldt op grond van het overgangsrecht een fictief genietingsmoment.

btw autobedrijf

Te laat beroep inspecteur houdt aftrek in stand

Hof Amsterdam verklaart het incidentele hoger beroep van de inspecteur over de lijfrenteaftrek niet-ontvankelijk omdat het te laat is ingediend. De garagehouder krijgt echter geen extra lijfrenteaftrek vanwege de hogere stakingswinst.

Toezicht op ANBI's

Buitenlandse gift zonder anbi-status niet aftrekbaar

Rechtbank Gelderland oordeelt dat giften aan buitenlandse instellingen zonder anbi-status niet aftrekbaar zijn. De anbi-eis is volgens de rechtbank niet in strijd met het Unierecht en eerdere acceptatie van de giften wekt geen gerechtvaardigd vertrouwen.

Liquide middelen vallen onder doorschuifregeling aandelen

Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat € 700.000 aan liquide middelen ondernemingsvermogen vormt voor de doorschuifregeling bij schenking van aandelen. Verhuurd vastgoed en een woning met ontwikkelplannen kwalificeren daarentegen als beleggingsvermogen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

AGENDA

Online cursus BTW, factuurvereisten en ViDA | PE Accreditatie

Masterclass Btw-processen in SAP S/4HANA | PE Accreditatie

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag!  | PE Accreditatie

Basiscursus Estate planning | PE Accreditatie

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Specialisatieopleiding Estate Planning | PE Accreditatie

Webinar Fiscale wijzigingen 2027 | PE Accreditatie

Online cursus Btw-aangifte | PE Accreditatie

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord | PE Accreditatie

Masterclass Overdrachtsbelasting | PE Accreditatie

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

 

×