• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Uitgelicht Tax Technology
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Gemengde reacties op aankondiging gestaffelde bijtelling

11 januari 2013 door Jelle Berghuis

Op 5 januari sprak staatssecretaris Weekers het voornemen uit om een gestaffelde bijtelling in te voeren. De auto-industrie reageerde positief, maar niet iedereen is zo enthousiast. John Boer, senior belastingadviseur bij Grant Thornton, waarschuwt voor ‘een groot drama’.

‘Wij zijn positief over de voorstellen van de staatssecretaris,’ laat directeur Olaf de Bruijn weten op de site van branchevereniging RAI. ‘We denken dan ook graag met hem mee over een bijtellingsregime dat beter is voor de automobilist en de sector, eerlijker is, stabiele opbrengsten voor de staat garandeert en positieve effecten heeft op het milieu,’ aldus De Bruijn.

 

Regeldruk en administratieve lasten

Senior belastingadviseur John Boer van Grant Thornton ziet echter nog heel wat beren op de weg, met name voor de werkgevers. ‘Daar waar het streven is om minder regels te hebben en vooral administratieve lastenverlichting, zal eerder sprake zijn van het tegengestelde. Er zijn nu al 6 verschillende bijtellingpercentages op basis van de CO2-uitstoot met overgangsregelingen; als daar nu nog kortingspercentages bijkomen, is het nauwelijks meer bij te houden. Bovendien, wie een lagere bijtelling wil, zal een sluitende kilometeradministratie moeten bijhouden. Wie gaat dat controleren? Een werkgever zit daar niet op te wachten. Misschien kunnen we Beschikkingen beperkt privégebruik aanvragen bij de belastingdienst? En wat als er achteraf blijkt dat toch meer dan beperkt privégebruik is geweest? Moet de werkgever dat dan constateren en in de loonadministratie aanpassen en de extra belasting verhalen op de werknemer? Of gaat de belastingdienst dan naheffen bij de werknemer, inclusief de werkgeverspremies?’

 

Deelt u het enthousiasme van de autobranche of heeft u net als Boer bedenkingen bij de invoering van de gestaffelde bijtelling?

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Weekers wil gestaffelde bijtelling auto's
Volgende artikel
Sharon Dijksma: Fiscale steun agrarische sector toereikend

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

subsidie elektrische auto

Subsidiepot voor gebruikte elektrische personenauto’s leeg

Het subsidiebudget voor de Subsidieregeling voor Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) is voor de categorie gebruikte auto’s op 5 juli 2022 overtekend. Dat betekent dat er voor meer geld is aangevraagd dan dat er dit jaar beschikbaar is.

Kabinet voert betalen per kilometer in vanaf 2030

Het kabinet heeft een eerste uitwerking vastgesteld die moet uitmonden in betalen voor het gebruik van een auto in 2030. Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik.

woon-werkverkeer en btw

‘Rekeningrijden voor elke kilometer’

Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, ongeacht waar ze rijden en op welk tijdstip. Dat is het plan voor rekeningrijden van het kabinet, meldt De Telegraaf.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

‘Vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s’

Het kabinet wil vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s meldt De Telegraaf.

parkeerterrein

Privé parkeerterrein kan openbare weg zijn voor MRB

Als een privé parkeerterrein feitelijk door anderen is te gebruiken, telt het als onderdeel van de openbare weg. Een auto met een geschorst kenteken mag daar dus niet staan.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×