• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Belastingplan
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Gevolgen arrest HR over verhoogd percentage belastingrente

16 februari 2026 door redactie

nob commentaar invorderingsrente

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat het verhoogde percentage belastingrente voor de vennootschapsbelasting in strijd is met algemene rechtsbeginselen en daarom onverbindend is. De staatssecretaris van Financiën schetst de gevolgen voor belastingplichtigen, de massaalbezwaarprocedures en de uitvoering door de Belastingdienst.

Op 16 januari 2026 wees de Hoge Raad arrest over de hoogte van het belastingrentepercentage voor de vennootschapsbelasting. Sinds oktober 2020 wordt dit percentage geregeld in het Besluit belasting- en invorderingsrente (Besluit BIR), dat een regulier en een verhoogd percentage kent. Het verhoogde percentage gold voor de vennootschapsbelasting en enkele andere belastingmiddelen. Volgens de Hoge Raad is het verhoogde percentage in strijd met algemene rechtsbeginselen, omdat hiermee een lastenverzwaring is neergelegd bij vennootschapsbelastingplichtigen zonder enig ander duidelijk doel dan dat van budgettaire opbrengsten en een goede rechtvaardigingsgrond ontbreekt. De rechter is bevoegd lagere regelgeving aan ongeschreven rechtsbeginselen te toetsen. De bepaling waarmee het verhoogde percentage is geregeld, is daarom onverbindend en buiten toepassing verklaard, zodat nu in alle gevallen alleen nog het reguliere percentage geldt.​

Massaal bezwaar en rechtsherstel

Naar aanleiding van de grote toename van bezwaren tegen het verhoogde percentage was eerder een Aanwijzing massaal bezwaar belastingrente vennootschapsbelasting afgegeven. Met het arrest acht het kabinet de daarin opgenomen rechtsvragen beantwoord. De Hoge Raad heeft bevestigd dat het verhoogde percentage in strijd is met het evenredigheids- en gelijkheidsbeginsel; andere aangevoerde rechtsgronden geven geen aanleiding tot verdere overwegingen of tegemoetkomingen.​

Daarnaast was een afzonderlijke Aanwijzing massaal bezwaar belastingrente inkomstenbelasting gegeven voor bezwaren tegen het reguliere percentage. Het kabinet acht ook de rechtsvragen in deze aanwijzing met het arrest beantwoord: de Hoge Raad heeft geoordeeld dat geen strijd bestaat met algemene rechtsbeginselen of hoger recht en dat de bepaling van het reguliere percentage niet onverbindend is, ook niet na de per 1 januari 2024 gewijzigde berekeningssystematiek.​

De inspecteur zal twee collectieve uitspraken doen. Voor de vennootschapsbelasting worden de bezwaren waarvoor de aanwijzing geldt gegrond verklaard; voor de inkomstenbelasting worden de massaalbezwaarzaken ongegrond verklaard. Uiterlijk op 26 februari worden beide uitspraken in de Staatscourant en op de website van de Belastingdienst gepubliceerd. Binnen zes maanden daarna worden de bestreden rentebeschikkingen waarin het verhoogde percentage is toegepast, verminderd tot het reguliere percentage. Ook openstaande verzoeken tot herziening van belastingrente bij voorlopige aanslagen worden toegewezen, mits aan de wettelijke voorwaarden is voldaan. In totaal gaat het om circa 30.000 bezwaren en verzoeken. De Belastingdienst heeft de rentepercentages in de IT‑systemen aangepast zodat nieuwe beschikkingen met het juiste percentage worden berekend en verwacht de extra werkzaamheden binnen de bestaande capaciteit te kunnen uitvoeren.​

Budgettaire gevolgen

De structurele budgettaire derving wordt geraamd op € 145 miljoen per jaar. Daarnaast wordt de incidentele derving voor compensatie van de massaalbezwaarmakers geraamd op  € 119 miljoen in 2026. In 2026 bedraagt het totale negatieve budgettaire effect €  264 miljoen, waarna structureel een derving van € 145 miljoen per jaar resteert.​

Bron: Gevolgen arrest Hoge Raad inzake onverbindendheid verhoogd percentage belastingrente vennootschapsbelasting, nr. 2026-0000043732, Ministerie van Financiën, 13 februari 2026

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws, Vpb & Div.bel

Reageer
Vorige artikel
Internetconsultatie Fiscaal verzamelbesluit 2026
Volgende artikel
Massaal bezwaar plus verhindert toetsing box 3, fiscaal partnerschap schendt EVRM niet

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Correctie Loonheffingen

Te hoge rente op dga-lening niet herstelbaar via foutenleer

Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat een bv te veel in rekening gebrachte rente op een lening aan haar dga niet via de foutenleer kan corrigeren in het oudste openstaande jaar. Er is geen sprake van een balansfout maar hooguit van een onjuiste winstberekening, en ook het beroep op het vertrouwensbeginsel slaagt niet.

Jersey

Standpunt kwalificatie Jersey Limited Company

De Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen heeft de vraag beantwoord met welke Nederlandse rechtsvorm een Jersey Limited Company vergelijkbaar is.

Standpunt kwalificatie Macau Limitada

De Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen heeft de vraag beantwoord met welke Nederlandse rechtsvorm een Macau Limitada vergelijkbaar is.

ACM krijgt meer mogelijkheden om kleinere fusies en overnames te onderzoeken

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) krijgt meer mogelijkheden om fusies en overnames te onderzoeken die mogelijk schadelijk zijn voor de concurrentie. De Tweede Kamer heeft ingestemd met een wijziging van de Mededingingswet, waardoor de toezichthouder straks ook kan kijken naar overnames die onder de reguliere omzetdrempels voor een verplichte melding blijven.

vastgoed buitenland

Beleidsbesluit earningsstrippingmaatregel 2026

Het Beleidsbesluit earningsstrippingmaatregel 2026 actualiseert het beleid voor de toepassing van artikel 15b Wet Vpb 1969. Het besluit vervangt het Beleidsbesluit earningsstrippingmaatregel 2025.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang | PE Accreditatie

AGENDA

Online cursus BTW, factuurvereisten en ViDA | PE Accreditatie

Masterclass Btw-processen in SAP S/4HANA | PE Accreditatie

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag!  | PE Accreditatie

Basiscursus Estate planning | PE Accreditatie

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Specialisatieopleiding Estate Planning | PE Accreditatie

Webinar Fiscale wijzigingen 2027 | PE Accreditatie

Online cursus Btw-aangifte | PE Accreditatie

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord | PE Accreditatie

Masterclass Overdrachtsbelasting | PE Accreditatie

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

 

×