• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Handreiking laadpaal bij woning werknemer

5 januari 2023 door Anne-Marie Noordenbos

laadpaal bij woning

De voordelen van een laadpaal bij de woning van de werknemer zijn verwerkt in de bijtelling, als de werkgever een auto ter beschikking heeft gesteld.  Voor een werknemer met een eigen auto mag de werkgever maximaal € 0,21 (bedrag 2023) per zakelijke kilometer onbelast vergoeden. Dit is inclusief de kosten voor de laadpaal.

Als de werkgever een laadpaal bij de woning van de werknemer laat plaatsen is het afhankelijk van de situatie hoe hij deze kosten moet verwerken in de aangifte loonheffingen. Er kan sprake zijn van drie situaties:

  1. De werkgever heeft een auto ter beschikking gesteld aan de werknemer. De werknemer rijdt op kalenderjaarbasis meer dan 500 kilometer privé met de auto van de zaak.
  2. De werknemer rijdt met een ter beschikking gestelde auto aantoonbaar niet meer dan 500 kilometer privé op kalenderjaarbasis.
  3. De werknemer rijdt met de eigen auto.

1. Meer dan 500 kilometer privé

Voor werknemers bij wie de werkgever rekening houdt met een bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak, zijn de kosten van de laadpaal onderdeel van de gebruikskosten van de auto. De werkgever hoeft geen rekening te houden met een extra bedrag aan loon (in natura), ongeacht of een laadpaal is opgenomen in de catalogusprijs.

2. Niet meer dan 500 kilometer privé

Als de werknemer aantoonbaar niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar rijdt, is geen sprake van bijtelling. Ook dan zijn de kosten van de laadpaal geen loon voor de werknemer. Dit zijn kosten voor zakelijk gebruik.

Vergoeding elektriciteit

De vergoeding voor elektriciteitskosten is geen loon als de werkgever en werknemer hebben afgesproken dat de werknemer het daadwerkelijke verbruik tegen integrale kostprijs doorlevert aan de werkgever. De kosten van een meter om het feitelijk verbruik vast te stellen zijn ook onderdeel van de kostprijs.

Geen vaste vergoeding

De werkgever mag geen onbelaste vaste vergoeding geven voor intermediaire kosten op basis van een gemiddelde elektriciteitsprijs (van bijvoorbeeld het CBS). Wil de werkgever toch een vaste onbelaste vergoeding per kWh geven? Dan is dit alleen mogelijk als hij aannemelijk kan maken dat deze vergoeding gelijk is aan de integrale kostprijs die de werknemer is verschuldigd aan zijn energiemaatschappij. [MMJL1] 

3. Eigen auto werknemer

Als de werkgever de laadpaal vergoedt aan een werknemer die met een eigen auto rijdt, kan hij niet meer onbelast vergoeden dan € 0,21 (bedrag 2023) per zakelijke kilometer (inclusief woon-werkverkeer). Dit bedrag is inclusief elektriciteit en aanpassingen in de meterkast. Wil hij meer vergoeden, dan is dit loon voor de werknemer. Een werkgever mag dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon als aan de gebruikelijkheidstoets is voldaan. Dit komt ten laste van de vrije ruimte.

Laadpaal niet terugvorderen

Vordert een werkgever een laadpaal niet terug van de werknemer na afloop van het dienstverband of stelt hij geen elektrische auto meer ter beschikking? Dan kan de achtergebleven laadpaal een verstrekking vormen, die hij als loon in natura moet belasten. Bijvoorbeeld wanneer de werkgever een teruggaafbeding heeft afgesproken ten tijde van het plaatsen van de laadpaal.

Meer informatie

Paragraaf 5.3 van het Besluit nr. 2022-192540
Paragraaf 23.1.6 en 23.3.9 Handboek Loonheffingen 2022

Bron: Forum Fiscaal Dienstverleners, 5 januari 2023

Online cursus mobiliteit

Het niet juist toepassen van de vele regelingen kan tot vervelende verrassingen leiden. Bent u nog helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op dit gebied? Wat zijn de consequenties van de per 1 juli in te voeren normering wergebonden personenmobiliteit? En, hoe zit het iegenlijk met het afschaffen van de grijskentekenregeling? Is het verstandig juist dit jaar over te stappen op een andere auto van de zaak, of is het beter om nog even te wachten?

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Verduidelijking samenloop marge- en veilingregeling
Volgende artikel
Ook onder drang toegekend legaat is gewoon belast

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Rectificatie Regeling Eindejaarsregeling 2022

Rectificatie Regeling Eindejaarsregeling 2022

De staatssecretaris van Financiën heeft een Rectificatie Regeling gepubliceerd van de Eindejaarsregeling 2022.

auto bpm

Onderzoek naar mogelijkheden om kilometers te registreren

In het coalitieakkoord is een systeem aangekondigd van Betalen naar Gebruik (BnG) voor alle personen- en bestelauto’s. Het kabinet heeft laten onderzoeken hoe de registratie van kilometers het beste kan plaatsvinden.

auto bpm

Vernietiging BPM-aanslag door discriminatieverbod

Mr. Heleen Elbert geeft voor Taxence een commentaar op het arrest waarin de Hoge Raad een naheffingsaanslag BPM heeft vernietigd vanwege een schending van het verdedigingsbeginsel.

subsidie elektrische auto

Subsidie Elektrische Personenauto Particulieren weer open

Particulieren die een nieuwe of gebruikte elektrische personenauto willen aanschaffen, kunnen vanaf vandaag weer subsidie daarvoor aanvragen.

BPM; auto

Rittenregistratie moet adressen begin- en eindpunt bevatten

Als een rittenregistratie de adressen van de bestemmingen en vertrekpunten niet noemt, voldoet zij niet aan de wettelijke eisen. Dat kan ertoe leiden dat de bijtelling vanwege privégebruik van de auto van de zaak ten onrechte achterwege is gebleven.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus mobiliteit

Online cursus mobiliteit

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×