• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Herziening Nederlandse rulingpraktijk per 1 januari 2019

23 februari 2018 door Anne-Marie Noordenbos

Staatssecretaris Snel van Financiën stuurde de Tweede Kamer de resultaten van het onderzoek naar rulings met een internationaal karakter. Taxence vroeg mr. Dick van Sprundel, advocaat – belastingadviseur bij Herreveld Van Sprundel & Partners B.V. en verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam om een reactie.

'Als belangrijkste punten zie ik dat de foutenmarge van de rulings niet erg hoog is en dat de staatssecretaris van Financien de rulingpraktijk wil herzien. Door de Procter & Gambleruling heeft de Audit Dienst van het Rijk een intern onderzoek gestart naar de afspraken die de Nederlandse belastingdienst heeft gemaakt met belastingplichtigen, de zogeheten rulings. In dit onderzoek zijn de procedurele aspecten van circa 4.500 rulings onderzocht. Daarbij is op ongeveer 1,5% van de rulings iets aan te merken. Hoewel het streven uiteraard altijd een 100% score zou moeten zijn, is een score van 98,5% van de rulings waarop niets valt op te merken een hele mooie score .

 

Hoog niveau Belastingdienst

Deze interne bevindingen van het de Audit Dienst van het Rijk onderschrijven een eerder onderzoek van de Europese Commissie naar het Nederlands rulingbeleid. De Europese Commissie constateerde destijds dat ‘Nederland doorgaans werkt met een grondige beoordeling op basis van uitgebreide informatie’ waardoor men het Nederlandse rulingbeleid als goed beoordeelde. Met name de politiek klaagt over de Belastingdienst, maar ik ben van mening dat we eigenlijk erg trots op de belastingdienst mogen zijn. Vergeleken met buitenlandse belastingdiensten heeft de Nederlandse belastingdienst een hoog niveau op meerdere vlakken en werkt de fiscus zorgvuldig. In dit kader merk ik nog op dat de staatssecretaris bij zijn reactie op de commotie bij de Procter & Gamble ruling mijns inziens de desbetreffende inspecteur overigens wel meer in bescherming had mogen nemen. Immers, ten tijde van het toenmalige beleid was de inspecteur niet verplicht om voor dit specifieke geval bindend advies bij het APA/ATR te vragen. Ook was toen een tweede handtekening niet benodigd. Een veranderende tijdgeest rechtvaardigt een dergelijke behandeling met terugwerkende kracht niet en daarom had de staatssecretaris de inspecteur juist moeten steunen.

 

Een ander belangrijk punt is dat de staatssecretaris wenst dat de nieuwe vormgeving van de rulingpraktijk per 1 januari 2019 staat. Ik begrijp deze termijn en de datum van 1 januari 2019 is logisch: ’niet alleen treedt de anti-belastingontgaansrichtlijn van de Europese Commissie in werking, ook het zogenaamde multinationaal instrument is dan van kracht. Ook andere fiscaal relevante overgangstermijnen eindigen dan’.

 

Alleen rulings voor bedrijven met toegevoegde waarde

Tegelijkertijd wil de staatssecretaris dat alleen bedrijven die echte toegevoegde waarde hebben in Nederland een ruling kunnen krijgen. Ik onderschrijf deze wens, maar veel internationale bedrijven in Nederland zijn klein begonnen. Tijdens de opstart is soms samengewerkt met een trustkantoor om na de opstartfase voor veel echte werkgelegenheid in Nederland te zorgen. Het is logisch dat in lijn met eerdere onderzoeken een verscherping van de substance-eisen wordt onderzocht. Hiervoor is de staatssecretaris voornemens een adviesgroep met externe onafhankelijke experts in te stellen die als klankbord dient bij deze herziening. Dit lijkt mij een goede zaak. In het verleden zijn al goede stappen gezet.

 

Zo is de rulingpraktijk in 2001 fors herzien en zijn daarnaast in 2008 en 2014 diverse besluiten in dit kader uitgevaardigd. Recentelijk zijn, per 1 januari 2018, twee nieuwe relevante substance eisen ingevoerd, te weten een loonkosten- en een kantoorruimtecriterium. De eerste eis houdt in dat een in Nederland gevestigde vennootschap een bedrag aan loonkosten betaalt van ten minste € 100.000 en de tweede impliceert dat een in Nederland gevestigde buitenlandse vennootschap een eigen kantoor dient in te richten en dat deze buitenlandse belastingplichtige dit kantoor daadwerkelijk gebruikt. Door de globalisering en internationalisering en de veranderende tijdsgeest is herijking gewenst. Voorkom echter dat ondoordacht te harde maatregelen worden genomen die Nederland als internationaal hoofdkantoorland schaden. Koester kwalitatieve dienstverlening.

 

Doorlooptijd rulings

Als laatste punt de doorlooptijd van de rulings: uit jaarverslag APA/ATR team 2017 (bijlage V bij de kamerbrief) blijkt dat een verzoek om goedkeuring van een rulingverzoek gemiddeld 66,5 dagen duurt, terwijl dat vroeger 49,4 dagen was. Het zou aardig zijn als het een APA/ATR team een versterking wordt gegund waardoor APA/ATR deze doorlooptijd tot bijvoorbeeld zes weken zou kunnen verkorten. Meer budget zou een snellere looptijd mogelijk kunnen maken zonder dat de kwaliteit eronder leidt. Een dergelijke ontwikkeling zou ook goed zijn voor Nederland!’

 

In de Tax Talks-uitzending van 20 februari 2018 gaat Dick van Sprundel ook in op dit onderwerp. Bent u nog geen abonnee? Neem dan nu een kennismakingsabonnement voor slechts € 49!

Meer informatie: Kamerbrief rulings met internationaal karakter, 18 februari 2018

Filed Under: Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Navordering IACK onterecht
Volgende artikel
Aanpassing fiscale structuren noodzakelijk

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Bedrijf op curacao, feitelijke leiding in Nederland

KGS kwalificatie Curaçaose bv

De Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen heeft de vraag beantwoord met welke Nederlandse rechtsvorm een Curaçaose bv vergelijkbaar is. De kwalificatie vindt plaats in verband met de belastingheffing ten aanzien van een naar het recht van Curaçao opgerichte besloten vennootschap (Curaçaose bv). Vraag Met welke Nederlandse rechtsvorm is een Curaçaose bv vergelijkbaar voor de toepassing... lees verder

Onbelaste uitkering van buitenlandse stichting

KGS kwalificatie Liechtensteinse AG

De Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen heeft de vraag beantwoord met welke Nederlandse rechtsvorm een naar het recht van Liechtenstein opgerichte Aktiengesellschaft vergelijkbaar is.

belastingontwijking

8474 meldingen Mandatory Disclosure Rules in 2024

De Belastingdienst heeft cijfers gepubliceerd over de meldingen die in 2024 zijn gedaan over potentieel agressieve grensoverschrijdende constructies.

Tax USA

Nederland blijft in gesprek over gevolgen FATCA voor toeval-Amerikanen

Het kabinet erkent de impact van FATCA op Nederlandse toeval-Amerikanen en blijft zich inzetten voor oplossingen. Staatssecretaris Van Oostenbruggen reageert op zorgen over privacy, bankproblemen en Amerikaanse rapportage-eisen.

nieuwe subsidieregeling elektrische auto

Kabinet benadrukt aanpak belastingontwijking en transparantie rulingbeleid

De staatssecretaris van Financiën reageert op zorgen over belastingafdracht van multinationals en licht maatregelen toe die belastingontwijking tegengaan. Ook wordt ingegaan op het beleid rond verrekenprijzen en zekerheid vooraf. Maatregelen tegen belastingontwijking In reactie op het artikel van Follow the Money over de belastingafdracht van Tesla BV, benadrukt het kabinet dat het niet kan ingaan... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AGENDA

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Online cursus Familiestichting en family governance

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Verdiepingscursus Internationale estate planning

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang

Online cursus Btw en de verleggingsregeling

Stoomcursus Tax accounting

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×