• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Importheffingen voor Chinese elektrische auto’s

7 oktober 2024 door Anne-Marie Noordenbos

Elektrisch auto China

Het wordt duurder om Chinese elektrische auto’s in de Europese Unie te verkopen. De EU-landen hebben ingestemd met importheffingen om de eigen industrie te beschermen.

De heffingen variëren van 7,8 tot 35,3 procent en zijn voorgesteld door de Europese Commissie, die bezorgd is over de groeiende verkoop van door de Chinese overheid gesubsidieerde auto’s.

Momenteel komt 14 procent van alle elektrische auto’s in de EU uit China, een aandeel dat snel groeit. In 2020 was dit nog minder dan 2 procent. Ook de Verenigde Staten en Canada hebben vergelijkbare heffingen ingevoerd.

Duitsland stemt tegen

De stemming van de EU-landen is niet openbaar gemaakt, maar volgens internationale media stemden tien landen, waaronder Nederland, voor de heffingen. Vijf landen, waaronder Duitsland, stemden tegen. Duitse autofabrikanten zoals Mercedes vrezen tegenmaatregelen van China, aangezien zij steeds meer auto’s in China verkopen. Twaalf landen onthielden zich van stemming.

De heffingen zullen de kosten voor Chinese autofabrikanten verhogen. Of dit door klanten in de prijzen bij dealers zal worden gemerkt, is nog afwachten. Fabrikanten kunnen ervoor kiezen de verkoopprijzen niet te verhogen en genoegen te nemen met minder winst.

Reactie China

In reactie op de stemming heeft het Chinese ministerie van Handel verklaard zich te verzetten tegen de ” onredelijke protectionistische praktijken’. China hoopt in gesprekken met de EU de heffingen te voorkomen en heeft maatregelen klaarstaan om de belangen van Chinese bedrijven te beschermen. Eerder heeft China al tegenmaatregelen aangekondigd, waaronder mogelijke heffingen op varkensvlees en cognac. Ook heeft het land een klacht ingediend bij de Wereldhandelsorganisatie.

Bron: NOS, 4 oktober 2024

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
KGS verruimde termijn bedingen lijfrentepremies op basis van reserveringsruimte
Volgende artikel
€ 1,6 miljard voor verduurzaming en innovatie dankzij vrachtwagenheffing

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

privacy gegevens

Nota nav verslag Wijzigingswet UBO-registers

Minister Heinen geeft antwoord op vragen van de Eerste Kamer over de Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers.

Nederlandse topsporters Monaco

EU voegt Monaco toe aan lijst met hoog risico op witwassen

Monaco is toegevoegd aan de EU-Lijst van landen met een hoog risico op witwassen. Dit heeft de Europese Unie bekendgemaakt.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×