• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Inschatting van teveel uitbetaalde steun vrij onzeker

14 september 2021 door Anne-Marie Noordenbos

Onderzoekers hebben onlangs een inschatting gemaakt van het bedrag aan terugvorderingen bij de coronasteunmaatregelen (€ 4,2 miljard). Volgens minister Hoekstra kent de analyse echter een aantal beperkingen.

De minister antwoordt op Kamervragen over de berichten ‘Bedrijven moeten ruim € 4 miljard aan leunsteun terugbetalen’ en ‘Financiële strop voor bedrijven dreigt nu controle eerste ronde noodsteun vastloopt’.

Voor de NOW 1 hebben nu circa 64.000 bedrijven een vaststellingsaanvraag ingediend. Van circa 76.000 bedrijven heeft UWV deze nog niet binnen. Gezien de grote variëteit in bedrijven en in de subsidiebedragen is het niet goed te duiden of het huidige beeld van de definitieve vaststellingen een representatief beeld geeft. Van de vaststellingen die tot nu toe zijn gedaan, komt ongeveer 80% van de terugvorderingen van de NOW 1, doordat er een betere omzet is gedraaid dan vooraf was ingeschat. 71% van het totale terugvorderingsbedrag in de NOW 1 tot nu toe komt voort uit het feit dat de omzetdrempel van 20% niet is gehaald. Voor de NOW 2 gaat het tot nu toe zelfs om 94% van het totale terugvorderingsbedrag.

Analyse met beperkingen

Recentelijk hebben onderzoekers in de ESB een inschatting gemaakt over onder andere het aantal terugvorderingen op basis van steun- en omzetdata op ondernemingsniveau van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Met behulp van deze gegevens komen de onderzoekers tot de conclusie dat zeven van de tien bedrijven NOW-steun moet terugbetalen met een totaalbedrag van € 4,2 miljard. De analyse kent echter een aantal beperkingen. De eerste belangrijke beperking is dat er in de data geen rekening is gehouden met de terugvorderingen die grotendeels nog moeten plaatsvinden. Bedrijven kenden van tevoren niet hun daadwerkelijke omzetverlies en hebben, zoals de onderzoekers ook aangeven, dit omzetverlies overschat. Het is aannemelijk dat op basis van de definitieve afrekening de verleende steun lager zal uitvallen. Op basis van het dan vastgestelde daadwerkelijke omzetverlies zal vervolgens namelijk een deel van de bedrijven (een deel van) het verleende voorschot moeten terugbetalen. Ten tweede zijn de omzetcijfers slechts beschikbaar voor een deel van de sectoren. In de data is geen rekening gehouden met concernverbanden. Een individueel bedrijf kan bijvoorbeeld minder omzetverlies hebben gehad dan vooraf verwacht, maar het concern (het niveau van de NOW-aanvraag) kan wel evenveel of meer omzetverlies hebben geleden.

Accountantsverklaringen

Na 31 oktober 2021 sluit het vaststellingsloket voor de NOW-1 en daarna zal de subsidie van werkgevers die nog geen vaststellingsaanvraag hebben gedaan, op nihil worden vastgesteld. Dat betekent dat zij de gehele NOW-1 subsidie moeten terugbetalen. In alle NOW-regelingen is reeds opgenomen dat werkgevers die een accountantsverklaring nodig hebben maar deze nog niet kunnen overleggen, op verzoek binnen 14 weken de vaststellingsaanvraag aan kunnen vullen met een accountantsverklaring. Dit is in de uitvoering zo ingeregeld dat werkgevers bij het doen van een vaststellingsaanvraag bij UWV de optie kunnen aanvinken dat zij nog wachten op een accountantsverklaring. Vanaf het moment dat zij de vaststellingsaanvraag doen en deze optie aanvinken, hebben ze recht op 14 weken uitstel. Het is wel van groot belang dat er een vaststellingsaanvraag wordt gedaan op uiterlijk 31 oktober 2021 en dat er tijdens de aanvraag wordt aangegeven dat de verklaring nog volgt. Alleen dan kan de werkgever gebruiken maken van de 14 weken termijn om een aanvraag te doen die volledig is en dus inclusief verklaring. De aanvraag zal na het aanvinken van de optie worden afgebroken, waarna de werkgever zodra hij de accountantsverklaring heeft ontvangen opnieuw de vaststellingsaanvraag kan indienen bij UWV – binnen veertien weken na de eerste vaststellingsaanvraag. Op dit moment geldt deze termijn van 14 weken alleen voor accountantsverklaringen.

Ook rondom de afgifte van de derdenverklaringen speelt drukte de sector parten, mede omdat deze derdenverklaringen ook door accountants afgegeven kunnen worden. In de praktijk zijn het ook vaak accountants die derdenverklaringen afgeven. Het is daarom wenselijk dat werkgevers die een derdenverklaringen moeten aanleveren daarvoor ook een extra termijn van 14 weken krijgen. De NOW- regelingen (NOW-1, -2, -3 en -4) worden hier op korte termijn op aangepast. Ook voor deze werkgevers geldt uiteraard dat ze uiterlijk 31 oktober 2021 een vaststellingsaanvraag moeten doen.

Bron: Antwoorden op Kamervragen over berichten terugbetalen van loonsteun, nr. 2021-0000176018, Ministerie van Financien, 13 september 2021

Online cursus afwikkeling coronasteunmaatregelen (mkb)

Wat zijn de gevolgen voor uw klanten? Wat moet u doen als uw klant Coronasteun of uitgestelde belastingen moet terugbetalen? Hoe pakt dit uit voor de verschillende Coronamaatregelen? Wanneer is het mogelijk om een betalingsregeling met de fiscus af te sluiten? Hoe onderhandelt u met de fiscus en voorkomt u aansprakelijkheid? U hoort het in deze online cursus.

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Covid-19, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
A-G: onzekerheid is nodig voor kwalificatie periodieke gift
Volgende artikel
NOB-commentaar dga-taks

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

faillissement

Voorkomen van onnodige faillissementen financieel gezonde bedrijven

Het kabinet wil een langere betalingsregeling toestaan voor de betaling van een in een saneringsakkoord overeengekomen bedrag. Dit schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen in antwoord op Kamervragen over het voorkomen van onnodige faillissementen van financieel gezonde bedrijven en het bieden van maatwerk voor ondernemers met coronabelastingschulden.

120.000 ondernemers hebben nog coronaschulden

In het eerste kwartaal van 2025 hebben ondernemers € 900 miljoen afgelost op hun openstaande coronaschuld. Op 1 april hebben nog 120.785 ondernemers een betalingsregeling op een schuld van € 5,9 miljard.

restaurant leeg

Documenten openbaar sanerings- en/of kwijtscheldingsverzoeken

De staatssecretaris van Financiën heeft documenten openbaar gemaakt met informatie over saneringsverzoeken en/of kwijtscheldingsverzoeken van bedrijven die een aanvraag hiervoor hebben gedaan. Het gaat om een verzoek op basis van de Wet open overheid (Woo).

Negen procent Tozo-uitkering teruggevorderd

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) was bedoeld om zelfstandigen te compenseren als het inkomen door de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalde.

coronaschuld

Coronaschulden blijven bedrijfsherstel belemmeren

De € 7,3 miljard aan openstaande coronaschulden draagt nog steeds bij aan het toenemende aantal faillissementen. Dit blijkt uit de vierde editie van PwC’s Bijzonder Beheer Barometer. Sinds begin 2022 neemt het aantal faillissementen elk kwartaal toe, en volgens 69% van het panel van herstructureringsexperts zal deze trend aanhouden. Hoewel het belang van de openstaande... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Online cursus Familiestichting en family governance

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Verdiepingscursus Internationale estate planning

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang

Online cursus Btw en de verleggingsregeling

Stoomcursus Tax accounting

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×