• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Kabinet wil 30%-regeling nu niet verder versoberen

1 december 2025 door redactie

30%-regeling

Het kabinet acht het, gelet op stabiliteit van het fiscale beleid en het vestigingsklimaat, niet passend om binnen de demissionaire status nu een wetsvoorstel in te dienen voor verdere versobering van de 30%-regeling. Staatssecretaris Heijnen licht toe waarom de motie-Saris (NSC) op dit moment niet wordt uitgevoerd.

Op 2 oktober 2025 heeft de Tweede Kamer de motie van het lid Saris (NSC) aangenomen, waarin de regering wordt verzocht om uiterlijk 1 december 2025 een wetsvoorstel voor te leggen om de 30%-regeling te versoberen. De motie vraagt onder meer om de regeling te beperken tot erkende jaarlijks te actualiseren tekortberoepen, de duur van de regeling terug te brengen naar maximaal drie jaar met een inkomensplafond, toepassing alleen bij BRP-inschrijving met adresverificatie en een regionale capaciteitstoets in oververhitte gebieden. In zijn brief aan de Kamer geeft de staatssecretaris, mede namens de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Economische Zaken, aan waarom het kabinet hieraan nu geen gevolg geeft.​

Belang van stabiel fiscaal beleid en vestigingsklimaat

De staatssecretaris wijst op de vele wijzigingen die de expatregeling de afgelopen jaren al heeft ondergaan, zoals verkorting van de looptijd, aftopping op de WNT-norm, aanpassing en later terugdraaiing van de afbouw van het percentage, en verhoging van de salarisnorm per 2027. Volgens SEO Economisch Onderzoek heeft deze wispelturigheid een negatief effect op het vestigingsklimaat en op de voorspelbaarheid voor ondernemingen. Het kabinet vindt nieuwe grote aanpassingen daarom onwenselijk. SEO beoordeelt de regeling bovendien als doeltreffend en van groot belang voor de Nederlandse economie, onder meer omdat zij bijdraagt aan het aantrekken van kennismigranten in tekortsectoren zoals ICT en de technische maakindustrie.​

Het kabinet werkt aan een gerichter arbeidsmigratiebeleid, met nadruk op hoogproductieve arbeid en kennis en kunde die daadwerkelijk van meerwaarde zijn voor de Nederlandse kenniseconomie en maatschappelijke opgaven. Uit onderzoek van SEO blijkt dat versoberingen van de regeling direct negatieve effecten hadden op de mogelijkheden van werkgevers om kennismigranten aan te trekken en dat de expatregeling voor ruim 60% van de betrokken werkgevers een belangrijke factor is om in Nederland te (blijven) ondernemen. Daarnaast zijn andere Europese landen hun expatregelingen juist aan het verruimen, wat een verdere versobering in Nederland extra risicovol maakt voor het internationale concurrentievermogen.​

Uitvoeringsproblemen en complexiteit

Naast beleidsmatige bezwaren wijst Heijnen op grote uitvoeringstechnische problemen met de in de motie gevraagde aanpassingen. Het beperken van de regeling tot erkende tekortberoepen en het invoeren van een regionale capaciteitstoets zijn volgens hem moeilijk objectief en uitvoerbaar vorm te geven. Er is geen uniforme, stabiele lijst van tekortberoepen, jaarlijkse actualisatie vergroot de onzekerheid en de Belastingdienst heeft noch de kennis, noch de infrastructuur om feitelijk uit te maken of een werknemer daadwerkelijk in een tekortberoep of oververhit gebied werkt.​

Ook de voorgestelde afbouw met inkomensplafond zou, afhankelijk van de precieze vormgeving, aanzienlijke uitvoeringsgevolgen hebben, vergelijkbaar met eerdere – inmiddels teruggedraaide – wijzigingen. Tot slot wijst de staatssecretaris erop dat de in de motie gestelde termijn (1 december 2025) te kort is voor een zorgvuldig wetgevingsproces met uitvoerbaarheidstoets en advies van de Raad van State, en verzoekt hij de Kamer om in de toekomst ruimere deadlines te hanteren.

Bron: Motie van het lid Saris (NSC) voorgesteld op 2 oktober 2025 (29 544, nr 1298), Ministerie van Financien, 28 november 2025

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Internetconsultatie Wijzigingsbesluit toegang UBO-registers natuurlijke personen en rechtspersonen met legitiem belang
Volgende artikel
Hof moet ontvankelijkheid hoger beroep aftrek zorgkosten partner opnieuw beoordelen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

loon tijdens ziekte

Ingrijpende aanpassingen arbeidsongeschiktheidsstelsel noodzakelijk

Het arbeidsongeschiktheidsstelsel zit vast. Doorgaan op dezelfde weg is geen optie. Er zijn dringend ingrijpende veranderingen nodig in uitvoering én in wet- en regelgeving. Dat blijkt uit het Interdepartementale Beleidsonderzoek (IBO) over de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA).

Loonheffingen

Nieuw in Overzicht betalen en ontvangen: naheffingsaanslagen loonheffingen

Het Overzicht betalen en ontvangen is verder uitgebreid. In het overzicht zijn nu ook naheffingsaanslagen loonheffingen te bekijken en te betalen met iDEAL.

zwanger-werknemer

Standpunt Verdrag NL – BEL en heffingsrecht WAZO-uitkeringen ivm zwangerschaps-, bevallings- en ouderschapsverlof

De Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH aanslag heeft een standpunt ingenomen over de toepassing van het belastingverdrag tussen Nederland en België bij uitkeringen op grond van de Wet arbeid en zorg in verband met zwangerschaps-, bevallings- en ouderschapsverlof en aanvullingen van de werkgever daarop.

schijnzelfstandigheid; opheffen handhaningsmoratorium

Voortgangsbrief werken met en als zelfstandige(n)

Minister Paul informeert de Tweede Kamer over de laatste stand van zaken van het beleid met betrekking tot zelfstandigen.

zorgverzekeringswet

Standpunt (semi-)collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering

De Kennisgroep loonheffing algemeen heeft een standpunt ingenomen over een (semi-)collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Gebruikelijk loon 2026

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus introductie participatieregelingen en lucratieve belangen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

AGENDA

Webinar voorjaarsnota & vooruitblik Belastingplan 2026

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×