
Ondanks CO₂-verschil is een koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd.
Een man geeft in januari 2022 een Audi A6 Avant aan voor bpm met een taxatierapport waarin de handelsinkoopwaarde na schade op € 91.050 wordt gesteld op basis van een XRAY-koerslijst van een RS 6 TFSI van 282 g/km. DRZ constateert dat de auto meer opties heeft, berekent de onbeschadigde waarde op € 122.419 en schade op € 1.254 en raamt daarmee een afschrijving van 48,40 %. De inspecteur herziet de naheffingsaanslag met dit percentage in plaats van de tabelwaardes en legt een naheffing van € 5.893 op. De man gaat in hoger beroep.
Geschiktheid koerslijstmethode
Het hof overweegt dat de wet drie methoden kent voor waardedaling: forfaitaire tabel, koerslijst of taxatie. De koerslijstmethode mag gebaseerd zijn op een referentievoertuig waarvan de kenmerken dicht aansluiten bij de geïmporteerde auto, ook als de exacte CO₂-uitstoot verschilt. Het verschil van 6 g/km tussen de auto en de referentie is onvoldoende om de handelsinkoopwaarde anders vast te stellen. DRZ kiest een passende XRAY-koerslijst en het hof accepteert deze basiswaardes als uitgangspunt voor de afschrijving.
Vaststelling schade en afschrijving
Voor de aftrek van schade rust de bewijslast op de belastingplichtige. Het taxatierapport blijkt onvolledig: marges en de berekening van reparatiekosten ontbreken en foto’s tonen slechts normale gebruikssporen bij een auto van 15 maanden en 22.410 km. Het hof vindt geen reden om van de door DRZ berekende 72 % aftrek van reparatiekosten af te wijken. Gelet hierop en de hogere afschrijving komt de naheffingsaanslag uit op € 5.600.
Wet: 19a Wet BPM 1992
Bron: Gerechtshof Den Haag 9 april 2025 (gepubliceerd 12 mei 2025), ECLI:NL:GHDHA:2025:648, BK 24/804
Geef een reactie