• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Ondernemers: Belastingdienst overdreven streng bij kleine fouten

27 augustus 2024 door Anne-Marie Noordenbos

aangifte belasting 2024

Ruim een derde (36%) van de ondernemers vindt de Belastingdienst overdreven streng reageren op kleine fouten. Dit blijk uit een onderzoek in opdracht van de Inspectie Belastingen, Toeslagen en Douane, naar de ervaringen van zzp’ers en mkb’ers in hun interactie met de Belastingdienst.

Hoewel de Belastingdienst positief wordt beoordeeld op standaardprocessen, ervaren sommige ondernemers problemen wanneer hun situatie afwijkt van de normale gang van zaken.

De gemiddelde beoordeling die zzp’ers en mkb’ers aan de Belastingdienst geven is een 6,5. Dit is in lijn met resultaten van andere onderzoeken naar overheidsdiensten. De ondernemers die een hoger cijfer geven, noemen de Belastingdienst netjes, snel en deskundig. Bij onvoldoendes wordt gezegd dat men rigide beslissingen, onduidelijke communicatie en beperkte bereikbaarheid van de Belastingdienst ervaart.

Overdreven streng op kleine fouten

Ruim een derde (36%) van de ondernemers vindt de Belastingdienst overdreven streng reageren op kleine fouten. Drie op de vijf (59%) ondernemers vinden dat de Belastingdienst te snel met (het vooruitzicht op) boetes en boeterente komt. De communicatie die men hierover ontvangt ervaart men vaak als (te) hard en dwingend (‘u móét betalen’). Sommige ondernemers refereren hierbij aan de harde lijn die de Belastingdienst in hun perceptie hanteerde ten tijde van de  toeslagenaffaire. Beslissingen en beschikkingen kunnen soms onrechtvaardig voelen voor ondernemers door de in hun ogen strenge en dwingende reactie bij kleine fouten van de Belastingdienst. Driekwart (78%) van de ondernemers die onrechtvaardige beslissingen ervaart, geeft aan daar (veel) last van te hebben. Dit is bijna de helft (44%) van alle zzp’ers en mkb’ers.

Dwingende toon

Ondernemers vinden duidelijke communicatie belangrijk. Maar duidelijkheid slaat soms door in een dwingende toon in beslissingen of beschikkingen. Deze toon past niet bij het idee van gelijkwaardigheid dat ondernemers nastreven in hun zakelijke contacten. Een ruime meerderheid (92%) van de ondernemers verwacht van de Belastingdienst dat ze op een gelijkwaardige manier worden aangesproken en behandeld. Hier hoort volgens de ondernemers bij dat er contactgegevens worden vermeld op een beslissing of beschikking. Ondernemers vinden het frustrerend dat ze niet direct contact op kunnen nemen met de persoon bij de Belastingdienst die over hun casus gaat. Zo zouden vier op de vijf ondernemers (80%) het een verbetering vinden als men ook per email contact op kan nemen met de Belastingdienst. Ook frustreert het hen wanneer de Belastingdienst een terugbelafspraak niet nakomt. Dit roept bij sommige ondernemers een gevoel van ongelijkheid op. Zeker als blijkt dat andere ondernemers wel meer service van de Belastingdienst ontvangen omdat zij wel over directe, kortere lijnen met Belastingdienstmedewerkers beschikken.

Aanpassen standaardcommunicatie

Het lijkt de meeste ondernemers moeilijk om de interactie met de Belastingdienst van de ene op de andere dag volledig te verbeteren. Maar zij denken dat het aanpassen van standaardcommunicatie als reactie op (invul)fouten van ondernemers op korte termijn mogelijk moet zijn. Zo mag het betalingsproces volgens de ondernemers minder zwart-wit: als een bedrag niet op tijd binnen is, hoeft dat nog niet te betekenen dat de ondernemer volledig in gebreke is gebleven. De Belastingdienst zou eerst kunnen vragen of er iets mis is gegaan en de ondernemer de mogelijkheid geven zijn fout te herstellen. Ook stelt men voor dat de Belastingdienst meer rekening houdt met de betalingsgeschiedenis, waarbij loyale betalers eerder het voordeel van de twijfel krijgen. Tot slot, mag volgens de ondernemers het kunnen aangaan van een betalingsregeling makkelijker gemaakt worden.

Bron: Ipsos, 26 augustus 2024

PE-Pitstop Actualiteiten Formeel Belastingrecht

Op 15 oktober vindt de actualiteiten cursus Formeel belastingrecht plaats met Vanessa Huygen van Dyck. Tijdens deze cursus neemt zij jou mee door de selectie van relevante onderwerpen. Je weet wat nodig is om een discussie met de Belastingdienst in goede banen te leiden.

Meer informatie en inschrijven

Filed Under: Fiscaal nieuws, Formeel belastingrecht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuw formulier loonheffingen voor studenten en scholieren
Volgende artikel
A-G: geen redenen om aan te nemen dat fe Vpb nooit heeft bestaan

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

douane aanpak accijnsfraude

Vernietiging van utb brengt niet mee dat daaraan ten grondslag liggende douaneschuld is vernietigd

De Hoge Raad bevestigt dat het vernietigen van een uitnodiging tot betaling (utb) niet leidt tot het vervallen van de onderliggende douaneschuld. De inspecteur mag nieuwe utb’s uitreiken, mits procedurele regels worden gevolgd. Het rechtszekerheidsbeginsel blijft intact. Wel wordt een beperkte schadevergoeding toegekend wegens overschrijding van de redelijke termijn.

boete inkeer

Hof laat aanslag staan door interne compensatie bij vergeten ab-inkomen

Gerechtshof Amsterdam laat aanslag staan met interne compensatie. Hoewel de inspecteur het box 1-inkomen foutief hoger instelde, bleef de totale belastingaanslag staan omdat de belastingplichtige ruim € 1 miljoen aan ab-inkomen had verzwegen. Een belangrijk precedent voor interne compensatie in belastingrecht.

online aangifte erfbelasting

Jaarplan Belastingdienst 2026

Het versterken van de dienstverlening aan burgers en bedrijven, het klaarmaken van de Belastingdienst voor de toekomst en het herstellen van fouten uit het verleden. Dat is de koers van de Belastingdienst voor de komende jaren schrijft staatssecretaris Heijnen in een Kamerbrief.

deadline 30 september

Verzuimboete vervalt bij avas door zware psychische problematiek

Rechtbank Noord-Nederland vernietigt verzuimboete omdat eiseres door ernstige verslavings- en psychische problematiek niet in staat was om aangifte te doen. Ondanks hulpvraag kon zij de aangifte niet tijdig indienen.

opsporing

Nota nav verslag wetsvoorstel Wet stroomlijning fiscaal inzagerecht naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel Wet stroomlijning fiscaal inzagerecht behandelt vragen over het recht op inzage in fiscale dossiers.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

AGENDA

Webinar voorjaarsnota & vooruitblik Belastingplan 2026

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×