• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Operational excellence en customer intimacy in de adviespraktijk

28 juni 2013 door Jelle Berghuis

Afgelopen donderdag vond in het Kievitsdal te Baarn alweer de vierde Relatiemiddag plaats. Tijdens deze besloten bijeenkomst, exclusief voor klanten van Licent Academy, kwamen twee waardestrategieën aan bod: operational excellence en customer intimacy. Onder leiding van Ralf de Graaf (Confia B.V. en Collate, foto links) en Hans Klaasse (Stoele & Partners en Klaasse & Klaasse) werden de aanwezigen meegenomen langs de voor- en nadelen van beide strategieën.

Ralf de Graaf trapte af met een presentatie over operational excellence. Maar niet zonder duidelijk te maken dat de keuze voor operational excellence niet betekent dat customer intimacy uitgesloten is. Dit leek voor veel bezoekers van de relatiedag als een opluchting te komen. ‘Maar,’ zo stelde De Graaf, ‘er moet per afdeling wel degelijk gekozen worden. Want in een tijd van veranderende perceptie van dienstverlening, nieuwe organisatievormen en technologische ontwikkelingen is het belangrijk om een duidelijke strategie te hebben. Bij die strategische keuze staat als vanouds de verwachting van de klant centraal.’

 

Lean en agility

Operational excellence is the talk of the town. Elke dag vliegen termen als lean, six sigma, agility en het nieuwe werken om je oren. Maar wat houdt het nou precies in? Hoe kan operational excellence bijdragen om de verwachting van de klant (meer dan) waar te maken? De Graaf: ‘Operational excellence gaat om het doelmatig en doeltreffend inrichten en managen van de organisatie waardoor steeds de juiste klantwaarde tegen de laagste kosten gerealiseerd kan worden.’ Volgens De Graaf gaat het hierbij niet sec om het terugdringen van kosten of het bieden van de laagste prijs. Het gaat om de laagst mogelijke totale kosten. Dit kan ook uitgedrukt worden in duurzaamheid, koopgemak en korte wachttijden.

 

Het zit tussen de oren

Aan de hand van een drietal uitgebreide voorbeelden liet De Graaf vervolgens zien dat operational excellence geen eenmalig project is, maar een continue proces dat echt bij iedereen tussen de oren moet zitten wil het succesvol zijn. 'De methodiek, techniek en de professional moeten allen gereed zijn om deze strategie succesvol toe te kunnen passen. Als dit allemaal bij elkaar komt, dan kan – zeker op het gebied van commoditygoederen – een grote stap worden gezet richting marktleiderschap. Hoe leaner en meaner dit wordt geregeld, hoe meer tijd en ruimte er daarnaast is om te luisteren naar de klant.

 

Superheldenadviseurs en hot shot advies

En laat het luisteren naar de klant nou net een van de kernwaarden van customer intimacy zijn. Hans Klaasse: ‘60% van de informatie die een cliënt geeft, gaat verloren. Vaak omdat de adviseur met een vooropgesteld plan komt. Terwijl de adviseur zich op de borst klopt over hoe goed hij het voor de cliënt heeft bedacht, mist hij vitale informatie die hem ter beschikking wordt gesteld. De klant zit niet te wachten op ‘superheldenadviseurs’ of een ‘hot shot’ advies, hij wil maar één ding: zijn probleem opgelost zien. Blijf dus altijd luisteren naar de klantwens- en behoefte.’

 

Vertrouwensband

Want dat is de kern van customer intimacy: de klant in alles centraal stellen. ‘Kruip dicht tegen de klant aan en probeer niet kortzichtig diensten of producten te verkopen, maar bouw een vertrouwensband op,’ is het devies van Klaasse. ‘Het opbouwen van een langdurige vertrouwensband kost weliswaar tijd en geld en vraagt een sterke strategie op het gebied van relatiemanagement, maar kan leiden tot een duurzaam, wederzijds succes.’

 

Nieuwe kansen

Klaasse meent dat als je goed naar je cliënt luistert, je zal merken dat de marktsituatie voor advies kansrijker is dan door velen wordt beweerd. Juist in een tijd waarin de cliënt het moeilijk heeft, is zijn vraag naar gedegen maatwerk advies met meerwaarde groter. Denk daarbij ook eens aan strategische advisering en adviezen rond optimalisering van de bedrijfsvoering of toepasbare dagelijkse stuurinformatie.

 

Bovenstaande tekst is slechts een kleine greep uit de informatie die Ralf de Graaf en Hans Klaassen hebben gedeeld tijdens de Lente Relatiemiddag van Licent Academy. Nieuwsgierig naar wat de heren voor u kunnen betekenen? Kijk dan op Collate.nl en Hansklaasse.nl.

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws, Overige

Reageer
Vorige artikel
‘Zelfstandige’ dochter was niet in dienstbetrekking
Volgende artikel
Oppositie verzet zich tegen verlaging pensioenopbouw

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Wet betaalbare huur

Negatief advies RvS wetsvoorstel huurbevriezing

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft geadviseerd het wetsvoorstel Huurbevriezing woningcorporaties 2025 en 2026 niet in te dienen bij de Tweede Kamer. Het advies is op 2 juni 2025 gepubliceerd.

salderingsregeling zonnepanelen

Afschaffing salderingsregeling nadelig voor huurders met zonnepanelen

Het kabinet verwacht dat de afschaffing van de salderingsregeling per 2027 leidt tot hogere energielasten voor huurders met zonnepanelen. Minister Keijzer licht in een Kamerbrief toe welke gevolgen dit heeft en welke oplossingsrichtingen zijn onderzocht om huurders te beschermen tegen extra kosten.

rechtspraak

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 6 juni 2025

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 6 juni 2025 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

fiscaal partnerschap

KGS fiscaal partnerschap meerdere bewoners op één adres en minderjarig kind en zakelijke huur

De Kennisgroep inkomstenbelasting niet-winst heeft een standpunt ingenomen over wie de fiscaal partner is als er drie volwassenen en een minderjarig kind op hetzelfde adres staan ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP), waarbij voor één de wettelijke uitzondering van (onder)huur opgaat maar voor de andere niet. A staat met haar minderjarige kind en een andere... lees verder

Minister reageert op onderzoek dubbele petten bij fiscale hoogleraren

Ruim zeventig procent van de fiscale hoogleraren heeft een nevenfunctie, vaak in de commerciële sector. In zijn antwoord op Kamervragen benadrukt minister Bruins het belang van transparantie, onafhankelijkheid en een goede balans tussen praktijkervaring en wetenschappelijke integriteit.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Online cursus Familiestichting en family governance

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Verdiepingscursus Internationale estate planning

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang

Online cursus Btw en de verleggingsregeling

Stoomcursus Tax accounting

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×