• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Opgehaalde auto is gebruikte auto

13 oktober 2017 door Remco Latour

Als iemand een auto koopt in een land dat een aardige afstand is verwijderd van Nederland, en deze auto vervolgens zelf naar Nederland rijdt, kan sprak zijn van een gebruikte auto voor de berekening van de BPM.

Een man had op 5 december 2013 in Hongarije een auto gekocht. Deze auto was op 29 november 2013 op een Hongaars kenteken gezet. De koper reed zelf met de auto naar Nederland waar hij op 29 januari 2014 de auto inschreef in het Nederlandse kentekenregister. Bij het indienen van de aangifte BPM stelde de man dat het ging om een gebruikte auto. Maar de inspecteur meende dat de auto als nieuw kwalificeerde. Het geschil belandde voor Rechtbank Zeeland-West-Brabant. Deze constateerde dat op het moment van de registratie in Nederland de kilometerstand 1.566 bedroeg. Bovendien vond de rechtbank van belang dat de auto op het moment van registratie in Nederland door het verstrijken van het kalenderjaar in de handel werd aangemerkt als een auto van één jaar oud. Dit waren voldoende redenen voor de rechtbank om te oordelen dat hier sprake was van een gebruikte auto. Dat de man feitelijk vanaf de eerste registratie de beschikkingsmacht over de auto had en aan de 1.566 kilometer was gekomen door de auto zelf naar Nederland te rijden, deed daaraan niets af. Het belastbare feit was immers de registratie in Nederland.

 

Wet: artikel 10, Wet BPM 1992

Meer informatie: Rechtbank Zeeland-West-Brabant 7 september 2017 (gepubliceerd 10 oktober 2017), ECLI:NL:RBZWB:2017:5756

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Vordering pas oninbaar als debiteur verjaring claimt
Volgende artikel
Zakelijkheid kosten cursus in buitenland bewezen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

kinderopvang 4

Bij ontbreken rittenregistratie toch bijtelling auto, maar geen vergrijpboete

Een bv kan zonder rittenregistratie niet aantonen dat met een ter beschikking gestelde auto minder dan 500 km privé is gereden. De bijtelling is dan terecht, maar een vergrijpboete vereist overtuigend bewijs van grove schuld en daar slaagt de inspecteur niet in.

Betalen naar Gebruik

Geen overtuigend bewijs voor zakelijk karakter ritten: bijtelling privégebruik auto terecht toegepast

Een werknemer die ritten naar restaurant, fitness en golfbaan niet als exclusief zakelijk kan onderbouwen, valt onder de bijtelling privégebruik auto. Ook zakelijke gesprekken onderweg maken ritten niet automatisch zakelijk.

laadkosten auto van de zaak

Schending eigendomsrecht bij verhoging bijtelling elektrische auto

Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat verdubbeling bijtelling elektrische auto's voor 2020 het eigendomsrecht schendt van mensen die in 2019 al onomkeerbare verplichtingen waren aangegaan.

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Masterclass Vermogen in box 1, 2 en 3: de afwegingen

Online cursus Auto van de zaak

Webinar Fiscale wijzigingen 2026

Online cursus afwaarderen & kwijtschelden van vorderingen

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Masterclass Bedrijfswaardering

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

Fiscale AI-dag

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×