Het kabinet wil een groep autogebruikers meer tijd geven om te anticiperen op de versobering van de youngtimerregeling. Staatssecretaris Heijnen kondigt daarom een overgangstermijn aan via een beleidsbesluit vooruitlopend op wetgeving.
Met de brief wordt de Kamer geïnformeerd over het voornemen om goed te keuren dat de youngtimerregeling van toepassing mag blijven op auto’s die in 2025 ter beschikking zijn gesteld of staan en in 2026 16 jaar oud worden. Belastingplichtigen zijn niet verplicht van deze goedkeuring gebruik te maken. Deze stap vloeit voort uit het amendement Grinwis/Oosterhuis bij het Belastingplan 2026, waarmee de youngtimerregeling per 1 januari 2026 wordt versoberd.
Uitwerking van het amendement
Per 1 januari 2026 geldt dat voor auto’s jonger dan 16 jaar het privévoordeel wordt belast via een bijtelling van 22% of 25% van de cataloguswaarde. Vanaf het moment dat een auto 16 jaar is, geldt een bijtelling van 35% van de waarde in het economische verkeer. Per 1 januari 2027 wordt de leeftijdsgrens nogmaals verhoogd naar 25 jaar. Leden van verschillende fracties in de Eerste Kamer hebben zorgen geuit over het ontbreken van een overgangsregeling en het beperkte handelingsperspectief om op deze versobering te anticiperen, met name voor auto’s die in 2025 15 jaar worden.
Het kabinet acht die zorgen deels terecht, omdat deze groep per 1 januari 2026 met een hogere bijtelling wordt geconfronteerd zonder reële mogelijkheid om daarop in te spelen. Uit de toelichting op het amendement blijkt dat de indieners juist een anticipatiejaar beoogden. Omdat een novelle tijdig aanpassen van de wet niet haalbaar maakt, kiest het kabinet voor een goedkeurend beleidsbesluit als enige optie om op korte termijn een overgangstermijn te bieden.
Keuzeregeling en inpassing in wetgeving
De overgangstermijn van één jaar geldt alleen voor auto’s die in de loop van 2025 15 jaar zijn geworden of worden en in dat jaar al ter beschikking zijn gesteld aan dezelfde werknemer of ter beschikking staan aan de IB‑ondernemer. Het besluit wordt vormgegeven als keuzeregeling, zodat in voorkomende gevallen kan worden gekozen voor bijtelling op basis van de cataloguswaarde als dat gunstiger uitpakt. Per 1 januari 2027 stopt de overgangstermijn en wordt de leeftijdsgrens definitief verhoogd naar 25 jaar.
Het kabinet onderkent dat een beleidsbesluit vooruitlopend op wetgeving afwijkt van het aangenomen Belastingplan 2026 en extra uitvoeringslasten meebrengt voor de Belastingdienst en softwareontwikkelaars. Toch wordt dit gerechtvaardigd geacht om recht te doen aan de menselijke maat, aan het signaal uit de Eerste Kamer en aan de geest van het amendement, temeer daar de overgangstermijn geen budgettaire gevolgen heeft en uitsluitend in het voordeel van belastingplichtigen werkt. Het beleidsbesluit zal zo spoedig mogelijk worden gepubliceerd, met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2026, en uiterlijk per 1 januari 2027 worden omgezet in wetgeving.
Bron: Toezegging overgangstermijn versoberen youngtimerregeling, nr. 2025-0000614512, Ministerie van Financien, 16 december 2025.





Geef een reactie