• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Regels kredietverlening coronacrisis niet altijd nageleefd

26 november 2020 door Anne-Marie Noordenbos

De Nederlandse Staat heeft afgelopen maanden voor € 62,7 miljard aan garanties en leningen verstrekt om de economische gevolgen van de coronacrisis op te vangen. Maar het parlement krijgt soms pas volledige informatie na de stemming.

Ministers hebben zich niet altijd aan de regels gehouden die sinds enkele jaren gelden bij het verstrekken van deze risicoregelingen. Die regels zijn na de kredietcrisis, in 2008 en de jaren erna, aangescherpt om te hoge financiële risico’s voor de rijksoverheid te voorkomen (‘nee, tenzij’). De regels voor deze vorm van steun worden niet altijd consequent en consistent gevolgd, zo blijkt uit het onderzoeksrapport van de Algemene Rekenkamer van 25 november 2020.

Tussen maart en eind augustus 2020 heeft de Staat der Nederlanden zich met 14 risicoregelingen garant gesteld voor met name steun aan bedrijven en de zorgsector. Daarmee is het financiële risico voor de rijksoverheid in 5 maanden met € 60,9 miljard toegenomen.

Uitstaande garanties stijgen wederom tot bijna 250 miljard euro

Het financiële risico van de afgegeven garantstellingen (soms uitbreiding van bestaande regelingen) is in de coronacrisis bijna even hoog als op het hoogtepunt van de kredietcrisis. Het gaat om garanties bij steun aan bedrijven, zoals de herverzekering van leverancierskredieten, borgstellingen voor het midden- en kleinbedrijf, voor KLM en ziekenhuisapotheken en diverse EU-steunmaatregelen. Garantieverstrekkingen hebben geen directe gevolgen voor de overheidsuitgaven, maar kennen het risico dat de overheid alsnog met geld over de brug moet komen als de garantie ingeroepen wordt.

Leningen voor vervoerders, reisfonds, Caribische eilanden

Naast de garantstellingen hebben ministers tijdens de coronacrisis voor € 1,8 miljard leningen verstrekt (8 gedurende het onderzoek). Zo is er geld geleend aan Aruba, Curaçao en Sint-Maarten, aan de Stichting Garantiefonds Reisgelden, KLM en de Waddenveren.
Bij leningen loopt de overheid het risico dat deze niet volledig terugbetaald worden of dat de ontvangende partij de bijhorende rente niet meer kan betalen.

Kader beperkt ingezet

Bij 6 van de 22 regelingen hebben ministers het verplichte toetsingskader niet gebruikt om te bepalen of een lening of garantie passend is. In andere gevallen is het toetsingskader niet altijd volledig ingevuld. In vier gevallen hebben ministers het parlement het ingevulde kader pas gestuurd, nadat de Tweede Kamer over de noodzakelijke begrotingswijziging had gestemd. In een enkel geval heeft het kabinet het parlement niet gemeld dat een risicoregeling al geldt voordat de Tweede en Eerste Kamer erover konden stemmen.

Reactie minister

In een reactie zegt de minister van Financiën een evaluatie van de regels toe en nauwgezetter gebruik van het toetsingskader. In haar nawoord onderkent de Algemene Rekenkamer dat bij de regelingen haast was geboden, maar goede en tijdige informatie aan het parlement is voor het kabinet geen louter administratieve verplichting, maar essentieel voor de uitoefening van de controlerende taak en het budgetrecht van het parlement. De Rekenkamer noemt het vreemd dat de minister een geringe rol toekent aan de kostendekkendheid van de risicoregelingen, omdat het om de ondersteuning van de economie ging. Ondersteuning van de economie is altijd het doel van risicoregelingen van de Staat.

Meer informatie: Algemene Rekenkamer, 25 november 2020

Gratis online sessie: Fiscaal Eindejaarsjournaal

Tijdens het eenmalige Fiscaal Eindejaarsjournaal blikken onze experts terug op een bewogen jaar en kijken ze vooruit naar een spannend 2021. We gaan onder meer in op de baangerelateerde investeringskorting (BIK),Wde afrekening van de NOW-1 en op de NOW-3, welke ondernemers nog kunnen aanvragen tot 13 december. En natuurlijk beantwoorden ze graag jouw praktijkvragen live.

maandag 7 december | 12:00 tot 13:00 | gratis deelname

Reserveer een plek

Filed Under: Covid-19, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Fiscale verzamelwet 2021 gepubliceerd
Volgende artikel
Houd tempo aan in liquidatieproces

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

geruisloos doorgeschoven voortgezet ondernemerschap

Terugvorderen Tozo door gemeenten verschilt

Tijdens de coronapandemie konden zelfstandig ondernemers inkomensondersteuning krijgen via de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Ongeveer 24.000 ondernemers maakten gebruik van de Tozo-lening voor bedrijfskapitaal, in totaal goed voor € 291 miljoen.

ondernemer schulden

Nog 107.662 ondernemers met € 4,7 miljard coronaschuld

De Belastingdienst heeft onlangs nieuwe cijfers gepubliceerd over de coronabetalingsregeling.

restaurant leeg

Coronasteun voor vaste lasten heeft ondernemers geholpen

Het kabinet concludeert dat de coronasteunregelingen TOGS en TVL effectief en doelmatig waren in het voorkomen van liquiditeitsproblemen en bedrijfsopheffingen tijdens de coronacrisis. Ondernemers waren overwegend positief over de gebruiksvriendelijkheid, voorwaarden en snelheid van de steun.

Ondernemers ontvingen te veel NOW-steun door strategisch gedrag

Bijna veertig procent van de onderzochte bedrijven rapporteerde een hoger omzetverlies dan uit de btw-cijfers blijkt. Dit leidde tot een te hoge subsidie-uitkering, die voor de volledige NOW1-regeling wordt geschat op circa € 740 miljoen. Dit schrijven onderzoekers in een artikel in ESB.

faillissement

Voorkomen van onnodige faillissementen financieel gezonde bedrijven

Het kabinet wil een langere betalingsregeling toestaan voor de betaling van een in een saneringsakkoord overeengekomen bedrag. Dit schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen in antwoord op Kamervragen over het voorkomen van onnodige faillissementen van financieel gezonde bedrijven en het bieden van maatwerk voor ondernemers met coronabelastingschulden.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×