• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Regels voor gegevens opvragen bij verschoningsgerechtigde

13 maart 2024 door Remco Latour

advocaat

De Hoge Raad geeft vuistregels over het opvragen van klantgegevens bij verschoningsgerechtigden.

De Hoge Raad heeft prejudiciële vragen beantwoord die zijn opgekomen in een zaak over het verschoningsrecht van advocaten en andere tot geheimhouding verplichte functioneel verschoningsgerechtigden. In deze zaak heeft het Openbaar Ministerie (OM) gegevens gevorderd van een aanbieder van een communicatiedienst, een hostingbedrijf voor e-mailverkeer. Het strafrechtelijk onderzoek is gericht tegen een ander dan de verschoningsgerechtigde. Maar van tevoren is niet duidelijk of en, zo ja, in welke mate gevorderde gegevens onder een functioneel verschoningsrecht vallen. De Hoge Raad constateert dat er geen wettelijke regeling is die is toegesneden op deze situatie. Daarom formuleert de Hoge Raad enkele vuistregels. Zo moeten politie en justitie inbreuken op het verschoningsrecht zo veel mogelijk voorkomen, zodra het redelijk vermoeden bestaat dat de vordering (deels) geprivilegieerde gegevens betreft. Geprivilegieerde gegevens zijn gegevens waarvoor een verschoningsgerechtigde zich kan beroepen op zijn verschoningsrecht. Dit vermoeden kan ook ontstaan nadat de gegevens zijn gevorderd.

Beoordeling door rechter-commissaris

De officier van justitie (OvJ) moet een machtiging van de rechter-commissaris vorderen om gegevens van een communicatiedienst te mogen vorderen. Kunnen daar ook geprivilegieerde gegevens tussen zitten? Dan stelt de Hoge Raad als vuistregel dat de OvJ dit moet melden bij de rechter-commissaris. Vervolgens moet de rechter-commissaris beoordelen of een redelijke vermoeden bestaat dat onder de gevorderde gegevens inderdaad geprivilegieerde gegevens zich bevinden. Indien dat zo is, moet de rechter-commissaris de voorwaarden van de machtiging zo aanpassen, dat de geprivilegieerde gegevens niet in handen komen van de OvJ.

Recht van de verschoningsgerechtigde

Een andere vuistregel luidt dat men in beginsel de verschoningsgerechtigde in staat stelt om zich uit te laten over zijn verschoningsrecht met betrekking tot de gegevens. Zijn standpunt wordt geëerbiedigd, tenzij de rechter-commissaris oordeelt dat dit standpunt onjuist is. Bij voorkeur komt dit oordeel pas tot stand na overleg met een gezaghebbend vertegenwoordiger van de beroepsgroep. Als het standpunt van de verschoningsgerechtigde niet wordt ingewonnen, wordt een gezaghebbend vertegenwoordiger van de beroepsgroep in de gelegenheid gesteld zich uit te laten over een geschikte wijze van filtering. Mocht het een of het ander wegens het heimelijke karakter van het onderzoek niet wenselijk zijn, dan is de filtering uit te stellen.

Zelf filteren

Als filtering mogelijk is zonder kennisneming van de gegevens, mag de OvJ deze zelf (doen) uitvoeren. Als dat niet kan, moet de filtering plaatsvinden door of onder verantwoordelijkheid van de rechter-commissaris. Eventueel kan deze daarbij opsporingsambtenaren inschakelen. Daarbij geldt als voorwaarden dat men de eventuele geprivilegieerde gegevens niet bekend mag maken aan degenen betrokken zijn bij het strafrechtelijk onderzoek of de strafrechtelijke vervolging.

Wet: art. 96a, eerste en derde lid, 98, 126ng, eerste tot en met vierde lid, 126ug, 126zo, 126aa, eerste tweede en derde lid, 126bb eerste tot en met derde lid en vijfde lid, 138g, 181 en 218 lid WvSv

Bron: Hoge Raad 12 maart 2024, ECLI:NL:HR:2024:375, 23/03504

Filed Under: Fiscaal nieuws, Formeel belastingrecht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Geen btw-vrijstelling voor bemiddeling bij uitgifte obligaties
Volgende artikel
Suikertaks ontwijken door beetje melk toe te voegen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

luxemburg

Informatiebeschikking over Luxemburgse bankrekeningen terecht

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de inspecteur de informatiebeschikking terecht heeft opgelegd voor de jaren 2008-2014. Voor de jaren 2015-2018 vervalt de beschikking omdat inmiddels aanslagen zijn opgelegd. De man moet alsnog binnen zes weken de gevraagde informatie over Luxemburgse bankrekeningen verstrekken.

Hof moet ontvankelijkheid hoger beroep aftrek zorgkosten partner opnieuw beoordelen

De Hoge Raad oordeelt dat het hof het hoger beroep van een vrouw ten onrechte heeft afgewezen wegens het ontbreken van een volmacht. Het hof moet opnieuw onderzoeken of de vrouw zelf hoger beroep mocht instellen tegen de aanslag van haar ex-echtgenoot.

contant geld

Negatieve kas en contante stortingen rechtvaardigen navordering en boeten

Het Hof ’s-Hertogenbosch bevestigt dat de inspecteur terecht navorderingsaanslagen en vergrijpboeten heeft opgelegd aan een ondernemer met negatieve kasstanden en contante stortingen zonder bekende herkomst over 2011 en 2012. De man deed niet de vereiste aangiften en de bewijslast mag worden omgekeerd. Wel ontvangt hij 4.000 euro immateriële schadevergoeding wegens overschrijding van de redelijke termijn.

schuld aansprakelijkheid beestuurder

Internetconsultatie evaluatierapport Wet homologatie onderhands akkoord

Het ministerie van Justitie en Veiligheid is een internetconsultatie gestart over het evalutatierapport Wet homologatie onderhands akkoord.

voorlopige aanslag 2021

Standpunt interne compensatie tussen IB en PVV bij ambtshalve vermindering belastingaanslag

De Kennisgroep formeel recht heeft de vraag beantwoord of interne compensatie tussen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen mogelijk is in het kader van het nemen van een beslissing op een verzoek om ambtshalve vermindering van een belastingaanslag.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×