Staatssecretaris Eerenberg wil nog geen uitspraken doen over de kosten of de dekking van de aanpassing van het box 3-stelsel. Volgens hem is dat onderwerp voor de politieke onderhandelingen die na de zomer plaatsvinden.
De overheid ontvangt jaarlijks ongeveer € 9 miljard aan belastinginkomsten uit box 3. Eerenberg gaf aan dat dit bedrag op peil moet blijven, maar benadrukte dat de discussie niet alleen over de opbrengst moet gaan. “Van sturen op bedragen krijg je niet de beste politieke discussie,” aldus de staatssecretaris.
Tijdens het debat stelde Kamerlid Luc Stultiens (PRO) dat een aanpassing van het box 3-stelsel waarschijnlijk “vele miljarden” zal kosten. Eerenberg erkende dat dit een realistische inschatting is.
Politieke discussie over dekking
Coalitiepartijen VVD en CDA wilden nog niet aangeven hoe eventuele lagere belastinginkomsten moeten worden gecompenseerd en verwezen daarvoor naar het kabinet. PRO opperde onder meer een hogere erfbelasting of een hoger tarief voor grote vermogens. JA21 vindt dat de dekking elders op de rijksbegroting moet worden gevonden.
Wet blijft omstreden
De discussie draait om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel, waarin onder meer belasting wordt geheven over ongerealiseerde vermogenswinsten. Vooral dat onderdeel stuit op kritiek en maakt de behandeling politiek gevoelig. Volgende week debatteert de Eerste Kamer over het wetsvoorstel. Of er voldoende steun is voor de plannen, is nog onzeker.
Onlangs presenteerde Eerenberg verschillende mogelijkheden om de wet aan te passen. Daarbij wordt onder meer gekeken naar soepelere regels voor werknemers met aandelen in start-ups en scale-ups en naar ruimere mogelijkheden om verliezen te verrekenen.
Volgens de staatssecretaris is het belangrijk onderscheid te maken tussen inhoudelijke bezwaren tegen het belastingstelsel en de wens van sommige belastingplichtigen om simpelweg minder belasting te betalen.
Bron: ANP, 24 juni 2026




Geef een reactie