• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

Stand van zaken: pensioen en oudedagsvoorziening

6 januari 2014 door Remco Latour

Verschillende ontwikkelingen vergroten de noodzaak om langer door te werken. De AOW-gerechtigde leeftijd stijgt terwijl de fiscaal gefacilieerde pensioenopbouw wordt beperkt. Het kabinet had zelfs in 2015 een extra verlaging van de pensioenopbouwpercentages willen invoeren. Deze versobering is echter verworpen door de Eerste Kamer, zodat nieuwe ideeën zijn geopperd.

AOW-gerechtigde leeftijd

Door de invoering van de Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd wordt de leeftijd waarop iemand recht heeft op AOW in de jaren 2013 tot en met 2023 geleidelijk verhoogd van 65 jaar naar 67 jaar. Vanaf 2014 moet de verhoging van de AOW-gerechtigde leeftijd afhankelijk worden van de geschatte resterende levensduur van 65-jarigen in het jaar van de verhoging. In 2013 steeg de AOW-gerechtigde naar 65 jaar en één maand. Vanaf 1 januari 2014 is de AOW-gerechtigde leeftijd 65 jaar plus twee maanden. Het is echter nog maar de vraag of de verhoging zich precies zo ontwikkelt als gepland. In de resterende acht jaren kan immers nog van alles gebeuren in de politieke machtsverhoudingen. Toekomstige kabinetten kunnen breken met het beleid van hun voorgangers.

 

Pensioenopbouw

De Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd heeft ook de mogelijkheden van de pensioenopbouw via de werkgever beperkt. In beginsel accepteerde de Belastingdienst in 2013 een pensioenregeling als de opbouw niet meer bedroeg dan 2% van het pensioengevend loon onder een eindloonstelsel. Bij een middelloonstelsel mocht de opbouw hoogstens 2,25% van het pensioengevend loon zijn. Per 1 januari 2014 zijn de opbouwpercentages verlaagd naar 1,9% voor het eindloonstelsel en 2,15% voor het middelloonstelsel.

 

Verdere afbraak pensioenopbouw?

Met de zogeheten wijzigingsvoorstellen Witteveen 2015 zou de beperking van de fiscaal gefacilieerde pensioenopbouw verder worden beperkt. Zo zouden de opbouwpercentages in 2015 dalen naar 1,55% (eindloonstelsel) en 1,75% (middelloonstelsel). Ook was er een plan om het pensioengevend inkomen te maximeren op € 100.000 euro. Boven dit bedrag zou de pensioenpremie niet meer aftrekbaar zijn. De Eerste Kamer ging echter niet akkoord met dit wetsvoorstel (zie ook ‘Pensioenvoorstellen niet door Eerste Kamer’).

 

Nieuw voorstel voor 2015

Het kabinet wil toch het pensioenstelsel aanpassen. De staatssecretarissen van Financiën en Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben daarom de volgende maatregelen bedacht:

  • introductie van premiewaarborgen en toezicht door De Nederlandsche Bank (DNB). Het doel van deze waarborgen moet zijn dat daadwerkelijk een premiedaling tot stand komt;
  • het opbouwpercentage onder het middelloonstelsel vaststellen op 1,875%. Hiermee zou in veertig jaar tijd een pensioen te realiseren zijn van 70% van het gemiddelde loon;
  • het versterken van de mogelijkheden tot pensioenopbouw voor zzp’ers. Bijvoorbeeld een regeling die het pensioenvermogen beschermt in het geval van een beroep op de bijstand;
  • in 2014 zal het kabinet een brede dialoog starten over de lange termijn toekomst van het pensioenstelsel. Als onderdeel hiervan zal het kabinet de SER vragen hierover uiterlijk eind 2014 een advies te geven; en
  • het bieden van de mogelijkheid tot inzet van het werknemersdeel pensioenpremie voor de aflossing van de eigen woning (voorstel RMU). Het kabinet zal verkennen hoe dit zorgvuldig is in te passen op zo kort mogelijke termijn. Een uitvoerbaarheidstoets zal deel uitmaken van deze verkenning, waarbij ook de voor- en nadelen van varianten worden bezien.

 

Nettolijfrente

De staatssecretarissen willen de aftopping van het pensioengevend inkomen van € 100.000 handhaven. Zij menen dat vermogende personen met een zogeheten nettolijfrente een afdoende aanvullende oudedagsvoorziening kunnen opbouwen. Hierbij betaalt men de premie-inleg uit het nettoloon. De aanspraak van een nettolijfrente zal vrijgesteld vermogen vormen in box 3 en de pensioenuitkering zal onbelast zijn.

 

Wet: artikel 7a AOW en artikel 18a LB 1964

Meer informatie: ministerie van Financiën, 18 december 2013, nr. AFP/2013/865U

Filed Under: Arbeid & loon, Financiële planning, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Btw-heffing bij internationale B2B dienstverlening
Volgende artikel
VBI versus FBI

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vermogensrendementsheffing

Van Rij: uiterlijk op Prinsjesdag duidelijkheid voor niet-bezwaarmakers

Het is nog onduidelijk of het kabinet spaarders gaat compenseren die geen of te laat bezwaar hebben ingediend tegen de onrechtmatige heffing in box 3. 

HR komt belastingplichtigen massaalbezwaar verder tegemoet

De Hoge Raad komt belastingplichtigen die het niet eens zijn met de verminderingen van de aanslagen naar aanleiding van de massaalbezwaar procedure tegemoet. Die belastingplichtigen kunnen de inspecteur verzoeken de aanslagen ambtshalve nog verder te verminderen.

Nota van wijziging Wet toekomst pensioenen

Minister Schouten heeft de nota naar aanleiding van het verslag en een nota van wijziging bij het wetsvoorstel Wet toekomst pensioenen naar de Tweede Kamer gestuurd.

Aan geruisloze inbreng in bv kleven voorwaarden

Het is mogelijk om een IB-onderneming in te brengen in een bv of nv, zonder dat de ondernemer daarbij fiscaal moet afrekenen. Aan zo’n geruisloze inbreng zijn wel voorwaarden verbonden.

Rechtsherstel vanwege Kerstarrest en contouren nieuwe box 3

Wellicht tegen de verwachting van velen in, heeft de Hoge Raad in het Kerstavondarrest rechtsherstel geboden voor belastingplichtigen met spaargeld. Mr. Bas Jorissen bespreekt met dr. Ruud van den Dool in de focusuitzending van mei 2022 op Tax Talks, het arrest, het geboden rechtsherstel en de toekomst van box 3.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Wet toekomst pensioenen

Masterclass Actualiteiten vermogensstructurering 2022

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Online cursus Fiscaal agrarische actualiteiten

Opleidingen

Masterclass Wegwijs in de Loonbelasting en werkkostenregeling

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Online cursus werken in de grensstreek

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×